Mercedes-Benz S: Čo dokáže jeho podvozok? Takmer zázraky

Nová trieda S, ktorá má premiéru naplánovanú na jeseň, prezrádza viac o systéme aktívneho podvozka. Spojí pneumatické odpruženie s hydropneumatickou sústavou a priemer otáčania zmenší až o dva metre!

07.08.2020 16:00
debata (1)
Aktívny podvozok E-ABC dopĺňa pneumatické... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz S - 2020 Aktívny podvozok E-ABC dopĺňa pneumatické odpruženie o ďalší hydropneumatický okruh. Výsledkom je radenie pohybu karosérie s efektom „lietajúceho koberca“, a tiež nakláňanie karosérie do zákrut.

Už aktuálna generácia Mercedesu-Benz triedy S disponuje aktívnym podvozkom Active Body Control. Tá nová však pôjde ešte ďalej. Pod označením E-Active Body Control sa totiž ukrýva technológia, ktorá spája pneumatické odpruženie s hydropneumatickým okruhom. Na každom kolese je zabudovaný tlmič, ktorý je v oboch pracovných komorách vybavený nastaviteľným ventilom tlmenia, ako aj hydraulickým tlakovým zásobníkom. Tlmič je hydraulickými vedeniami spojený s inteligentnou jednotkou motora a čerpadla v 48-voltovej sieti.

Ovládaním jednotky motora a čerpadla sa olej presúva tak, aby v tlmiči nastal tlakový rozdiel, prostredníctvom ktorého sa rýchlo vytvorí aktívna sila. Koordináciu jednotiek motora a čerpadla na všetkých štyroch kolesách zabezpečuje centrálna riadiaca jednotka. V celom systéme však nájdeme až päť viacjadrových procesorov a 20 snímačov. Kým pneumatický okruh má za úlohu niesť základnú hmotnosť vozidla, hydropneumatická sústava vytvára sily, ktoré sú väčšie ako sily vo vzduchovom pružení, čím aktívne reguluje polohu karosérie.

Pri hrozbe nárazu zboku dokáže odpruženie... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz S - 2020 Pri hrozbe nárazu zboku dokáže odpruženie triedy S zvýšiť polohu karosérie o 80 mm, čím sa deštrukčné sily navedú na najpevnejšiu spodnú štruktúru vozidla.

Podvozok vyhodnocuje aktuálnu situáciu až tisíckrát za sekundu. Vďaka stereokamere, ktorá počas jazdy skenuje povrch pred vozidlom, sa v režime Comfort výrazne redukujú náklony karosérie na zvlnenej vozovke, pretože tlmiče reagujú v predstihu. Ďalším bonusom je schopnosť podvozka nakláňať karosériu do zákruty, čo prospieva nielen komfortu, ale aj stabilite. A do tretice je tu ďalší prínos v oblasti bezpečnosti. Pruženie totiž dokáže tesne pred bočným kolíziou zvýšiť polohu karosérie o 80 mm, čím sú deštrukčné sily nárazu vedené do najpevnejšej spodnej štruktúry vozidla.

Kolesá zadnej nápravy sa môžu natáčať v uhle až... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz S - 2020 Kolesá zadnej nápravy sa môžu natáčať v uhle až 10 stupňov. To nedokáže žiaden konkurent.

Vlajková loď zo Stuttgartu bude pritom neuveriteľne obratná. Do vienka dostala priamejší prevod riadenia predných kolies a k tomu aktívne riadenie kolies zadnej nápravy. Tie sa vychyľujú vďaka elektromotorom poháňanej vretenovej matici v smere (do 60 km/h) alebo proti smeru (nad 60 km/h) predných kolies. Uhol natočenia môže byť 4,5 alebo až 10 stupňov. Pri manévroch v nízkych rýchlostiach to znamená, že aj predĺžená verzia triedy S sa otočí na kružnici s priemerom len 11 metrov, čo zodpovedá modelom nižšej strednej triedy. V porovnaní s aktuálnym modelom je priemer menší až o dva metre.

Pri vyšších rýchlostiach zas súhlasné natáčanie zadných kolies podporuje stabilitu. Uhol natočenia je závislý od okamžitých podmienok či zvoleného jazdného režimu. Potrebné dáta dostáva riadiaca jednotka napríklad aj z radaru, kamery či ultrazvukových senzorov. Vodič je o uhle vychýlenia zadných kolies informovaný na centrálnom displeji. Riadenie zadnej nápravy vo verzii s 10-stupňovým vychýlením je doplnené špeciálnym režimom pre jazdu so snežnými reťazami. Keď ho vodič aktivuje, uhol natočenia kolies sa zmenší, čo je výhodnejšie pre trakciu a tiež bráni prípadnému kontaktu reťazí s podblatníkmi.
Mercedes-Benz S - 2020
Mercedes-Benz S - 2020
+10Mercedes-Benz S - 2020

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes-Benz #Mercedes-Benz S #Daimler #podvozok
Články podľa značiek