V posledných rokoch sme si zvykli, že z 8-valcov sa stali 6-valce, zo 6-valcov 4-valce a zo 4-valcov 3-valce. Škrtenie emisií nás tak obralo o množstvo skvelej automobilovej techniky. Občas sa ale nájde ktosi, kto ide tak trochu proti prúdu. Nielen Mazda, ktorá práve vyvíja novučičký radový 6-valec, ale najnovšie aj španielska Cupra. Tretie výročie odčlenenia od Seatu oslávi totiž vo veľkom štýle. Jej prvý autorský model, SUV-kupé Formentor, zažiari vo verzii VZ5 s tou na dnešné časy najmenej očakávanou technikou. Požičia si vzácny motor 2,5 TSI, ktorý bol doteraz vyhradený len pre Audi Q3 RS a TT RS.
Srdcom Formentora VZ5, ako naznačuje číslovka v názve, je teda poriadne nadupaný preplňovaný 5-valec s priamym vstrekovaním paliva. Technici z neho vyžmýkali 390 koní (287 kW), čo je len o 10 menej, ako keď pracuje v službách Audi. Rovnako vzrušujúcich je 480 Nm krútiaceho momentu, dostupných už od 2 250 otáčok za minútu, ktoré spracúva 7-stupňová dvojspojková prevodovka a následne ich posiela ku všetkým štyrom kolesám cez systém 4Drive. To znamená vzrušujúce zrýchlenie na stovku za 4,2 sekundy. Ak by obmedzovač rýchlosti nezasiahol pri obligátnych 250 km/h, Formentor VZ5 by nepochybne pokračoval v akcelerácii ďalej.
Lenže športové autá nie sú len o výkone. Formentor VZ5 sa tak nevyhol ani tuningu podvozka. Ten je o 10 mm nižší a vybavený adaptívnymi tlmičmi s 15-stupňovou reguláciou tuhosti, individuálne pre každé z kolies. Brzdová sústav využíva kotúče Akebono so 6-piestikovými strmeňmi, ktoré sú ukryté v špecifických 20-palcových diskoch. Nechýba ani systém nastavenia jazdných režimov s vrcholovým Cupra. Svoje ambície Formentor VZ5 netají ani navonok. A to nehovoríme len o robustnej zvukovej kulise, ktorá sa šíri zo štyroch „medených“ koncoviek výfukov. Je tu aj neprehliadnuteľný aerodynamický paket, obsahujúci karbónový splitter či zadný difúzor.
Z kompozitov je vytvorená aj špecifická maska či vložky v nárazníku so zväčšenými sacími otvormi. Agresívnu atmosféru dotvárajú rozšírené blatníky, tmavé pozadie reflektorov, čierny chróm, medené dekorácie, a samozrejme, špecifické laky karosérie vrátane matných odtieňov Midnight Black, Magnetic Tech a Petrol Blue. Úplne nová je sivá farba Taiga Grey. Emócie presiakli aj do kabíny, kde sa objavujú úplne nové anatomické sedadlá CUPBucket s modrým alebo čiernym čalúnením a integrovanými opierkami hláv. Infotainment s digitálnym kokpitom a 12-palcovou dotykovou obrazovkou dostal špecifickú športovú grafiku a telemetrické funkcie.
Nechýba ani kompletný balík asistenčných systémov. Formentor VZ5 má len jednu chybu. Cupra z neho vyrobí iba 7 000 exemplárov. A na tie si ešte bude treba počkať. Prvé dodávky totiž odštartujú až koncom tohto roka.