Na novom agregáte pracovali aj špecialisti na vývoj motorov F1 a časom úplne nahradí starší agregát 1.9 dCi. Zaradí sa tak medzi motory 1.5 dCi a 2.0 dCi. Určený bude pre modely nižšej strednej a strednej triedy. Ako napovedá názov, cieľom konštruktérov bolo najmä zásadné zníženie spotreby paliva. Uplatnil pritom až tridsať patentových riešení. Z 264 komponentov motora je až 75 % úplne nových. Tie ostatné sú prevzaté z motora 2.0 dCi.
Z konštrukcie motorov F1 pochádza jeho takmer štvorcová konštrukcia a piestne krúžky znižujúce vnútorné trenie. Vŕtanie valcov je 89 mm a zdvih piestov 79,5 mm. Tlak turbodúchadla vzrástol o 12 % na 2,7 baru. Pre hladší chod motora znížili konštruktéri kompresný pomer na 15,4:1. Vstrekovací systém pracujúci pri tlaku 1600 barov umožňuje šesť sekvenčných vstrekov.
Úplnou novinkou je nízkotlaková recirkulácia výfukových plynov, ktoré sa nasávajú až za filtrom pevných častíc a do sania putujú cez medzichladič. Tým sa podarilo výrazne zvýšiť ich podiel a znížiť emisie.
Na nízkej spotrebe paliva sa okrem zmenšenia zdvihového objemu a stop-štart systému podieľa celý rad úsporných opatrení. Napríklad adaptívne olejové čerpadlo s premenlivou dodávkou oleja, regulácia teploty motora uzatváraním chladiacich kanálov, riadené vírenie zmesi vo valcoch, odpájateľný alternátor či regenerácia energie pri brzdení. Celkovo tak motor 1.6 dCi potrebuje o 20 % menej nafty a s rezervou spĺňa emisnú normu Euro. Špičkovým výkonom 96 kW sa pritom vyrovná staršiemu motoru s väčším objemom a krútiacim momentom 320 Nm ho dokonca prekonáva.
Motor, ktorý budú využívať nielen Renaulty, ale aj Nissany, bude schádzať výrobných liniek francúzskeho závodu Cléon v objeme 150¤000 kusov ročne.
Premiéru bude mať v Renaulte Scénic a Grand Scénic. Ich normovaná spotreba by mala dosahovať len 4,4 litra nafty na 100 km, čo je o liter menej v porovnaní s motorom 1.9 dCi.
Porovnanie parametrov | ||
---|---|---|
Motor | 1.6 dCi Energy | 1.9 dCi |
Zdvihový objem (ccm) | 1598 | 1870 |
Kompresný pomer | 15,4:1 | 16,6:1 |
Vŕtanie x zdvih (mm) | 80 × 79,5 | 80 × 93 |
Max. výkon (kW/ot.) | 96/4000 | 96/3750 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 320/1750 | 300/1750 |
Spotreba na 100 km (l) | 4,4 | 5,5 |
Ako znížil Renault spotrebu | ||
---|---|---|
Olejové čerpadlo | – 1 % | |
Riadenie teploty | – 1 % | |
Riadené spaľovanie | – 0,5 % | |
Nízkotlaková recirkulácia | – 3 % | |
Regenerácia brzdenia | –3 % | |
Odpájateľný alternátor | – 3 % | |
Optimalizácia prevodov | – 3 % | |
Zmenšenie objemu | –5,5 % | |
Spolu | – 20 % |