Naftové motory sa síce v poslednom čase „nenosia“, ale budúcnosť majú zaručenú minimálne v armádnej, nákladnej či lodnej doprave. Jednoducho, efektívnejší motor ako diesel do ťažkých vozidiel zatiaľ neexistuje. Presedlať na benzín by bolo z hľadiska emisií CO2 veľmi nerozumné. Aj preto sa vývoj naftových motorov nezastavil. A nielen to, firmy Cummins a Achates Power predstavili vskutku unikátny diesel ACE (Advanced Combat Engine), ktorý by mohol zredukovať spotrebu o ďalších 15 %. S tým súčasnými nemá naozaj takmer nič spoločné.
Ide totiž o preplňovaný naftový agregát s ôsmimi piestmi, štyrmi valcami, dvoma kľukovými hriadeľmi a trojitým preplňovaním! Navyše je spojený s mild-hybridnou technológiou. Keďže je zatiaľ určený pre službu v armáde, neprekvapí, že jeho objem je až 14,3 litra. Na rozdiel od motorov „boxer“, ktoré sú v podstate len vidlicovými motormi s uhlom rozovretia 180 stupňov, je novinka skutočným agregátom s protibežnými piestmi. V každom valci sú dva, pohybujú sa proti sebe a majú spoločnú spaľovaciu komoru. Naopak, každá strana motora má vlastný kľukový hriadeľ.
Keďže pri takejto koncepcii nemôže mať motor klasickú hlavu valcov a už vôbec nie ventilový rozvod, používa dvojtaktný režim, keď pri jednej otáčke dochádza k pracovnému taktu v každom z valcov. O plnenie a vyplachovanie sa starajú sacie a výfukové kanály. Okrem toho sú tu dve turbodúchadlá a k tomu elektrický kompresor, nielen kvôli zvýšeniu výkonu, ale práve z dôvodu schopnosti motora dostať do valcov dostatok čerstvého vzduchu a naopak, tiež schopnosti odvodu spálených plynov. Nechýba ani výkonný štartér-generátor spojený s li-ion batériou.
Parametre sú obdivuhodné. Zo spomínaného objemu poskytuje motor rovných 1 000 koní (735,5 kW) a krútiaci moment 2 600 Nm. Výhodou má byť aj hladký chod, lebo pohyby piestov a kľukových hriadeľov sa vzájomne vyvažujú a, samozrejme, mimoriadna efektivita. Tvorcovia hovoria o znížení emisií CO2 o 15 %, čo je priamo úmerné zníženiu spotreby paliva. Ale pozor, spoločnosti Cummins a Achates Power pracujú na viacerých verziách, z ktorých jedna je určená nákladným vozidlám a druhá autám, ktoré už nemajú ďaleko od tých osobných.
Modifikáciu s objemom 2,7 litra testujú pod kapotou Fordu F-150. V tejto podobe má motor 273 koní (201 kW) a krútiaci moment 650 Nm. Poskytuje tie isté výhody ako väčšie verzie. Teda nízku spotrebu paliva a čisté emisie. Oxidy dusíka majú klesnúť dokonca o 90 %. Uvidíme, či sa táto koncepcia nakoniec presadí v niektorom rýdzo osobnom aute. Problém by to byť nemusel. Jednotka totiž vyniká kompaktnými rozmermi, najmä nízkou stavbou a relatívne nízkou hmotnosťou. To všetko sú vlastnosti ako stvorené pre moderné autá. Kariéru však motor ACE odštartuje najprv v tankoch, potom nákladných autách a až následne v tých menších.