DS 4: Tretí člen rodiny prichádza. Na konkurentov útočí šarmom

05.02.2021 10:00

Prémiová značka PSA rozširuje ponuku o originálny crossover DS 4. Potrebuje ho ako soľ. Dva modely sú totiž málo, zvlášť v pandemických časoch. Novinka mieri medzi SUV-kupé aj medzi hatchbacky.

DS 4 vychádza z vlaňajšieho konceptu DS Aero...
DS 4 vychádza z vlaňajšieho konceptu DS Aero Sport Loungue. Ide o crossover, kombinujúci štýl SUV-kupé a hatchbacku. O príslušnosti k značke nie sú vďaka maske DS Wings a svetiel Matrix Led Visions troma modulmi žiadne pochybnosti. Autor: DS

Vlani síce značka DS naplno odštartovala novú ofenzívu pomocou modelov DS 3 a DS7, ale tiež rozšírením exkluzívnej dílerskej siete, no koronakríza jej plány na zvýšenie predajov zahatala. V Európe predalo DS vlani len 43 597 áut, o 17,1 % menej ako v roku 2019. Tento pád bol ale menší než pokles celého trhu (- 25 %), takže môžeme hovoriť skôr o úspechu, najmä ak portfólio neponúklo žiadne ďalšie nové modely. To sa ale práve mení. Na svet prichádza tretí člen rodiny – dlho avizovaný Crossover DS 4. A má čím zaujať. Dizajnom sa totiž inšpiroval konceptom DS Aero Sport Loungue. Ostala mu väčšina futuristických prvkov.

Podobne ako pri novom Citroëne C4 kombinuje aj DS 4 charakter dvoch veľmi žiadaných kategórií – SUV-kupé a klasických hatchbackov. To mu dáva nezameniteľné proporcie. DS 4 je dlhé 4 400, široké 1 830 a vysoké 1 470 mm. S Citroënom C4 si ho ale rozhodne nemýľte. Nielen kvôli prémiovému charakteru. DS 4 je totiž na rozdiel od C4 postavené na platforme CMP2, teda tej, ktorá podopiera modely nižšej strednej a strednej triedy, vrátane SUV DS7. DS navyše prepracovalo 70 % komponentov, z ktorých niektoré sú úplne nové a určené výhradne pre DS. Aj preto si táto novinka môže dovoliť výkonnejšiu techniku a najnovšie autonómne systémy.

Novinka bravúrne kombinuje plynulé línie s...
Novinka bravúrne kombinuje plynulé línie s ostrými prelismi. Verzia Cross má zvýšený a lepšie chránený podvozok. Autor: DS

DS 4 sa k svojim súrodencom hlási typickou diamantovou maskou DS Wings a úzkymi svetlami Matrix Led Vision s trojicou samostatných modulov, ktoré už poznáme z DS 7. Spolu obsahujú až 98 individuálne riadených diód. Stredový modul sa navyše natáča, čo je odkaz na legendárnu „bohyňu“ – Citroën DS. Svetlá pracujú v rôznych režimoch – mesto, diaľnica, krajina, zlé počasie a hmla. To všetko riadi elektronika, ktorá spracúva dáta z kamery. Z profilu zaujmú plynulé línie kabíny v štýle kupé, kontrastujúce s masívnym pontónom a ostrými prelismi. Všimnúť si môžeme zapustené kľučky dverí a logo v nevšednom zadnom stĺpiku. Samotné DS charakterizuje dizajn ako atletický, svalnatý a kompaktný.

Vzadu prekvapuje DS 4 opäť úzkymi svetlometmi, tentoraz so zložitou grafikou „šupín“, ktorá je dosiahnutá laserovým spracovaním. Novinka bude jazdiť na 18– až 20-palcových diskoch kolies. Zákazníci si navyše budú môcť dopriať verziu Cross s výraznejšou ochranou podvozka alebo líniu Performance, ktorá akcentuje športový štýl, napríklad čiernymi kolesami, lesklou čiernou maskou a paketom Black Pack. Cross zas pridáva strešné nosiče lakované vo farbe karosérie. A keď sme pri farbách, DS bude pre „štvorku“ ponúkať sedem odtieňov, z toho dva nové – zlatý Cooper Gold a sivý Lacquered Grey. Futuristický štýl sa pretavil aj do kabíny, plnej kože, hliníka, karbónu a dreva.

Kabína predstavuje úplne nový ergonomický...
Kabína predstavuje úplne nový ergonomický koncept s troma ovládacími zónami. Asi najzaujímavejší je dotykový displej na stredovom tuneli, ktorý je rozhraním pre 10-palcový infotainment. Autor: DS

S prírodnými materiálmi kontrastuje najmodernejší infotainment s 10-palcovým rozhraním DS Iris System, ktoré sa ovláda 5-palcovým dotykovým displejom na stredovom tuneli, hlasom aj gestami a navyše head-up displejom s obrazom s uhlopriečkou 21-palcov. DS hovorí dokonca o rozšírenej realite. Infotainment, samozrejme, umožňuje diaľkové spojenie s vozidlom a on-line aktualizácie softvéru či dát z cloudu. V palete asistenčných systémov pribudol inteligentný tempomat, ktorý upravuje rýchlosť v zákrutách, ale aj podľa dopravného značenia. Systém udržiavania v jazdnom prúde zvládne odteraz aj poloautomatické predbiehanie.

Z radu vytŕča DS aj vďaka systému nočného videnia Night Vision, ktorého infračervené lúče mapujú priestor pred vozidlom do vzdialenosti 200 metrov. Rovnako dôležitý je štýl. Zákazníci si preto budú môcť vyberať z viacerých dizajnových línií. Vrcholom je línia Opera, kde sa objavujú typické kožené sedadlá inšpirované remienkom náramkových hodiniek. Sú, samozrejme, ventilované a masážne. Luxus dotvára ambientné podsvietenie, neviditeľné centrálne prieduchy klimatizácie na palubnej doske alebo výkonná audiosústava Focal Electra s výkonom 690 W a štrnástimi reproduktormi. Všetkým verziám je ale vlastný nový ergonomický koncept, ktorý rozdeľuje hlavné ovládacie prvky do troch hlavných zón.

Vrcholová výbava Opera obsahuje kožené masážne...
Vrcholová výbava Opera obsahuje kožené masážne sedadlá s dizajnom remienka náramkových hodiniek, audio Focal Electra so 14 reproduktormi či úplne nový head-up displej s 21-palcovým zobrazením. Autor: DS

Pod kapotou sa objavia tri benzínové a jeden naftový motor. Základ vytvorí 3-valec 1,2 PureTech (96 kW), nad ktorý sa postavia 4-valce 1,6 PureTech (132, 165 kW). Naftu bude tankovať 4-valec 1,6 HDi (96 kW). Všetky agregáty budú spojené výlučne s 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Vrchol zaujme plug-in hybrid DS 4 E-Tense, ktorý skombinuje 4-valec 1,6 PureTech (132 kW) a predný elektromotor (81 kW). Systémový výkon síce ostane na úrovni najsilnejšej benzínovej verzie, no E-Tense dokáže šetriť palivo a vďaka nabíjateľným batériám absolvovať 50 km v čisto elektrickom režime. Sympatické je, že platforma EMP2 je navrhnutá tak, aby neobmedzia batožinový priestor s objemom 430 litrov.

Vychytávkou DS 4 bude systém pruženia Active Scan Suspension s individuálne riadenými tlmičmi, ktoré upravujú tuhosť v reálnom čase na základe dát kamery. Tá skenuje vozovku pred vozidlom. Využíva tiež údaje štyroch akcelerometrov a štyroch snímačov polohy karosérie. Jazda v DS 4 by tak mala pripomínať „lietajúci koberec“. K ovládateľnosti prispeje vysoká tuhosť karosérie, využívajúca až 34 metrov lepených spojov, ako aj nízka hmotnosť daná nasadením vysokopevnostnej ocele, kompozitných materiálov a komponentov lisovaných za tepla. Novinka DS sa má objaviť v Európe v priebehu posledného štvrťroku, teda najskôr na jeseň. Až vtedy sa dozvieme finálne prevádzkové parametre a ceny.

DS 4 -
		2021
DS 4 -
		2021
+18DS 4 -
		2021

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#DS 4 #DS #Citroen
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek