Jaguar nie je v najlepšej kondícii. Pomôcť má modernizácia jeho portfólia. Po inovovanom XE a tiež SUV F-Pace a I-Pace prichádza na rad sedan XF a jeho kombi verzia Sportbrake. Má čo doháňať, pretože zámer britskej automobilky, konkurovať ním nemeckej prémii v podobe BMW radu 5, Mercedesu-Benzu triedy E či Audi A6 jednoducho nevyšiel. Aspoň nie v Európe. Najvyššie registrácie zaznamenalo XF v roku 2016 s počtom 16 416 kusov. V roku 2018 to bolo už len 10 375 a vlani alarmujúcich 5 935 exemplárov. Novinka by však mohla mať viac šancí, pretože Jaguar zlepšil to, na čo mierila najväčšia kritika zákazníkov. XF tak dostal úplne nový interiér a tiež neporovnateľne modernejší infotainment.
Exteriér však absolvoval len retuše. XF má nové nárazníky, ktoré ho opticky rozširujú. Nové sú aj užšie LED svetlá s grafikou "Double J“ inšpirovanou novším F-Pace. Za príplatok dodá Jaguar reflektory pixel LED s matricovou technológiou. Zväčšila sa aj maska chladiča s inovovaným výpletom. Na predných blatníkoch pribudli otvory s logom cválajúcej šelmy (Leaper). Vzadu sú nové matné svetlá a nová vložka nárazníka s chrómovou lištou. Uato v kabíne sa odohrala doslova revolúcia. Nová je palubná doska, volant, stredový tunel aj výplne dverí. Hlavná inovácia však súvisí s infotainmentom PiVi Pro, ktorý Jaguar vyvinul s LG.
Práve stará generácia multimediálneho systému bola najkritizovanejšou oblasťou XF. Centrom PiVi Pro je efektná, mierne zakrivená obrazovka s uhlopriečkou 11,4 palca v elegantnom puzdre zo zliatiny horčíka. Architektúra EVA 2 umožňuje neustále pripojenie vozidla na internet, čo znamená možnosť využívania on-line informácií, mobilných aplikácií, aktualizácií softvéru či diaľkového spojenia s vozidlom. Displej je trikrát jasnejší a má väčšie rozlíšenie. Nový je aj 12,3-palcový virtuálny kokpit a head-up displej. Audiosústava sa zas stará o aktívne potláčanie hluku v kabíne. Samozrejmosťou je konektivita so smartfómi cez Apple CarPlay a Android Auto či indukčné nabíjanie.
Celkový dojem zlepšujú špičkové materiály, palubná doska s úplne novými prieduchmi ventilácie, nové kľučky dverí, otvory pre reproduktory vyrábané pomocou laseru a v neposlednom rade nový volič automatickej prevodovky, ktorý nahrádza pôvodný kruhový. Praktickou stránkou sú väčšie držiaky na nápoje a klimatizácia s technológiou Nanoe, ktorá zachytáva častice PM2.5. Asistenčné systémy doplní výstraha pri vystupovaní Clear Exit Monitor, ktorá upozorňuje na blížiace sa auto alebo cyklistu. Nový je tiež systém 360-stupňového zobrazenia okolia vozidla alebo digitálne vnútorné spätné zrkadlo s obrazom, ktorý nie je obmedzený konštrukciou vozidla.
Smutnou správou je, že s inováciou XF končia pod kapotou 6-valcové motory. XF však ponúkne nové dvojlitrové 4-valce Ingenium. Týka sa to aj naftovej verzie D204 s výkonom 150 kW a krútiacim momentom 450 Nm. Motor je štandardne spojený so 48 V štartérom-generátorom a malou li-ion batériou. Ponuku doplnia dve benzínové alternatívy P250 a P300 s výkonom 184, respektíve 221 kW. Všetky motory sú štandardne spojené s 8-stupňovou automatickou prevodovkou a za príplatok aj s pohonom oboch náprav. Výnimkou je len najvýkonnejší XF P300, kde je štvorkolka štandardom.
Novinka by sa mala dostať na trh ešte koncom roka. Zákazníci si budú môcť naďalej dopriať športové pakety R-Dynamic. Jaguar však priznáva, že rozsah ponuky zúžil z pôvodných 64 na 28 verzií, čo má priniesť vyššiu efektivitu a tiež kvalitu. Spolu s modernizovaným XF navyše Jaguar spúšťa novú formu internetového nákupu, pri ktorom bude harmonizovať ceny on-line predaja s tými u klasických dílerov.
Technické údaje
Verzia | D204 MHEV | D204 MHEV AWD | P250 | P250 AWD | P300 AWD |
---|---|---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 997 | 1997 | 1997 | 1997 | 1997 |
Max. výkon (kW/ot.) | 150/4 250 | 150/4 250 | 184/5 500 | 184/5 500 | 221/5 500 |
Krútiaci moment (Nm) | 430/1 750 | 430/1 750 | 365/1 300 | 365/1 300 | 400/1 500 |
Prevodovka | 8A | 8A | 8A | 8A | 8A |
0 – 100 km/h (s) | 7,6 | 7,8 | 6,9 | 7,0 | 6,1 |
Max. rýchlosť (km/h) | 4,9 | 5,5 | 8,0 | – | 8,6 |
Spotreba paliva na 100 km (l) |