Lídrom Dacie v Európe je v súčasnosti hatchback Sandero, no ten by nikdy nevznikol, nebyť Loganu. Tento lowcostový sedan odštartoval v roku 2005 nielen novú éru Dacie, ale tiež ukázal, že ani solventným Nemcom, Britom či Francúzom nie je ľahostajné, čo dostanú za svoje peniaze. Model určený pôvodne pre strednú a južnú Európu, teda menej náročné regióny, vtrhol na Západ s nečakanou razanciou a položil základy ďalších modelových radov reinkarnovanej značky. Dnes prichádza v tretej generácii, a hoci nemení svoju filozofiu, prináša omnoho viac. Vidieť to už na dizajne, ktorým dáva zabudnúť na svojho sparťanského predchodcu.
Novinka má dynamickejší strih, daný viac skloneným čelným oknom a splývavou siluetou kabíny, ktorá sa končí vysoko umiestnenou kapotou kufra. Pomohla aj mierna zmena formátu. Logan je o 35 mm dlhší (4 396 mm), má o 15 mm dlhší rázvor náprav (2 649 mm) a je o 10 mm nižší (1 501 mm). Imidž zlepšujú sériovo dodávané full-LED reflektory s grafikou písmena Y, prepojené lištou, ktorá prechádza maskou. Majú o 37 % dlhší dosah a o deväť percent širší svetelný kužeľ. Vzadu si síce Logan nemohol dovoliť drahšie delené svetlá, no aj tu nájdeme aspoň efektnú grafiku. Lacný mechanický zámok kufra nahradil skrytý elektrický spínač.
Profil zvýrazňujú masívne prelisy nad blatníkmi, ale tiež atraktívny tvar okien. Za zmienku stoja nové kľučky či anténa presunutá na koniec strechy. Väčší rázvor prinesie posádke na zadných sedadlách o 42 mm viac miesta na nohy. V kufri zas pribudlo 18 litrov pre batožiny. Objem tak narástol na konečných 528 litrov, čo je až o 200 viac v porovnaní so sesterským Sanderom. Ďalších 21 litrov odkladacích priestorov nájdete v kabíne. Navyše sú tu vychytávky ako výklopné „letecké“ stolíky pre cestujúcich vzadu, s výškovou reguláciou 70 mm, a tiež praktický organizér batožinového priestoru, ktorý sa skladá zo štyroch odnímateľných panelov. Kufor tak možno rozdeliť do štyroch zón.
Na nepoznanie sa zmenilo spracovanie interiéru. Sú tu kvalitnejšie materiály a minulosťou sa stali lacné kruhové prieduchy ventilácie. Palubná doska je potiahnutá efektnou textíliou. Ergonómiu zlepšili úplne nové sedadlá s väčšou reguláciou výšky (+/- 35 mm), volant s väčším rozsahom nastavenia (+ 25 mm) a tiež nová stredová opierka pre vodiča a spolujazdca. Na palube sa objavujú v premiére nové komfortné prvky. Pripravená je automatická klimatizácia, otvárateľné strešné okno, parkovacia kamera, parkovacie senzory, dažďový senzor či bezkľúčový prístup pomocou karty. O bezpečnosť posádky sa stará šesť airbagov, nové hlavové opierky a za príplatok aj monitorovanie slepých uhlov zrkadiel (30 – 140 km/h).
Nechýbajú autonómne brzdy (7 – 170 km/h), asistent rozjazdu do kopca, elektrická parkovacia brzda, systém núdzového volania eCall alebo parkovací asistent. To všetko umožnila nová platforma CMF-B, ktorú zdieľa Logan s aktuálnym Renaultom Clio alebo Capturom. Infotainment vyriešila Dacia veľmi rafinovane. Prístrojový panel s dvojicou „budíkov“ a displejom dopĺňa iba držiak na smartfón. Stačí ho spojiť s káblom alebo cez Bluetooth s vozidlom a pomocou bezplatnej aplikácie Media Control používať telefón na ovládanie viacerých funkcií, dokonca priamo z volantu. Vyššia úroveň Media Nav dostala 8-palcový, voľne stojaci dotykový displej a navigáciu. Konektivitu zabezpečujú bezdrôtové rozhrania Apple CarPlay alebo Android Auto.
Pod kapotou sa udiali zmeny, ktorými Logan reaguje na sprísňujúce sa emisné limity. Bohužiaľ to ale znamená koniec naftovej verzie 1,5 dCi. V ponuke ostanú výlučne 3-valce – slabší atmosférický 1,0 SCe (48 kW) s 5-stupňovým manuálom a jeho preplňovaná verzia 1,0 TCe (66 kW). Pre výkonnejšiu verziu je okrem 6-stupňovej manuálnej prevodovky pripravená po prvýkrát automatická prevodovka CVT. Záplatou za úsporný diesel má byť verzia 1,0 Bi-Fuel (74 kW) s prídavnou 40-litrovou nádržou na LPG a manuálnou prevodovkou. V takejto konfigurácii bude mať Logan dojazd až 1 300 km. Samozrejme, spolu s palivom v benzínovej nádrži. Šušká sa aj o mild-hybride s motorom 1,6 E-Tec (103 kW).
V kabíne by malo byť tichšie ako doteraz. Stará sa o to nové uloženie motorov a tiež viac izolačných materiálov. Jazdné vlastnosti zlepší nová predná náprava s obdĺžnikovými ramenami, väčší rozchod a rázvor, či elektrický posilňovač riadenia s účinkom zvýšeným o 36 %. Dacia sľubuje ľahšie ovládanie a menšie náklony v zákrutách. Základom sú 15-palcové kolesá. Vo vyšších verziách ponúkne Logan 16-palcové Flexwheels, ktoré imitujú disky z ľahkých zliatin. Predaj odštartuje automobilka vo februári budúceho roka. Prvé vozidlá zamieria k zákazníkom na jar. Ceny sú zatiaľ tajomstvom, ale Dacia sľubuje opäť bezkonkurenčný cenovo-hodnotový pomer.
Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) | 4 390 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 848 |
Výška (mm) | 1 501 |
Rázvor náprav (mm) | 2 649 |
Svetlá výška (mm) | 161 |
Veľkosť kufra (l) | 528 |
Technické údaje
Motor | 1,0 SCe | 1,0 TCe | 1,0 TCe Bi-Fuel |
---|---|---|---|
Výkon (kW) | 48 | 66 | 74 |
Prevodovka | 5M | 6M/CVT | 6M |