Stonic uviedla Kia na trh koncom roka 2017. Netrvalo dlho a sympatický crossover si našiel rýchlo novú klientelu. Na konte má už viac 150 000 zákazníkov, čo ho v Európe vystrelilo na post štvrtej najpredávanejšej Kie za Ceedom, Sportage a mestským Picantom. A hoci je Stonic stále mladým modelom, automobilka mu naordinoval veľkú revíziu. Asi tušíte, že dôvodom sú prísnejšie emisné normy. Takže pod kapotou neostal takmer kameň na kameni.
Zato exteriér Kia príliš nemenila. Nová je v podstate len grafika LED reflektorov. Zákazníci však majú viac možností personalizácie. V ponuke totiž pribudli nové 16-palcové disky kolies a k tomu dva nové modré odtiene karosérie Perennial Blue a Sporty. Takže farieb je až deväť. Spolu s novým žltým lakom strechy Most Yellow vzrástol počet dvojfarebných kombinácii na celkovo dvadsať. Interiér sa zas môže pochváliť vynoveným infotainmentom UVO Connect Phase II.
Už v sérii je na palubnej doske väčšia 8-palcová dotyková obrazovka. Konektivitu so smartfónmi zabezpečujú platformy Bluetooth, Apple CarPlay a Android Auto. Pripojené môžu byť súčasne až dve zariadenia. K dispozícii je celý rad služieb, napríklad on-line dopravné spravodajstvo a on-line navigácia. Viaceré funkcie možno ovládať hlasom. K tomu všetkému sa dá individuálne nastavenie rozhrania prenášať pomocou smartfónov do iného vozidla s UVO Connect. Polepšil si aj prístrojový panel s väčším 4,5-palcovým TFT displejom.
Bezpečnosť posilnili nové asistenčné systémy. Stonic dostal adaptívny tempomat pracujúci až do rýchlosti 180 km/h, nechýba aktívne udržiavanie v jazdnom prúde, autonómne brzdy teraz reagujú nielen na autá a chodcov, ale aj na cyklistov a asistent sledovania mŕtveho uhla vás zas v prípade rizika zrovná do jazdného prúdu. To najpodstatnejšie sa ale odohralo pod kapotou, kde Stonic reaguje na prísnejšie emisné limity. A robí to vo veľkom štýle. Nasadzuje úplne nové pohonné jednotky Smartstream, mild-hybridnú sústavu a k tomu inteligentnú manuálnu prevodovku iMT, ktorou konkurencia zatiaľ nedisponuje.
Stonic 1,0 T-GDI Smartstream (74 kW, 172 Nm) disponuje 3-valcom s ventilovým rozvodom CVVD, ktorý umožňuje veľký rozsah riadenia spaľovacieho procesu. Spojený môže byť s novou 6-stupňovou prevodovkou alebo 7-stupňovým dvojspojkovým automatom 7-DCT. Práve táto pohonná jednotka je vo výkonnejšej verzii kombinovaná v Stonicu 1,0 T-GDI EcoDynamics+ (88 kW) so štartér-generátorom MHSG, spojeným so 48 V mild-hybridným okruhom. To znamená asistenciu pri akcelerácii a rekuperáciu brzdnej energie do malej li-ion batérie.
Systém tiež umožňuje vypínanie motora počas jazdy až do rýchlosti 120 km/h, a teda aj plachtenie. A to nielen so 7-stupňovopu dvojspojkovou prevodovkou ale aj so 6-stupňovým manuálom s označením iMT. Táto revolučná prevodovka je totiž vybavená elektronickou spojkou, ktorá dokáže odpojiť motor aj pri zaradenom rýchlostnom stupni vždy, keď je to optimálne z hľadiska ekonomiky jazdy alebo pre asistenčné systémy. Výsledkom je úspora 0,3 litra paliva na 100 km, aj vďaka ekonomickému jazdnému módu Eco, ktorý je súčasťou voliča jazdných režimov Drive Mode Select. Pri prevodovke 7-DCT ponúka motor ako bonus vyšší krútiaci moment – až 200 Nm.
Mild-hybridná verzia by mala byť neskôr v ponuke aj s nižším výkonom 74 kW. Dobrou správou je, že pre konzervatívnych zákazníkov ostáva v ponuke naďalej atmosférický 4-valec 1,2 DPi (62 kW), tentoraz ale s inovatívnou technológiou dvojitého vstrekovania paliva. Spojený je výlučne s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Naftový motor z ponuky Stonicu definitívne vypadol. Novinka Kie je k dispozícii už aj na slovenskom trhu. Na rozdiel od modelov Ceed, ProCeed, XCeed a Sportage schádza Stonic z výrobných liniek kórejského závodu v Sohari. Ponuku čoskoro rozšíri športovo ladená úroveň GT-Line.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 140 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 760 |
Výška (mm) | 1 485 – 1 520 |
Rázvor náprav (mm) | 2 580 |
Objem kufra (l) | 352 – 1 155 |
Objem nádrže (l) | 45 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 120 – 1 288 |
Technické údaje
Motor | 1,0 TGDI | 1,0 T-GDI MHEV | 1,2 DPi |
---|---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 998 | 998 | 1 197 |
Počet valcov/ventilov | 3/12 | 3/12 | 4/16 |
Max. výkon (kW/ot.) | 73,6/4 500 | 88,3/6 000 | 61,8/ 6 000 |
Krútiaci moment (Nm) | 172/1 500 | 172 (200)/1 500 (2 000) | 118/4 200 |
Prevodovka | 6M/7DCT | 6iM/7DCT | 5M |
0 – 100 km/h | 10,7/11,7 | 10,4/10,4 | 13,5 |
Max. rýchlosť (km/h) | 183/180 | 185/185 | 165 |
Spotreba na 100 km (l) | 5,4–5,9/6,0 | 5,1–5,6/5,7 | 6,1 |