Kompaktné SUV od Fordu vrátilo vlani do hry názov Puma, ktorý sa nám spájal v minulosti s kupé na báze Fiesty. Dnes patrí crossoveru, ktorý sa predstavil vlani. A keďže táto trieda je in, Ford sa rozhodol stvoriť Pumu ST – prvý crossover so športovými ambíciami. Trojvalec pod jeho kapotou síce nebudí veľkú dôveru, ale výkon Pume ST rozhodne nechýba. Celohliníkový preplňovaný agregát 1,5 EcoBoost s variabilným časovaním ventilov na strane sania aj výfuku, dáva slušných 147 kW pri 6 000 otáčkach a krútiaci moment 320 Nm už od 2 500 otáčok za minútu. Integrované turbodúchadlo v zbernom výfukovom potrubí ponúka rýchle reakcie na stlačenie plynu a klapka vo výfuku sa zas stará o potrebnú akustickú kulisu.
Nechýba ani časticový filter a jedinečný systém vypínania jedného valca pri nízkom zaťažení, čo znižuje spotrebu paliva a emisie. Motor je spojený so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a kratším stálym prevodom, takže Puma ST sa dostane na stovku za atraktívnych 6,7 sekundy. Maximálna rýchlosť končí pri údaji 220 km/h. Ak si chcete dynamický potenciál užiť naplno, za príplatok vám Ford pribalí Launch Control, teda riadenú trakciu pre šprint z miesta. No aj bez neho je Puma ST žihadlom, keďže už v sérii obsahuje na prednej hnanej náprave čisto mechanický samosvorný diferenciál LSD. A potom je tu systém jazdných režimov. Puma ST dostala do vienka hneď štyri módy – Eco, Normal, Sport a Track.
Najzaujímavejší je posledný z nich, určený na maximalizáciu dynamických schopností. V tomto móde má Puma deaktivovanú reguláciu preklzu kolies a stabilizácia ESC zasahuje v obmedzenej miere v režime wide–slip. Schopnostiam Pumy ST sekunduje aj jej výrazne upravený podvozok. Zmeny majú v porovnaní s Fiestou ST eliminovať hendikep vyššieho ťažiska. Okrem hrubších stabilizátorov s priemerom 24 a zadného 28 mm, je tu o 50 % tuhšia torzná priečka zadnej nápravy, špeciálne patentované smerovo vinuté pružiny so zvýšenou laterálnou tuhosťou a tiež tlmiče Hitachi. Riadenie má o 25 % priamejší prevod (11,4 : 1), čo zabezpečuje rýchlejšie reakcie na pohyb volantu. Brzdová sústava používa kotúče s priemerom 325, respektíve 271 mm. Za svoje služby si má novinka pýtať len 6,9 litra benzínu na 100 km.
Pritom sa nebráni luxusu v podobe vyhrievaného čelného okna či rozhrania Ford Sync 3 s 8-palcovou obrazovkou a hlasovým ovládaním, indukčným nabíjaním smartfónov, audiosústavy B&O a aplikáciami FordPass Connect, ktoré umožňujú diaľkové spojenie s vozidlom a ovládanie niektorých jeho funkcií. Balík asistenčných systémov obsahuje autonómne brzdy, detekciu križujúcich vozidiel, adaptívny tempomat či parkovací asistent. Pritom Puma ST nestratila nič zo svojej praktickosti. Naďalej je tu batožinový priestor s objemom 456 litrov, vrátane takzvaného MegaBoxu pod podlahou s objemom 80 litrov. Umožňuje bezpečne umiestniť napríklad dva golfové „bagy“. Novinka Fordu sa má dostať k prvým zákazníkom ešte pred koncom tohto roka.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 226 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 805 |
Výška (mm) | 1 533 |
Rázvor náprav (mm) | 2 588 |
Svetlá výška (mm) | 152 |
Objem kufra (l) | 456 – 1 216 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 358 |
Technické údaje
Model | Puma 1,5 EcoBoost ST |
---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 1 497 |
Počet valcov/ventilov | 3/12 |
Max. výkon (kW/ot.) | 147/6 000 |
Krútiaci moment (Nm/ot.) | 320/2 500 – 3 500 |
Prevodovka | 6M |
0 – 100 km/h (s) | 6,7 |
Max. rýchlosť (km/h) | 220 |
Spotreba na 100 km (l) | 6,9 |