Ford Mustang Mach-E: Elektrický ‘Pony car‘ sa chystá do Európy

Revolučný Mustang Mach-E predstavil Ford už vlani. No až teraz pridáva detaily k jeho európskej špecifikácii. Premiéra na starom kontinente je však naplánovaná tak či tak až koncom roka 2021.

14.12.2020 10:00
debata (2)
Doba elektrická prináša veľké prekvapenia. Pred... Foto: Ford
Ford Mustang Mach-E - 2021 Doba elektrická prináša veľké prekvapenia. Pred pár rokmi by sme si asi nepredstavovali, že symbol Mustanga uvidíme na kapote elektrického SUV-kupé. Mach-E, ktorý ťaží z jeho imidžu, je však realitou.

Vlani Ford šokoval svet predstavením nového Mustangu Mach-E. A to hneď z niekoľkých dôvodov. Spojil v ňom totiž elektrický pohon budúcnosti s kategóriou SUV-kupé, ktorá je stále na vzostupe, a rebelským imidžom jedného z najúspešnejších športových modelov histórie. Aj v Európe ním chce tvrdo konkurovať Tesle X, Audi e-tronu, Mercedesu-Benz EQC či Jaguaru I-Pace. Imidž Mustangu navodzuje nielen symbolom cválajúceho žrebca, dlhou prednou kapotou, ale aj svalnatými blatníkmi, splývavou siluetou a zadnými svetlami s typickou grafikou troch prúžkov. Tu sa však podobnosť načisto končí.

Mustang Mach-E, ktorý vyvíjal takzvaný „Ford Edison Team“, stojí totiž na celkom novej elektrickej platforme s batériami zabudovanými v podlahe. Sú chladené kvapalinou a plne funkčné majú byť aj pri teplote mínus 40 stupňov Celzia. K dispozícii budú dve verzie. So štandardnou kapacitou 75,7 kWh (využiteľných 68 kWh) a verzia s predĺženým dojazdom, ktorej akumulátory sú schopné „natankovať“ až 98,8 kWh elektrickej energie (88 kWh využiteľných). Menší batériový box pozostáva z 288, kým väčší z 376 li-ion článkov. Zákazníci si tiež budú môcť vybrať medzi zadným náhonom a pohonom oboch náprav.

Z ikonického Mustanga preberá Mustang E-Mach... Foto: Ford
Ford-Mustang Mach-E-2021-1600-21 Z ikonického Mustanga preberá Mustang E-Mach nielen logo, ale aj dlhú prednú kapotu, svalnaté blatníky či splývavú siluetu kabíny.

Štandardný Mach-E so zadným elektromotorom chladeným olejom ponúkne výkon 198 kW a krútiaci moment 430 Nm. S väčším batériovým blokom stúpne výkon na 216 kW. To znamená šprint na stovku za 6,1, respektíve 6,2 sekundy. Mustang E-Mach s pohonom 4×4 ostane vo verzii s menšou kapacitou pri 198 kW, ale s väčšími batériami posilní až na 258 kW a krútiaci moment vzrastie až na 580 Nm. Dynamiku potom reprezentuje zrýchlenie na 100 km/h za 5,1, respektíve 5,6 sekundy. Ale pozor, to nie je všetko. Chystá sa aj ostrá verzia Mach-E GT s výkonom 358 kW a krútiacim momentom 860 Nm. To znamená, že disciplínu akcelerácie zvládne za neuveriteľných 3,7 sekundy.

Vzadu nechýbajú diódové svetlá s typickou... Foto: Ford
Ford Mustang Mach-E - 2021 Vzadu nechýbajú diódové svetlá s typickou trojpásikovou grafikou. Výfuky by ste tu však hľadali márne.

Dojazd sa má pohybovať podľa verzie od 540 km pre Mach-E 4×4 až po 610 km pre verzie s pohonom zadných kolies. Na nabíjacích staniciach siete Ionity (150 kW) bude stačiť 45 minút na dobitie batérií z 10 na 80 %. Už 10 minút nabíjania však predĺži dojazd o 107 km. Z domáceho Wallboxu dokáže Mustang Mach-E načerpať za hodinu dostatok energie na 60 kilometrov jazdy. Zákazníci budú mať k dispozícii štandardne dva káble. Okrem ohromujúcej dynamiky ponúkne Mach-E všetky výhody SUV. Kabína poskytuje miesto pre päť cestujúcich a čo viac, aj dva „kufre“. Kompaktná technika jednoducho ustúpila priestoru.

Kabína ponúka miesto pre päť členov posádky a... Foto: Ford
Ford Mustang Mach-E - 2021 Kabína ponúka miesto pre päť členov posádky a tiež úplne novú generáciu infotainmentu Sync s 15,5-palcovým displejom, umelou inteligenciou a on-line aktualizáciami.

Pod prednou kapotou je 81 litrov pre batožiny aj s malým odtokovým kanálom, takže predný kufor môžete pokojne vyčistiť „vapkou“. Pod výklopným zadným vekom je ďalších 402 úžitkových litrov a po sklopení operadiel až 1 420. Mustang Mach-E prichádza aj s úplne novým infotainmentom Sync 4, cez ktorý sa dá nastavovať až 80 funkcií. Centrálna konzola nesie vertikálny dotykový displej s uhlopriečkou 15,5 palca, ktorý sa ovláda podobne ako smartfóny. Pokročilé hlasové ovládanie pracuje s umelou inteligenciou, ktorá sa dokáže učiť a ponúkať možnosti v kontexte návykov užívateľa. Stále pripojenie na internet prináša po prvý raz v produkcii Fordu on-line aktualizácie softvéru, takže Mustang Mach-E sa bude časom zdokonaľovať.

O pohon sa stará jeden a v prípade verzií 4x4... Foto: Ford
Ford Mustang Mach-E - 2021 O pohon sa stará jeden a v prípade verzií 4x4 dva elektromotory. Základná verzia má výkon 198 a ostrá verzia Mach-E GT až 358 kW. Potom neprekvapí zrýchlenie na stovku za 3,7 sekundy.

Samozrejmosťou bude digitálny kokpit. Mimochodom, tvar palubnej dosky opäť evokuje športovú klasiku. Atmosféra na palube aj jazdný prejav sa menia spolu s módmi Whisper, Active a Untamed. Týka sa to riadenia, ohlasu na stlačenie akceleračného pedálu, generovaného zvuku, ambientného podsvietenia či reakcií adaptívneho podvozka s magnetoreolo­gickými tlmičmi, ktorý vie urobiť z Mustangu športové kupé aj komfortné SUV. Klasický kľúč nahrádza aplikácia v mobilnom telefóne, ktorý sa spojí s vozidlom prostredníctvom Bluetooth. Majiteľ tak nemusí smartfón ani len vyberať z vrecka.

Raritou je predný kufor s objemom 100 litrov.... Foto: Ford
Ford Mustang Mach-E - 2020 Raritou je predný kufor s objemom 100 litrov. Technika jednoducho ustúpila priestoru pre posádku a jej batožinu.

Skutočným šokom sú však absentujúce kľučky dverí. Otvoria sa automaticky. Následne sa vozidlo „štartuje“ číselným kódom na multimediálnom rozhraní. Doprať si môžete aj špičkovú aparatúru B&O či panoramatickú strechu so špeciálnym filtrom na zníženie prehrievania kabíny. Nezabudlo sa ani na asistenčné systémy. Mach-E bude vyzbrojený nielen systémom na udržiavanie v jazdnom prúde či inteligentným tempomatom s funkciou stop & go, ale aj plne automatickým parkovacím asistentom, ktorý zvláda priečne aj pozdĺžne manévre, a to bez nutnosti ovládať volant a pedále. Stačí držať prst na tlačidle.

Absolútnu väčšinu bezpečnostných a komfortných prvkov bude obsahovať aj úvodná séria First Edition s predĺženým dojazdom, pohonom oboch náprav a špecifickým modrým lakom Grabber Blue. Ford sľubuje, že v súvislosti s príchodom na trh naladil podvozok elektrického Mustangu s prednými závesmi McPherson a zadnou viacprvkovou nápravou s dutými stabilizátormi špeciálne na európske cesty. Bohužiaľ, zákazníci si na revolučnú novinku Fordu ešte počkajú. K tým prvým má totiž doraziť až koncom budúceho roka, čo je neskôr, ako sa predpokladalo. V tom čase by už mala mať automobilka aj ďalších 14 elektrifiko­vaných modelov, ktoré plánuje predstaviť Ford v nasledujúcich dvanástich mesiacoch.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 712
Šírka (mm) 1 881
Výška (mm) 1 597
Rázvor náprav (mm) 2 984
Objem kufra (l) 81 + 402 – 1 420
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 969 – 2 273

Technické údaje

Verzia Mach-E Mach-E Plus Mach-E AWD Mach-E AWD Plus Mach-E GT
Motor 1 x el.motor 1 x el. motor 2 x el. motor 2 x el. motor 2 x el. motor
Max. výkon (kW) 198 216 198 258 358
Max. krút. moment (Nm) 430 430 580 580 860
0 – 100 km/h (s) 6,1 6,2 5,1 5,6 3,6
Max. rýchlosť (km/h) 180 180 180 180
Kapacita batérie (kWh) 75 98,8 75 98,8 98,8
Dojazd (km) 450 610 420 540
Ford Mustang Mach-E - 2021
Ford Mustang Mach-E - 2021
+12Ford Mustang Mach-E - 2021
Ford Mustang Mach-E - 2020
Ford Mustang Mach-E - 2020
+30Ford Mustang Mach-E - 2020

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Ford #Ford Mustang #Ford Mustang Mach-E
Články podľa značiek