Kia Stonic 2021: Veľké zmeny pod kapotou. Mild-hybrid aj inteligentný manuál

Kia po troch rokoch modernizuje svoj najmenší crossover. Navonok to nevidieť, ale Stonic prináša aj technológiu, na ktorú zatiaľ konkurencia nemá odpoveď.

23.11.2020 10:00
debata
Navonok si nič významné nevšimnete. Dizajn... Foto: Kia
6480846 Navonok si nič významné nevšimnete. Dizajn Stonicu je stále svieži. Nové sú preto len LED svetlá.

Stonic uviedla Kia na trh koncom roka 2017. Netrvalo dlho a sympatický crossover si našiel rýchlo novú klientelu. Na konte má už viac 150 000 zákazníkov, čo ho v Európe vystrelilo na post štvrtej najpredávanejšej Kie za Ceedom, Sportage a mestským Picantom. A hoci je Stonic stále mladým modelom, automobilka mu naordinoval veľkú revíziu. Asi tušíte, že dôvodom sú prísnejšie emisné normy. Takže pod kapotou neostal takmer kameň na kameni.

Zato exteriér Kia príliš nemenila. Nová je v podstate len grafika LED reflektorov. Zákazníci však majú viac možností personalizácie. V ponuke totiž pribudli nové 16-palcové disky kolies a k tomu dva nové modré odtiene karosérie Perennial Blue a Sporty. Takže farieb je až deväť. Spolu s novým žltým lakom strechy Most Yellow vzrástol počet dvojfarebných kombinácii na celkovo dvadsať. Interiér sa zas môže pochváliť vynoveným infotainmentom UVO Connect Phase II.

Možnosti personalizácie rozšírili dva nové... Foto: Kia
6480847 Možnosti personalizácie rozšírili dva nové odtiene laku karosérie, nový žltý lak kontrastnej strechy a nový dizajn 16-palcových diskov kolies.

Už v sérii je na palubnej doske väčšia 8-palcová dotyková obrazovka. Konektivitu so smartfónmi zabezpečujú platformy Bluetooth, Apple CarPlay a Android Auto. Pripojené môžu byť súčasne až dve zariadenia. K dispozícii je celý rad služieb, napríklad on-line dopravné spravodajstvo a on-line navigácia. Viaceré funkcie možno ovládať hlasom. K tomu všetkému sa dá individuálne nastavenie rozhrania prenášať pomocou smartfónov do iného vozidla s UVO Connect. Polepšil si aj prístrojový panel s väčším 4,5-palcovým TFT displejom.

Interiér dostal úplne nový infotainment UVO... Foto: Kia
Kia Stonic GT Line - 2021 Interiér dostal úplne nový infotainment UVO Connect Phase II s 8-palcovou obrazovkou, ale aj nový 4,5-palcový TFT displej prístrojového panela.

Bezpečnosť posilnili nové asistenčné systémy. Stonic dostal adaptívny tempomat pracujúci až do rýchlosti 180 km/h, nechýba aktívne udržiavanie v jazdnom prúde, autonómne brzdy teraz reagujú nielen na autá a chodcov, ale aj na cyklistov a asistent sledovania mŕtveho uhla vás zas v prípade rizika zrovná do jazdného prúdu. To najpodstatnejšie sa ale odohralo pod kapotou, kde Stonic reaguje na prísnejšie emisné limity. A robí to vo veľkom štýle. Nasadzuje úplne nové pohonné jednotky Smartstream, mild-hybridnú sústavu a k tomu inteligentnú manuálnu prevodovku iMT, ktorou konkurencia zatiaľ nedisponuje.

Najväčšou novinkou pod kapotou je mild-hybridná... Foto: Kia
Kia Stonic GT-Line - 2021 Najväčšou novinkou pod kapotou je mild-hybridná sústava kombinujúca motor 1,0 T-GDI Smartstream so 48 V štartér-generátorom MHSG a 6-stupňovou manuálnou prevodovkou iMT s elektronicky ovládanou spojkou.

Stonic 1,0 T-GDI Smartstream (74 kW, 172 Nm) disponuje 3-valcom s ventilovým rozvodom CVVD, ktorý umožňuje veľký rozsah riadenia spaľovacieho procesu. Spojený môže byť s novou 6-stupňovou prevodovkou alebo 7-stupňovým dvojspojkovým automatom 7-DCT. Práve táto pohonná jednotka je vo výkonnejšej verzii kombinovaná v Stonicu 1,0 T-GDI EcoDynamics+ (88 kW) so štartér-generátorom MHSG, spojeným so 48 V mild-hybridným okruhom. To znamená asistenciu pri akcelerácii a rekuperáciu brzdnej energie do malej li-ion batérie.

Systém tiež umožňuje vypínanie motora počas jazdy až do rýchlosti 120 km/h, a teda aj plachtenie. A to nielen so 7-stupňovopu dvojspojkovou prevodovkou ale aj so 6-stupňovým manuálom s označením iMT. Táto revolučná prevodovka je totiž vybavená elektronickou spojkou, ktorá dokáže odpojiť motor aj pri zaradenom rýchlostnom stupni vždy, keď je to optimálne z hľadiska ekonomiky jazdy alebo pre asistenčné systémy. Výsledkom je úspora 0,3 litra paliva na 100 km, aj vďaka ekonomickému jazdnému módu Eco, ktorý je súčasťou voliča jazdných režimov Drive Mode Select. Pri prevodovke 7-DCT ponúka motor ako bonus vyšší krútiaci moment – až 200 Nm.

Mild-hybridná verzia by mala byť neskôr v ponuke aj s nižším výkonom 74 kW. Dobrou správou je, že pre konzervatívnych zákazníkov ostáva v ponuke naďalej atmosférický 4-valec 1,2 DPi (62 kW), tentoraz ale s inovatívnou technológiou dvojitého vstrekovania paliva. Spojený je výlučne s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Naftový motor z ponuky Stonicu definitívne vypadol. Novinka Kie je k dispozícii už aj na slovenskom trhu. Na rozdiel od modelov Ceed, ProCeed, XCeed a Sportage schádza Stonic z výrobných liniek kórejského závodu v Sohari. Ponuku čoskoro rozšíri športovo ladená úroveň GT-Line.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 140
Šírka (mm) 1 760
Výška (mm) 1 485 – 1 520
Rázvor náprav (mm) 2 580
Objem kufra (l) 352 – 1 155
Objem nádrže (l) 45
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 120 – 1 288

Technické údaje

Motor 1,0 TGDI 1,0 T-GDI MHEV 1,2 DPi
Zdvihový objem (ccm) 998 998 1 197
Počet valcov/ventilov 3/12 3/12 4/16
Max. výkon (kW/ot.) 73,6/4 500 88,3/6 000 61,8/ 6 000
Krútiaci moment (Nm) 172/1 500 172 (200)/1 500 (2 000) 118/4 200
Prevodovka 6M/7DCT 6iM/7DCT 5M
0 – 100 km/h 10,7/11,7 10,4/10,4 13,5
Max. rýchlosť (km/h) 183/180 185/185 165
Spotreba na 100 km (l) 5,4–5,9/6,0 5,1–5,6/5,7 6,1
Kia Stonic - facelift
Kia Stonic - facelift
+3Kia Stonic - facelift

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Kia #facelift #Kia Stonic
Články podľa značiek