Enyaq, naznačený v roku 2017 konceptom Vision E a vlani štúdiou Vision iV, mal byť prvou elektrickou Škodou. Nakoniec ho ale predbehlo mestské Citigo iV. Vynútili si to prísnejšie emisné reguly. Škoda jednoducho nemohla čakať a do portfólia musela zaradiť model s nulovými emisiami. Novému Enyaqu to ale nijako neubralo na význame. Až toto elektrické SUV je totiž prvým modelom značky, ktorý bol vyvíjaný od začiatku ako čistý elektromobil. Jeho základom je modulárna platforma MEB, ktorá mala premiéru vlani vo VW ID.3. Vďaka modularite je vhodná pre rôzne segmenty a Škoda sa rozhodla vstúpiť do elektrickej éry s SUV.
Namiesto lamiel diódy
Enyaq je dlhý 4 649, široký 1 879 a vysoký 1 616 mm. Dĺžkou je teda o 40 mm kratší ako nová Octavia, no rázvorom náprav 2 769 mm ju prekonáva až o 110 mm. V rodine SUV zas stojí medzi Karoqom a Kodiaqom, opäť ale s náskokom v oblasti rázvoru. Dizajn sa Škode nepochybne vydaril. Kým však koncepty naznačovali príchod SUV-kupé, sériová novinka dala prednosť praktickejšiemu riešeniu bez klesajúcej siluety. To znamená aj väčší batožinový priestor, ktorý má mať už v základe veľmi slušných 585 litrov. A po sklopení sedadiel až 1 711. Napriek tomu sa podarilo Škode dosiahnuť vynikajúcu aerodynamiku, reprezentovanú koeficientom Cd 0,27.
Enyaq nesie typické dizajnové prvky Škody, no interpretuje ich v novej podobe. Napríklad zaslepenú prednú masku. Tá môže byť vybavená osvetlením Crystal Face, o ktoré sa stará až 130 diód! Vytvárajú virtuálne lamely. Spolu s matricovými svetlami Matrix LED dokáže maska vyčarovať pôsobivý uvítací efekt Coming/Living Home. Svetelná šou pokračuje dynamickými smerovými svetlami a za príplatok aj zadnými svetlami Top LED s kryštalickými prvkami. Pre Enyaq bude k dispozícii sedem druhov kolies s priemerom 19 až 21 palcov, chrómové alebo čierne lemy okien a masky či deväť lakov karosérie, z toho sedem metalických.
Väčší zvnútra ako zvonka
Interiér ťaží z veľkého rázvoru a rovnej podlahy, keďže akumulátory sú umiestnené pod ňou. Takže ponúkne viac miesta ako Kodiaq. Enyaq zároveň prináša celkom nový koncept kabíny, inšpirovaný svetom nábytku. Klasické línie vybavenia nahrádza totiž tematickými paketmi. Štandardom je interiér Loft, evokujúci moderné apartmány mladých rodín. Palubná doska má dvojfarebné vyhotovenie. Lodge zas reprezentuje udržateľnosť a inovatívnosť, Lounge ponúka viditeľnú exkluzivitu, Suite a ecoSuite zas zvýrazňuje luxusný akcent. Špičkový model Enyaq RS iV má športový interiér RS Lounge. Pritom všetkom si Enyaq zakladá na ekologických materiáloch.
Poťahy sedadiel tvorí napríklad strižná vlna a polyester z recyklovaných PET fliaš. Koža línie ecoSuit sa upravuje namiesto chemikálií extraktom z listov olivovníka. Na komforte sa ale rozhodne nešetrilo. V sérii je dvojzónová klimatizácia, bezkľúčové štartovanie, digitálny tuner, vyhrievané sedadlá a volant či LED svetlá. Infotainment s 13-palcovým displejom, najväčším aký kedy Škoda použila, je neustále pripojený na internet. Vďaka tomu možno využívať aplikácie Connect App. Ovláda sa dotykom, gestami alebo hlasovým ovládaním Laura. Virtuálny kokpit (13,5 palca) umožňuje výber z viacerých informačných zostáv.
Stále pripojený
Samozrejmosťou je bezkáblové pripojenie smartfónov cez Wireless SmartLink, Android Auto, Apple CarPlay a MirrorLink. Zabezpečené je aj diaľkové spojenie s vozidlom. Majiteľ tak môže ovládať nabíjanie batérie, pred jazdou zapnúť klimatizáciu alebo naprogramovať nabíjanie. Pripojenie na internet okrem toho umožňuje aktualizáciu navigačných máp a systémového softvéru „over the air“. Ak by ste si mysleli, že Škoda pri Enyaqu zabudla na praktické prvky Simply Clever, tak ste na omyle. Dáždnik či škrabka sú na svojich miestach a okrem toho pribudla na stredovej konzole druhá schránka s objemom 11,4 litra. Pod dnom kufra zas nájdete organizér s praktickými priehradkami.
Kariéru odštartuje Enyaq s dvoma kapacitami akumulátorov a štyrmi výkonovými verziami. Základným modelom je Enyaq 60 iV, ktorého zadné kolesá poháňa elektromotor s výkonom 132 kW a krútiacim momentom 310 Nm. Jeho li-ion batéria má kapacitu 62 kWh (využiťeľných 58 kWh) a zabezpečí dojazd do vzdialenosti 390 kilometrov (WLTP). Enyaq 80 iV s kapacitou 82 kWh (využiteľných 77 kWh) má výkon 150 kW a krútiaci moment 310 Nm. Dojazd sa tým zvýši až na 510 kilometrov. Túto batériu používajú aj verzie s dvojicou elektromotorov, teda pohonom 4×4. Enyaq 80× iV potom disponuje výkonom 195 kW a špičkový Enyaq RS iV až 225 kW. Dojazd sa ale skráti na 460 kilometrov.
Na úvod Faunder Edition
Dynamika je presvedčivá. Enyaq RS šprintuje na stovku za 6,2 sekundy a dosiahne maximálku 180 km/h o 20 km/h vyššiu ako ostatné verzie. Dokonca si poradí s 1 400 kg prívesom. Energiou bude Enyaq šetriť vďaka účinnej niekoľkostupňovej rekuperácii a za príplatok aj pomocou tepelného čerpadla. To dokáže ušetriť až 4 kWh elektrickej energie na 100 km, čo pri zimnej prevádzke znamená predĺženie dojazdu o celých 30 %. Enyaq podporuje nabíjanie výkonom 50 kW, no za príplatok bude schopný dobíjať akumulátory s výkonom 125 kW. Potom sa verzia 80 iV nabije z 5 na 80 % za 38 minút. Z domáceho wallboxu (11 kW) to bude trvať šesť až osem hodín.
Karta Powerpass má zjednodušiť „tankovanie“ prístupom na väčšinu staníc v Európe, vrátane siete Ionity. Enyaq budú vyrábať v materskom závode Škody v Mladej Boleslavi. Pôjde o jediný elektromobil na platforme MEB, ktorý bude schádzať z liniek mimo Nemecka. Na úvod sa predstaví limitovaná edícia Faunder Edition, z ktorej vznikne 1 895 kusov. Počtom odkazuje na rok vzniku automobilky, ktorá práve oslavuje 125. výročie. V sérii dostane osvetlenú masku Crystal Face, 21-palcové kolesá, športové nárazníky, interiér ecoSuite aj plaketu s poradovým číslom vyrobenú z kryštálu českou Firmou Preciosa. Dostupná bude vo verziách Enyaq 80 iV a 80× iV. A koľko bude Enyaq Stáť? Za základ zaplatíte približne 40 400 eur. To je cena Kodiaqu 2,0 TDI s pohonom 4×4.
Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) | 4 649 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 879 |
Výška (mm) | 1 616 |
Rázvor náprav (mm) | 2 765 |
Objem kufra (l) | 585 – 1 711 |
Technické údaje
Verzia | 60 iV | 80 iV | 80× iV | RS iV |
---|---|---|---|---|
Pohon | 4×2 | 4×2 | 4×4 | 4×4 |
Max. výkon (kW) | 132 | 150 | 195 | 225 |
Krútiaci moment (nm) | 310 | 310 | 425 | 460 |
0 – 100 km/h (s) | 8,7 | 8,5 | 6,9 | 6,2 |
Max. rýchlosť (km/h) | 160 | 160 | 160 | 180 |
Dojazd podľa WLTP (km) | 390 | 510 | 460 | 460 |