Mini Vision Urbanaut: Rúhanie? Nie, len trochu iné Mini

19.01.2021 10:00

Ako by mohlo vyzerať Mini budúcnosti? To ukazuje štúdia Urbanaut. Možno sa to nezdá, ale odkazu minulosti je verná.

Koncept Urbanaut je na prvý pohľad porušením...
Koncept Urbanaut je na prvý pohľad porušením všetkých tradícií Mini, no opak je pravdou. S historickou ikonou ho spája inteligentné využitie priestoru. Autor: Mini

V roku 1959 spôsobil príchod Mini revolúciu v konštrukcii áut. Jeho autor Alexander Issigonis totiž otočil motor naprieč. To umožnilo vytvoriť v kabíne len 3,2 metra dlhého 3-dverového hatchbacku priestor pre štyroch členov posádky. Kultové Mini bolo teda vyvíjané zvnútra von. A presne tento princíp použilo Mini aj po 61 rokoch pri stavbe futuristickej štúdie Vision Urbanaut. Hoci má na dĺžku až 4,46 metra, čo znamená, že koncept je dlhší ako súčasný Countryman alebo Clubman, a teda je aj najdlhším Mini histórie, s pôvodnou ikonou ho spája rovnaká „posadnutosť“, čo sa týka inteligentného využitia priestoru. Aj preto si Urbanaut dovolil čosi neslýchané – z hatchbacku sa stalo MPV.

Základom štúdie je nová elektrická platforma NEXTGen, ktorá je pripravená pre novú generáciu elektrických Mini. Takže s realitou má Urbanaut spoločného viac, než evokuje jeho futuristický dizajn s extrémne veľkou presklenou plochou a digitálnou svetelnou technológiou. Napriek tomu je to Mini, čo naznačuje elipsoidnými svetlami zakomponovanými do dynamickej matrice. Viditeľné sú však len vtedy, ak sú aktivované. Matrica zároveň komunikuje s okolím zmenou farby či symbolmi. Osemuholníková maska, ktorá posúva pôvodný 6-uholníkový dizajn evolučne vpred, je nosičom senzorov potrebných pre autonómne riadenie, podobne ako maska pri revolučnom BMW iX.

Elektrický minivan má na dĺžku 4,46 metra. To...
Elektrický minivan má na dĺžku 4,46 metra. To je viac ako akékoľvek Mini v histórii. Odmenou je však extrémne priestranný interiér, do ktorého sa vstupuje jedinými posuvnými dverami na pravej strane. Autor: Mini

Jej motív sa prenáša dokonca aj do tvaru zadného okna. Z profilu zaujmú jediné veľké posuvné dvere na pravej strane, ktoré vytvárajú veľkorysý vstup do kabíny pre všetkých cestujúcich. Tyrkysové kolesá Ocean Wave, kontrastujúce so zelenošedým lakom karosérie Zero Gravity, majú skejtbordový dizajn a tiež efektné diódy, pre komunikáciu s okolím. Interiér pripomína dizajnom skôr obytný priestor ako kabínu auta. Má štyri extrémne variabilné sedadlá, z ktorých môže vzniknúť ležadlo alebo pohodlné „sofa“ v zadnej časti. Usporiadanie sa mení podľa zvoleného Mini „momentu“ – Chill (pokoj), Wanderlest (túlanie alebo Vibe (vibrácie). Stačí vložiť Mini Token, čo je akýsi malý disk či kryštál, do otvoru v stolíku situovanom v strednej časti interiéru.

Tak ako vpredu, aj vzadu sa nachádza svetelná...
Tak ako vpredu, aj vzadu sa nachádza svetelná technika vo forme dynamickej matrice. Autor: Mini

Mini to popisuje takto. „Moment Chill vám umožní nabrať dych a zastaviť sa tu a teraz. Vozidlo sa stane vaším útočiskom, kde si môžte vydýchnuť alebo pracovať pri plnom sústredení. Wanderlust je jediným momentom, keď Urbanaut riadia automatizované jazdné funkcie. Moment Vibe zas postaví na prvé miesto užívanie si času s inými ľuďmi – každým spôsobom,” hovorí Oliver Heilmer, šéfdizajnér Mini. Mení sa funkcia interiéru, náladového osvetlenia, hudby a infotainmentu. Sedadlá môžu byť natočené proti sebe a palubná doska s volantom sa priblíži k podlahe, aby Urbanaut ponúkal maximálny priestor. Skutočnou „vychytávkou“ je však výklopné čelné okno, ktoré má vytvárať pocit „balkóna“.

Kabína pripomína skôr obytný priestor ako...
Kabína pripomína skôr obytný priestor ako interiér áut. Zo sedadiel či palubnej dosky možno vytvoriť ležadlá alebo pohodlné sofa. O riadenie sa postará autopilot. Autor: Mini

Interiér je obložený prírodnými a recyklovateľnými materiálmi bez kože a chrómu. Pokoj dotvára minimum ovládacích prvkov. Všetko sa zadáva dotykom alebo hlasom. Bohužiaľ, o technike Mini nič neprezradilo. V každom prípade zamieri do sériových Mini. Otázkou je, či medzi nimi bude aj tento inteligentný minivan. Automobilka síce hovorí, že budúca generácia bude predstavovať najväčšiu revolúciu v jej histórii, no zároveň nechce pretrhnúť korene. „Po viac ako 60 rokoch je nutné, aby Mini urobilo odvážny krok vpred, ale tiež musí zostať verné svojmu pôvodu, a tým je trojdverový hatchback,“ povedal šéf značky Bernd Körbe.

„Čím viac sa blížime k ďalšej generácii toho, čím je Mini typické, tým opatrnejší musíme byť, aby sme nezmenili príliš veľa,“ doplnil Heilmer. Körbe dokonca použil paralelu s Porsche 911. "Model 911 musí byť v priebehu času starostlivo vyvíjaný, pretože to je to, čo znamená byť Porsche. Pre nás je to podobné v tom, že aj Porsche muselo v istú dobu urobiť krok za hranice toho, s čím bolo spojené, a teraz ponúka výrazne širšie portfólio.“ Takže aj v prípade Mini je možné očakávať rozšírenie ponuky, napríklad o takýto minivan. Modulárna elektrická platforma je takýmto snahám pre svoju jednoduchú konštrukciu naklonená. Postaviť na nej je možné prakticky akýkoľvek typ vozidla.

Mini
		Vision Urbanaut -
		2020
Mini Vision
		Urbanaut -
		2020
+14Mini Vision Urbanaut -
		2020

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Mini Vision Urbanaut #Mini Urbanaut #Mini #koncept #Concept
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek