Toyota GT86 a Subaru BRZ prišli na svet v roku 2012 ako spoločný projekt oboch automobiliek. Cieľom bolo vyrábať ľahké a obratné kupé s klasickou koncepciou – s pozdĺžne uloženým motorom vpredu a zadným náhonom. To sa aj podarilo. Dvojičky vybavené atmosférickým boxerom od Subaru s výkonom rovných 200 koní a nízkym ťažiskom však celkom nenaplnili predajné očakávania. Dlho sa preto špekulovalo, či bude spoločný projekt pokračovať. Vlani sa ale „drifteri“ dozvedeli skvelú správu. Nové kupé dostali požehnanie a dnes tu máme prvé z nich.
Subaru BRZ stavia opäť na Chapmanovskej filozofii nízkej hmotnosti, nízkeho ťažiska, presného riadenia a primeraného výkonu. To všetko je zabalené v karosérii atraktívneho 2+2 miestneho kupé za prijateľnú cenu. Všetky charakteristiky však novinka posúva o čosi ďalej. Platforma BRZ využíva modernejšie komponenty architektúry Subaru Global Platform (SGP), napríklad nové tlmiče a pružiny predného zavesenia McPherson. Zdokonalené sú aj dvojité lichobežníkové závesy zadných kolies. Viac zvarov, nový pomocný rám a viac vysokopevnostnej ocele sa zas podpísali na zvýšení torznej tuhosti o viac ako 60 %, čo je zárukou precíznych reakcií na trati.
Napriek tomu, že karoséria je o 25 mm dlhšia a o približne 15 mm širšia a tiež napriek tomu, že BRZ ponúkne vyšší výkon a viac komfortu, dokázalo si ustrážiť svoju hmotnosť. Novinka má len 1 277 kg, iba o 7,7 kg viac ako predchodca. Použitím hliníkovej strechy, kapoty a blatníkov sa navyše podarilo opäť znížiť ťažisko, ktoré Subaru porovnáva s neporovnateľne drahšími superšportmi. Automobilka konečne vypočula aj odveké volanie zákazníkov po vyššom výkone. A zvládla to bez turbodúchadla. Pôvodný atmosférický dvojlitrový „boxer“ nahrádza verziou s väčším zdvihovým objemom 2,4 litra. To znamená nárast výkonu zo 151 na 170 kW.
Maximu je k dispozícii pri 6 000 otáčkach za minútu, ale obmedzovač zasiahne až pri 7 000 otáčkach, takže o zábavu je postarané. Zákazníkov rovnako poteší o 15 % vyššia dávka krútiaceho momentu, ktorý vrcholí hodnotou 249 Nm. Na výber bude 6-stupňová manuálna alebo 6-stupňová automatická prevodovka s novým režimom Sport. V tomto móde prichádza k slovu automatický medziplyn pri podraďovaní, ale aj senzor bočného zrýchlenia, ktorý prevodovke nedovolí zaradiť vyšší prevod pri prudkých prejazdoch zákrut.
Dynamiku nepoznáme, no rozhodne môžeme očakávať akceleráciu na stovku za menej ako 7,6 sekundy súčasnej generácie. Maximálka by sa zas mohla vyšplhať nad 230 km/h. Teraz sa končí pri 226. Vodič bude navyše ťažiť z možnosti nastavenia trakčnej elektroniky VSC (Vehicle Stability Control) v piatich módoch. Po úplnej deaktivácii odovzdá BRZ zodpovednosť len do jeho rúk. Ale aj s aktivovanou stabilizáciu umožní toto driftovacie kupé ostrejšie výjazdy zo zákrut. Myslelo sa aj na bezpečnosť. No v tomto smere bude mať navrch verzia s automatom, vybavená paketom asistenčných systémov Subaru EyeSight Drive Assist.
Navonok sa BRZ tvári o čosi agresívnejšie ako v minulosti. Prednú časť zdobí zväčšený sací otvor a celkom nové reflektory. Svalnaté blatníky vypúšťajú horúci vzduch z motorového priestoru cez funkčné prieduchy a smerujú ho k novým aerodynamicky tvarovaným prahom. Aj táto vychytávka sa má spolu s väčším zadným spojlerom a difúzorom podieľať na vyššom prítlaku. Jednoducho, každý prvok BRZ má svoju funkciu. Nenájdete tu žiadne „lacné“ dizajnové „barličky“. Plne funkčná je aj dvojica neprehliadnuteľných výfukov, z ktorých sa bude šíriť typický zvuk boxera. V dnešných časoch naozaj nevídané.
Prepracovaná je aj kabína, kde Subaru zdôrazňuje perfektný výhľad vďaka tenkým predným stĺpikom. Podporuje ho aj strohá, prísne horizontálna palubná doska. Všetky potrebné informácie získava teraz „pilot“ z nového 7-palcového digitálneho prístrojového panela. Jeho centrom je otáčkomer s analógovým zobrazením a digitálnym rýchlomerov. Na trati však umožňuje aj lineárne zobrazenie otáčok a telemetrických údajov. Túto obrazovku dopĺňa 8-palcový infotainment Subaru Starlink s Apple CraPlay a Android Auto. O dokonalé držanie tela pri veľkom preťažení sa starajú prepracované anatomické sedadlá.
Pritom ostáva BRZ stále praktickým autom. Po sklopení zadných sedadiel doň naložíte dva golfové „bagy“ alebo štyri pneumatiky, ak sa rozhodnete vydať na okruh. Dokonca sa sem zmestí horský bicykel. Novinku uvedie Subaru na trh na jeseň budúceho roka. Zatiaľ spomína len ten americký. Výroba bude naďalej prebiehať v japonskom závode v Gunme, kde by malo na linkách čoskoro pribudnúť technologické dvojča s logom Toyoty. Uvidíme, či časom BRZ zamieri aj do Európy. Isté to nie je. Čisto benzínový model by totiž kazil emisný priemer Subaru na starom kontinente. Zvlášť ak nedisponuje čistým elektromobilom ani plug-in hybridom.