Súčasná Fabia, predstavená v roku 2014, je v ponuke českej automobilky tak trochu fosíliou. A vlastne aj v rámci koncernu Volkswagen. Je totiž posledným modelom postaveným na platforme PQ26, ktorej korene siahajú ešte k starej generácii Volkswagenu Polo. Už dlhšie však vieme, že tento rok dôjde ku generačnej výmene. A bude to čoskoro. Presnejšie v máji. No už teraz tu máme množstvo informácií, keďže Škoda ukázala prvé predsériové prototypy v rakúskom Zell am See. Tie boli síce oblepené špeciálne vytvorenou „haďou“ kamuflážou a maskovaný bol čiastočne aj interiér, ale to je asi tak všetko, čo Škoda ešte tají. Poznáme rozmery, motory aj bezpečnostnú výbavu.
Nový hatchback a neskôr aj kombi konečne presedlajú na platformu MQB A0, ktorú už dávno používa VW Polo či Seat Ibiza, čo znamená príchod nových motorov aj bezpečnostných technológií. A v neposlednom rade väčšie rozmery. Fabia bude mať na dĺžku 4 107 mm (+ 110 mm) a na šírku 1 780 mm (+ 48 mm). Rázvor náprav sa natiahol až o 94 mm na konečných 2 564. Viac miesta tak pribudlo nielen v kabíne, najmä na zadných sedadlách, ale aj v kufri, ktorého objem vzrástol na 380 litrov, čo je o celých 40 viac. Zmena formátu nepochybne prospela aj proporciám, najmä ak je štvrtá generácia o osem milimetrov nižšia (1 459 mm), ale aj aerodynamike so skvelým koeficientom Cd 0,28, vraj najlepším v triede.
Podieľajú sa na nej aerodynamicky optimalizované kolesá s priemerom 14 až 18 palcov a tiež aktívne lamely v prednom nárazníku. Dizajn charakterizuje Škoda ako športový a zároveň elegantný. Preberá väčšinu prvkov mladších modelov. Pod kamuflážou ukrýva typickú prednú masku, ktorá je teraz situovaná nižšie. Lemujú ju úzke svetlá s diódovou technológiou. Tie zadné sú po prvý raz delené. Takže Škoda na dizajne naozaj nešetrila. Podobne je to v interiéri, ktorý má pôsobiť hodnotnejšie, a najmä modernejšie. Infotainment dostal displeje s uhlopriečkou 6, 8, 9,2 alebo vrcholový až 10,25 palca. Klasické „budíky“ bude môcť nahradiť digitálny kokpit.
V bezpečnosti sa Fabia posunie o priadny kus ďalej. Vybavená môže byť až deviatimi airbagmi. O pasívnu bezpečnosť sa zas stará tuhšia karoséria a dlhšia deformačná zóna. Pritom Fabia nepribrala ani jeden jediný kilogram. Balík asistenčných systémov Travel Assist prinesie v premiére funkcie automatizovaného riadenia až do rýchlosti 210 km/h. Očakávať máme adaptívny tempomat, udržiavanie v jazdnom prúde a tiež parkovací asistent, ktorý zvládne priečne aj pozdĺžne parkovanie. Pre Fabiu tiež Škoda pripravila celkom 43 praktických riešení Simly Clever, z toho 13 nových. Napríklad USB port v spätnom zrkadle, multifunkčný vak pod podlahou kufra, ochranný kryt nakladacej hrany, štyri úchyty Isofix či nové miesta pre mobilné telefóny.
Pod kapotou budú vládnuť najmä 3-valce. Základom sú ich atmosférické verzie 1,0 MPI (48, 59 kW) spojené s 5-stupňovými manuálnymi prevodovkami. Využívať budú úsporný Atkinsonov cyklus. Preplňované verzie 1,0 TSI s prívlastkom Evo (70, 81 kW) zas využívajú Millerov cyklus, variabilné časovanie sacích aj výfukových ventilov a výkonnejšie turbodúchadlo s premenlivou geometriou lopatiek, čo je pri benzínových motoroch stále raritou. Kým slabšie „turbo“ bude spriahnuté s 5-stupňovou prevodovkou, silnejší variant dostal 6-stupňový manuál alebo voliteľnú dvojspojku 7DSG. Diesel sa už do novej Fabie nedostane, no dobrou správou je, že pod kapotu sa po dlhej odmlke vráti 4-valec.
Pôjde o známy motor 1,5 TSI Evo (110 kW) s deaktiváciou valcov ACT a dvojspojkovou prevodovkou 7-DSG ako štandard. O elektrifikácii Škoda zatiaľ nehovorí. Takže štartér-generátor ISG sa objaví pravdepodobne neskôr. Aj bez neho však spĺňajú motory emisnú normu Euro 6d a spotrebujú priemerne päť litrov benzínu na 100 km. Podvozok využije predné závesy McPherson a zadnú vlečnú nápravu. S adaptívnymi tlmičmi sa nepočíta. Základné verzie budú mať naďalej zadné bubnové brzdy. Štyri kotúče ponúkne len vrcholový variant 1,5 TSI. Premiéra štvrtej generácie bude v máji a výroba odštartuje začiatkom leta. V júli by už mali byť prvé kusy v rukách zákazníkov. Na kombi si počkáme až do roku 2023, dovtedy ostane v ponuke to súčasné.