Renault má nový diesel 1.6 dCi

Francúzsky Renault má svoju novú dieselovú pýchu. Vyvinul od základu nový naftový štvorvalec 1.6 dCi Energy.

13.07.2011 00:00
Motor 1.6 dCi Foto:
Prvým modelom s novým naftovým agregátom Energy je Renault Scénic.
debata (2)

Na novom agregáte pracovali aj špecialisti na vývoj motorov F1 a časom úplne nahradí starší agregát 1.9 dCi. Zaradí sa tak medzi motory 1.5 dCi a 2.0 dCi. Určený bude pre modely nižšej strednej a strednej triedy. Ako napovedá názov, cieľom konštruktérov bolo najmä zásadné zníženie spotreby paliva. Uplatnil pritom až tridsať patentových riešení. Z 264 komponentov motora je až 75 % úplne nových. Tie ostatné sú prevzaté z motora 2.0 dCi.

Z konštrukcie motorov F1 pochádza jeho takmer štvorcová konštrukcia a piestne krúžky znižujúce vnútorné trenie. Vŕtanie valcov je 89 mm a zdvih piestov 79,5 mm. Tlak turbodúchadla vzrástol o 12 % na 2,7 baru. Pre hladší chod motora znížili konštruktéri kompresný pomer na 15,4:1. Vstrekovací systém pracujúci pri tlaku 1600 barov umožňuje šesť sekvenčných vstrekov.

Úplnou novinkou je nízkotlaková recirkulácia výfukových plynov, ktoré sa nasávajú až za filtrom pevných častíc a do sania putujú cez medzichladič. Tým sa podarilo výrazne zvýšiť ich podiel a znížiť emisie.

Na nízkej spotrebe paliva sa okrem zmenšenia zdvihového objemu a stop-štart systému podieľa celý rad úsporných opatrení. Napríklad adaptívne olejové čerpadlo s premenlivou dodávkou oleja, regulácia teploty motora uzatváraním chladiacich kanálov, riadené vírenie zmesi vo valcoch, odpájateľný alternátor či regenerácia energie pri brzdení. Celkovo tak motor 1.6 dCi potrebuje o 20 % menej nafty a s rezervou spĺňa emisnú normu Euro. Špičkovým výkonom 96 kW sa pritom vyrovná staršiemu motoru s väčším objemom a krútiacim momentom 320 Nm ho dokonca prekonáva.

Motor, ktorý budú využívať nielen Renaulty, ale aj Nissany, bude schádzať výrobných liniek francúzskeho závodu Cléon v objeme 150¤000 kusov ročne.

Premiéru bude mať v Renaulte Scénic a Grand Scénic. Ich normovaná spotreba by mala dosahovať len 4,4 litra nafty na 100 km, čo je o liter menej v porovnaní s motorom 1.9 dCi.

Porovnanie parametrov
Motor 1.6 dCi Energy 1.9 dCi
Zdvihový objem (ccm) 1598 1870
Kompresný pomer 15,4:1 16,6:1
Vŕtanie x zdvih (mm) 80 × 79,5 80 × 93
Max. výkon (kW/ot.) 96/4000 96/3750
Max. krút. moment (Nm/ot.) 320/1750 300/1750
Spotreba na 100 km (l) 4,4 5,5
Ako znížil Renault spotrebu
Olejové čerpadlo – 1 %
Riadenie teploty – 1 %
Riadené spaľovanie – 0,5 %
Nízkotlaková recirkulácia – 3 %
Regenerácia brzdenia –3 %
Odpájateľný alternátor – 3 %
Optimalizácia prevodov – 3 %
Zmenšenie objemu –5,5 %
Spolu – 20 %
2 debata chyba
Články podľa značiek