Achates Power: Revolučný dieselový dvojtakt možno zamieri do osobných áut

Spoločnosti Cummins a Achates Power vyvinuli nový typ naftového motora, ktorý nemá s tými súčasnými naozaj veľa spoločného. V štyroch valcoch pracuje osem piestov. Ak sa osvedčí v armádnej technike, mohol by časom poháňať napríklad aj osobné autá.

18.08.2020 12:00
8
Dieselový motor ACE (Advanced Combat Engine)... Foto: Cummins /Achates Power
Dieselový motor ACE - Cummins Dieselový motor ACE (Advanced Combat Engine) pripomína dvojtaktnou koncepciou skôr naftové agregáty v lodiach. Zásadne sa však líši protibežnými piestmi so spoločnou spaľovacou komorou.

Naftové motory sa síce v poslednom čase „nenosia“, ale budúcnosť majú zaručenú minimálne v armádnej, nákladnej či lodnej doprave. Jednoducho, efektívnejší motor ako diesel do ťažkých vozidiel zatiaľ neexistuje. Presedlať na benzín by bolo z hľadiska emisií CO2 veľmi nerozumné. Aj preto sa vývoj naftových motorov nezastavil. A nielen to, firmy Cummins a Achates Power predstavili vskutku unikátny diesel ACE (Advanced Combat Engine), ktorý by mohol zredukovať spotrebu o ďalších 15 %. S tým súčasnými nemá naozaj takmer nič spoločné.

Ide totiž o preplňovaný naftový agregát s ôsmimi piestmi, štyrmi valcami, dvoma kľukovými hriadeľmi a trojitým preplňovaním! Navyše je spojený s mild-hybridnou technológiou. Keďže je zatiaľ určený pre službu v armáde, neprekvapí, že jeho objem je až 14,3 litra. Na rozdiel od motorov „boxer“, ktoré sú v podstate len vidlicovými motormi s uhlom rozovretia 180 stupňov, je novinka skutočným agregátom s protibežnými piestmi. V každom valci sú dva, pohybujú sa proti sebe a majú spoločnú spaľovaciu komoru. Naopak, každá strana motora má vlastný kľukový hriadeľ.

Výhodou nového dieselového dvojtaktu sú aj jeho... Foto: Cummins /Achates Power
Dieselový motor ACE - Cummins Výhodou nového dieselového dvojtaktu sú aj jeho kompaktné rozmery.

Keďže pri takejto koncepcii nemôže mať motor klasickú hlavu valcov a už vôbec nie ventilový rozvod, používa dvojtaktný režim, keď pri jednej otáčke dochádza k pracovnému taktu v každom z valcov. O plnenie a vyplachovanie sa starajú sacie a výfukové kanály. Okrem toho sú tu dve turbodúchadlá a k tomu elektrický kompresor, nielen kvôli zvýšeniu výkonu, ale práve z dôvodu schopnosti motora dostať do valcov dostatok čerstvého vzduchu a naopak, tiež schopnosti odvodu spálených plynov. Nechýba ani výkonný štartér-generátor spojený s li-ion batériou.

Parametre sú obdivuhodné. Zo spomínaného objemu poskytuje motor rovných 1 000 koní (735,5 kW) a krútiaci moment 2 600 Nm. Výhodou má byť aj hladký chod, lebo pohyby piestov a kľukových hriadeľov sa vzájomne vyvažujú a, samozrejme, mimoriadna efektivita. Tvorcovia hovoria o znížení emisií CO2 o 15 %, čo je priamo úmerné zníženiu spotreby paliva. Ale pozor, spoločnosti Cummins a Achates Power pracujú na viacerých verziách, z ktorých jedna je určená nákladným vozidlám a druhá autám, ktoré už nemajú ďaleko od tých osobných.

Modifikáciu s objemom 2,7 litra testujú pod kapotou Fordu F-150. V tejto podobe má motor 273 koní (201 kW) a krútiaci moment 650 Nm. Poskytuje tie isté výhody ako väčšie verzie. Teda nízku spotrebu paliva a čisté emisie. Oxidy dusíka majú klesnúť dokonca o 90 %. Uvidíme, či sa táto koncepcia nakoniec presadí v niektorom rýdzo osobnom aute. Problém by to byť nemusel. Jednotka totiž vyniká kompaktnými rozmermi, najmä nízkou stavbou a relatívne nízkou hmotnosťou. To všetko sú vlastnosti ako stvorené pre moderné autá. Kariéru však motor ACE odštartuje najprv v tankoch, potom nákladných autách a až následne v tých menších.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
8 debata chyba
Viac na túto tému: #dieselové motory #Cummins #Achates Power
Články podľa značiek