Nissan čaká kľúčová premiéra. Na jar predstaví tretiu generáciu SUV Qashqai, svojho niekdajšieho bestsellera. Nové emisné pravidlá v Európe preň budú znamenať zásadné technologické zmeny. Z ponuky celom vypadne naftový agregát a tie benzínové budú elektrifikované. Pohon 4×4 ostane len jednej jedinej verzii. Ako to teda bude vyzerať pod kapotou? V ponuke budú dva hybridné systémy. Základom sa stane 4-valec 1,3 ALiS (Advanced Lithium-Ion battery System). Pod touto skratkou sa skrýva 12 V mild-hybridný systém so štartér-generátorom a malým li-ion akumulátorom.
Ten umožní vypínanie motora už pri poklese rýchlosti pod 18 km/h, rekuperáciu brzdnej energie a pri zrýchľovaní v rozsahu rýchlostí od 20 do 110 km/h zasa podporu akcelerácie dodatočným krútiacim momentom 6 Nm. K dispozícii budú dve výkonové verzie – 103 alebo 117 kW. Slabšia sa bude kombinovať s manuálnou aj automatickou prevodovkou Xtronic. Výkonnejší variant bude možné spojiť ako jediný s pohonom oboch náprav 4×4. Podmienkou bude prevodovka CVT. Oveľa zaujímavejší je ale hybridný pohon E-Power, ktorý už Nissan používa vo svojich japonských modeloch Note, Serena a Kicks.
Ide o riešenie, ktoré má blízko k hybridnej Honde CR-V. Qashqai E-Power bude totiž viac elektromobilom ako konvenčným hybridom. Hlavným trakčným motorom bude elektromotor s výkonom 140 kW, napájaný benzínový 4-valcom s objemom 1,5 litra. Nissan sľubuje okamžitú reakciu na stlačenie plynu, hladký chod, podobný jeho elektrickému Leafu, a samozrejme, nízku spotrebu paliva. Vodič bude môcť vyberať jeden z troch jazdných režimov – Standard, Sport alebo Eco. A chýbať nebude ani mód e-Pedal, s reguláciou rýchlosti len pomocou „plynu“.
Zlou správou je, že hoci pôjde o najvýkonnejšiu verziu Qashqaia, E-Power nebude možné kombinovať so štvorkolkou. Konkurenčná Honda bude mať teda v tomto smere náskok. „Naša ponuka motorov je jednoduchá a inovatívna, pričom obe možnosti sú efektívne, ale stále zábavné,“ uviedol na konto motorov Matthew Wright, viceprezident vývoja pohonných jednotiek Nissan Europe. Na zložitejší z hybridov si ale zákazníci počkajú až do roku 2022. Najprv sa na trh dostanú mild-hybridy 1,3 ELiS.
Technické údaje
Motor | 1,3 ALiS 140 | 1,3 ALiS 160 | 1,3 ALiS 160 4WD | 1,5 E-Power 190 |
---|---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Výkon (kW) | 103 | 117 | 117 | 140 |
Krútiaci moment (Nm) | 240 | 260 | 270 | 330 |
Prevodovka | 6M | 6M/CVT | CVT | – |