
Vlani Ford šokoval svet predstavením nového Mustangu Mach-E. A to hneď z niekoľkých dôvodov. Spojil v ňom totiž elektrický pohon budúcnosti s kategóriou SUV-kupé, ktorá je stále na vzostupe, a rebelským imidžom jedného z najúspešnejších športových modelov histórie. Aj v Európe ním chce tvrdo konkurovať Tesle X, Audi e-tronu, Mercedesu-Benz EQC či Jaguaru I-Pace. Imidž Mustangu navodzuje nielen symbolom cválajúceho žrebca, dlhou prednou kapotou, ale aj svalnatými blatníkmi, splývavou siluetou a zadnými svetlami s typickou grafikou troch prúžkov. Tu sa však podobnosť načisto končí.
Mustang Mach-E, ktorý vyvíjal takzvaný „Ford Edison Team“, stojí totiž na celkom novej elektrickej platforme s batériami zabudovanými v podlahe. Sú chladené kvapalinou a plne funkčné majú byť aj pri teplote mínus 40 stupňov Celzia. K dispozícii budú dve verzie. So štandardnou kapacitou 75,7 kWh (využiteľných 68 kWh) a verzia s predĺženým dojazdom, ktorej akumulátory sú schopné „natankovať“ až 98,8 kWh elektrickej energie (88 kWh využiteľných). Menší batériový box pozostáva z 288, kým väčší z 376 li-ion článkov. Zákazníci si tiež budú môcť vybrať medzi zadným náhonom a pohonom oboch náprav.

Štandardný Mach-E so zadným elektromotorom chladeným olejom ponúkne výkon 198 kW a krútiaci moment 430 Nm. S väčším batériovým blokom stúpne výkon na 216 kW. To znamená šprint na stovku za 6,1, respektíve 6,2 sekundy. Mustang E-Mach s pohonom 4×4 ostane vo verzii s menšou kapacitou pri 198 kW, ale s väčšími batériami posilní až na 258 kW a krútiaci moment vzrastie až na 580 Nm. Dynamiku potom reprezentuje zrýchlenie na 100 km/h za 5,1, respektíve 5,6 sekundy. Ale pozor, to nie je všetko. Chystá sa aj ostrá verzia Mach-E GT s výkonom 358 kW a krútiacim momentom 860 Nm. To znamená, že disciplínu akcelerácie zvládne za neuveriteľných 3,7 sekundy.

Dojazd sa má pohybovať podľa verzie od 540 km pre Mach-E 4×4 až po 610 km pre verzie s pohonom zadných kolies. Na nabíjacích staniciach siete Ionity (150 kW) bude stačiť 45 minút na dobitie batérií z 10 na 80 %. Už 10 minút nabíjania však predĺži dojazd o 107 km. Z domáceho Wallboxu dokáže Mustang Mach-E načerpať za hodinu dostatok energie na 60 kilometrov jazdy. Zákazníci budú mať k dispozícii štandardne dva káble. Okrem ohromujúcej dynamiky ponúkne Mach-E všetky výhody SUV. Kabína poskytuje miesto pre päť cestujúcich a čo viac, aj dva „kufre“. Kompaktná technika jednoducho ustúpila priestoru.

Pod prednou kapotou je 81 litrov pre batožiny aj s malým odtokovým kanálom, takže predný kufor môžete pokojne vyčistiť „vapkou“. Pod výklopným zadným vekom je ďalších 402 úžitkových litrov a po sklopení operadiel až 1 420. Mustang Mach-E prichádza aj s úplne novým infotainmentom Sync 4, cez ktorý sa dá nastavovať až 80 funkcií. Centrálna konzola nesie vertikálny dotykový displej s uhlopriečkou 15,5 palca, ktorý sa ovláda podobne ako smartfóny. Pokročilé hlasové ovládanie pracuje s umelou inteligenciou, ktorá sa dokáže učiť a ponúkať možnosti v kontexte návykov užívateľa. Stále pripojenie na internet prináša po prvý raz v produkcii Fordu on-line aktualizácie softvéru, takže Mustang Mach-E sa bude časom zdokonaľovať.

Samozrejmosťou bude digitálny kokpit. Mimochodom, tvar palubnej dosky opäť evokuje športovú klasiku. Atmosféra na palube aj jazdný prejav sa menia spolu s módmi Whisper, Active a Untamed. Týka sa to riadenia, ohlasu na stlačenie akceleračného pedálu, generovaného zvuku, ambientného podsvietenia či reakcií adaptívneho podvozka s magnetoreologickými tlmičmi, ktorý vie urobiť z Mustangu športové kupé aj komfortné SUV. Klasický kľúč nahrádza aplikácia v mobilnom telefóne, ktorý sa spojí s vozidlom prostredníctvom Bluetooth. Majiteľ tak nemusí smartfón ani len vyberať z vrecka.

Skutočným šokom sú však absentujúce kľučky dverí. Otvoria sa automaticky. Následne sa vozidlo „štartuje“ číselným kódom na multimediálnom rozhraní. Doprať si môžete aj špičkovú aparatúru B&O či panoramatickú strechu so špeciálnym filtrom na zníženie prehrievania kabíny. Nezabudlo sa ani na asistenčné systémy. Mach-E bude vyzbrojený nielen systémom na udržiavanie v jazdnom prúde či inteligentným tempomatom s funkciou stop & go, ale aj plne automatickým parkovacím asistentom, ktorý zvláda priečne aj pozdĺžne manévre, a to bez nutnosti ovládať volant a pedále. Stačí držať prst na tlačidle.
Absolútnu väčšinu bezpečnostných a komfortných prvkov bude obsahovať aj úvodná séria First Edition s predĺženým dojazdom, pohonom oboch náprav a špecifickým modrým lakom Grabber Blue. Ford sľubuje, že v súvislosti s príchodom na trh naladil podvozok elektrického Mustangu s prednými závesmi McPherson a zadnou viacprvkovou nápravou s dutými stabilizátormi špeciálne na európske cesty. Bohužiaľ, zákazníci si na revolučnú novinku Fordu ešte počkajú. K tým prvým má totiž doraziť až koncom budúceho roka, čo je neskôr, ako sa predpokladalo. V tom čase by už mala mať automobilka aj ďalších 14 elektrifikovaných modelov, ktoré plánuje predstaviť Ford v nasledujúcich dvanástich mesiacoch.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 712 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 881 |
Výška (mm) | 1 597 |
Rázvor náprav (mm) | 2 984 |
Objem kufra (l) | 81 + 402 – 1 420 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 969 – 2 273 |
Technické údaje
Verzia | Mach-E | Mach-E Plus | Mach-E AWD | Mach-E AWD Plus | Mach-E GT |
---|---|---|---|---|---|
Motor | 1 x el.motor | 1 x el. motor | 2 x el. motor | 2 x el. motor | 2 x el. motor |
Max. výkon (kW) | 198 | 216 | 198 | 258 | 358 |
Max. krút. moment (Nm) | 430 | 430 | 580 | 580 | 860 |
0 – 100 km/h (s) | 6,1 | 6,2 | 5,1 | 5,6 | 3,6 |
Max. rýchlosť (km/h) | 180 | 180 | 180 | 180 | – |
Kapacita batérie (kWh) | 75 | 98,8 | 75 | 98,8 | 98,8 |
Dojazd (km) | 450 | 610 | 420 | 540 | – |