Jeep odštartoval elektrifikáciu modelmi Renegade 4×e a Compas 4×e. Časom plánuje využiť silu elektromotorov vo všetkých modelových radoch. Že to myslí vážne, dokazuje novým plug-in hybridným Wranglerom 4×e. Priaznivcom off-roadovej klasiky možno v prvom momente naskočí husia koža, ale Jeep si dal záležať, aby elektrifikácia nijako neublížila DNA nespochybniteľnej americkej ikony terénu. Aj preto nehľadajte, napriek identickému označeniu 4×e, žiadnu technologickú spojitosť s jeho menšími súrodencami. Wrangrer 4×e si zachováva klasický mechanický rozvod pohonu oboch náprav, redukcie, uzávierky, jednoducho všetko, čo nefalšovaný off-road potrebuje. Napriek tomu dokáže jazdiť s nulovými emisiami.
Základom systému je preplňovaný benzínový 4-valec 2,0 T-Jet, ku ktorému je remeňom pripojený motor-generátor. Ďalší podstatne výkonnejší elektromotor nájdeme v 8-stupňovej automatickej prevodovke ZF. Používa až dve spojky, takže sa dokáže oddeliť buď od spaľovacieho motora, alebo od prevodovky, prípadne ostať spojený s tou časťou reťazca, ktorú potrebuje. Odtiaľ už putuje krútiaci moment k zadným, alebo ku všetkým štyrom kolesám klasickými kardanmi cez rozvodovku a tri diferenciály. To je v porovnaní s Renegade a Compassom, ktoré využívajú na pohon zadných kolies výlučne elektromotor, obrovské plus. Presvedčivé sú aj výkonové parametre. Wrangler 4×e má totiž s pomocou elektromotorov systémový výkon 280 kW a krútiaci moment 637 Nm, ktorým deklasuje aj dieselovú verziu.
Okrem toho je spaľovací motor doplnený o klasický 12 V štartér s vlastnou batériou. Samozrejmou súčasťou plug-in hybridnej elektrifikácie je paket li-ion batérií (NMC), ktorý je umiestnený v hliníkovom boxe pod zadnými sedadlami a disponuje vlastným chladiacim okruhom. Skladá sa z 96 článkov s celkovou kapacitou 17 kWh. To má Wrangleru 4×e stačiť na dojazd do vzdialenosti približne 40 km. Všetky súčasti vysokonapäťového systému sú dokonale utesnené, takže novinka zvláda brody hlboké 76 cm. Okrem čisto elektrického režimu vyberá vodič tlačidlami naľavo od volantu cez systém E Select dva ďalšie. Mód Hybrid kombinuje spaľovaciu jednotku s elektromotormi v záujme čo najväčšej hospodárnosti a Mód eSave umožňuje ušetriť elektrickú energiu na neskôr.
Šetriť kilowatthodinami sa Wrangler snaží vďaka účinnej rekuperácii. Klasická úroveň rekuperácie, ktorá využíva mechanické brzdy až potom, keď spomalenie presiahne 0,25 g, je doplnená funkciou Max Regen, kedy sa regenerácia brzdnej energie zvýši natoľko, že Wrangler 4×e je možné ovládať prakticky len plynovým pedálom. Pri využívaní pohonu 4 × 4 je prebieha rekuperácia zo všetkých štyroch kolies. Bohužiaľ, o nabíjaní batérie neposkytol Jeep žiadne bližšie informácie, takže nevieme, aký výkon nabíjania podporuje a ani ako dlho trvá takýto proces. Konektor je umiestnený na bezpečnom miestem vysoko nad ľavým predným blatníkom a bude kompatibilný s väčšinou nabíjacích staníc. Obsahuje aj LED indikátory nabitia. Ďalšie nájdeme na palubnej doske pod čelným oknom.
Podstatné však je, že Wrangler 4×e zvláda rovnako náročný terén ako jeho klasickí súrodenci. Základná verzia 4×e a Wrangler Sahara 4×e sú vybavené zadnou nápravou Dana 44, redukčnou prevodovkou Selec-Trac (2,72 : 1) a za príplatok aj uzávierkou zadného diferenciálu Trac-Lok. Vyššia úroveň Wrangler 4×e Rubicon pridáva redukciu s prevodovým pomerom až 4 : 1, prednú nápravu Dana 44, uzávierky Tru-Lok predného aj zadného diferenciálu. A potom je tu odpojiteľný stabilizátor, ktorý zlepšuje kríženie náprav v teréne. Jeep tvrdí, že vysoký krútiaci moment, ktorý je dostupný vďaka elektromotorom, zlepšuje schopnosti jazdy v teréne a umožňuje aj jemné dávkovanie výkonu.
Wrangler 4×e rozpoznáte vďaka modrým akcentom, lakovaným vo farbe Electric Blue. Tento odtieň zdobí nápis Jeep, logo 4×e, ťažné háky či vlečné oká. Celkovo je na výber z desiatich farieb karosérie. V kabíne je špecifikom modré prešívanie čalúnenia a infotainment s novými funkciami hybridného a elektrického pohonu. K dispozícii budú rovnaké doplnky divízií Mopar a Jeep Performance Parts ako pre klasické verzie. Ich zoznam sa vyšplhal na 300 položiek vrátane súpravy na zvýšenie podvozka, terénnych nárazníkov, špeciálnych pneumatík či off-roadových LED svetiel. Na všetky doplnky poskytne Jeep továrenskú záruku. K dispozícii bude cez Amazon.com domáci Wall Box (240 V), ktorý zjednoduší a zrýchli domáce nabíjanie.
Novinka sa objaví u dílerov začiatkom budúceho roka. Čo je zaujímavé, Wrangler 4×e nie je určený len pre Európu, ktorá má najprísnejšie emisný limity, ale aj pre USA a Čínu. Ekologický imidž si tak bude chcieť americká značka zlepšiť na celom svete.