Audi plánuje do roku 2025 uviesť na trh spolu dvadsať čisto elektrických modelov. Tie majú tvoriť až 40 % predajov ingolstadtskej značky. Audi e-tron a e-tron Sportback, ktoré prišli na trh pred dvoma rokmi, sú teda len začiatkom veľkej elektrickej ofenzívy. Ešte tento rok by malo uzrieť svetlo sveta výkonné 4-dverové kupé GT a v tom budúcom to budú hneď dve novinky zo sveta SUV. Nomenklatúru Audi totiž doplní chýbajúce kód Q4. Zaradia sa medzi klasické Audi Q3 a Q5, no keďže medzi nimi už nie je veľký priestor, odlíšia sa práve elektrickým pohonom. Na rozdiel od veľkého SUV Audi e-tron, postavenom na platforme MLB, využije Q4 menšiu platformu MEB, ktorá už podopiera hatchback VW ID.3 a čoskoro aj SUV ID.4, Škodu Enyaq iV či Cupru El Born.
Predstavu o Q4 e-trone sme si mohli urobiť vlani vďaka rovnomennému konceptu predstavenému na jarnom autosalóne v Ženeve. Odvtedy však už pretieklo veľa vody a tak Audi priťahuje pozornosť ďalšou novinkou. Je ňou Audi Q4 e-tron Sportback. Podľa vzoru veľkého e-tronu dostanú totiž zákazníci, a to hneď od spustenia predaja, na výber dve karosárske verzie. Ako inak, prívlastok Sportback označuje športovejší derivát s karosériou SUV-kupé. Inak Audi priznáva, že Q4 a Q4 Sportback budú jednovaječnými dvojčatami. Vidieť to aj na konceptoch. Sportback má takmer identické rozmery. Platí to pre rázvor náprav s hodnotou 2 770 mm a šírku 1 900 mm. Do dĺžky pribudol v prípade kupé len jeden centimeter (4 600 mm) a, naopak, na výške 1 600 mm jeden ubudol.
Zmeny teda nájdeme len v dizajne, kde je hlavným rozdielom splývavá silueta kabíny. Bližšie k sériovej produkcii sa pravdepodobne Sportback priblížil tvarom nárazníka a masky. Reflektory prišli o šachovnicovú grafiku. Naopak, zadný nárazník má o čosi agresívnejší tvar. Kolesá majú veľkorysých 22 palcov. Kým koncept Q4 e-tron bol lakovaný modrým odtieňom Solar Sky, pre Sportback namiešali dizajnéri sivú farbu Kinetic. Interiér už nemá ďaleko od finálnej verzie, i keď koncepty uprednostnili koncepciu so štyrmi sedadlami a používajú napríklad mliečne sklo. Inak v nich v podstate nájdete sériové komponenty vrátane 12,3-palcového virtuálneho kokpitu a rovnako veľkú obrazovku multimediálneho rozhrania natočenú na vodiča.
Za hranicou súčasných technológií už v nie je ani rozmerný head-up displej s rozšírenou realitou, ktorý dokáže zobrazovať piktogramy navigácie, akoby sa premietali priamo na cestu. Audi sľubuje vďaka veľkému rázvoru veľkorysý vnútorný priestor a dostatočne veľký kufor. Technika nie je žiadnym prekvapením. Koncept totiž používa vrcholovú verziu známej platformy MEB. To znamená dva elektromotory. Predný asynchrónny má výkon 75 a zadný synchrónny 150 kW. K tomu musíme pripočítať krútiaci moment 150 a 310 Nm. Celkový výkon sústavy je naladený na 225 kilowattov. Takže Q4 e-tron Sportback šprintuje na stovku za veľmi slušných 6,3 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 180 km/h.
Elektrická štvorkolka quattro uprednostňuje pohon zadných kolies, ale keď je to potrebné, okamžite zapája do hry prednú nápravu. A to prediktívne. Zdrojom energie sú li-ion akumulátory s kapacitou 82 kWh, z toho 77 využiteľných. Stačiť majú podľa prísnejšej normy WLTP na 450 km jazdy. To aj vďaka účinnej rekuperácii, tepelnému čerpadlu, ale aj slušnej aerodynamike s koeficientom Cd 0,26, o dve stotinky lepšej ako pri klasickej verzii. Sériové Audi Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron budú však dostupné aj v lacnejších verziách so zadným náhonom. Ich dojazd bude ešte o 50 km dlhší. Akumulátory možno nabíjať s výkonom 125 kW, čo znamená, že na nabitie 80 % kapacity stačí 30 minút.
Jazdné vlastnosti budú profitovať z nízkeho ťažiska porovnateľného s bežnými sedanmi. Batérie s hmotnosťou 510 kg sú totiž umiestnené tesne nad asfaltom. A potom je tu dokonalé rozloženie hmotnosti medzi nápravy v pomere 50 : 50, nezávislé zavesenie všetkých kolies a ako bonus adaptívne tlmiče. Sériové novinky by mali absolvovať premiéru začiatkom budúceho roka. Pravdepodobne virtuálnu, keďže ženevský autosalón sa v roku 2021 konať nebude.
Rozmery
Dĺžka (mm) | 4 600 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 900 |
Výška (mm) | 1 600 |
Rázvor náprav (mm) | 2 770 |
Hmotnosť akumulátorov (kg) | 510 |
Technické údaje
Pohon | 2 × elektromotor (4 × 4) |
---|---|
Výkon (kW) | 75 + 150 |
Krútiaci moment (Nm) | 150 + 310 |
Kapacita akumulátorov (kWh) | 82 |
0 – 100 km/h (s) | 6,3 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 180 |
Dojazd (km) | 450 (WLTP) |
Čas nabíjania na 80 % (min) | 30 (120 kW) |