Príchod „terénneho“ kombi naznačilo Porsche už v roku 2018 konceptom Mission E Cross Turismo. Dnes je realitou a vyzerá úžasne. Nový Taycan prevzal totiž všetky charakteristické črty 4-dverového kupé, no pridal viac priestoru pre posádku, viac miesta pre batožiny a ako bonus schopnosť zvládať aj jazdu mimo asfaltu. Karoséria má vyššie situovanú strechu a kolmejšie zadné veko. V kufri je preto teraz 446 litrov, o 39 viac ako v kupé. Po sklopení sedadiel je to dokonca až 1 171 litrov. Len verzie Turbo a Turbo S sú o 41 litrov skromnejšie. Cestujúci vzadu zasa ocenia o 47 mm väčšiu priestorovú rezervu nad hlavou.
Out-doorovú povahu demonštruje Taycan Cross Turismo plastovou ochranou nárazníkov a podbehov. Stále si však zachoval špičkovú aerodynamiku s koeficientom Cd 0,26. Za príplatok ponúkne paket Offroad Design s prídavnými krídelkami v rohoch nárazníkov, ktoré majú tiež ochrannú funkciu. Strešné nosiče zasa zvládnu montáž boxu, schváleného až do rýchlosti 200 km/h. Univerzalitu Cross Trisma si ale uvedomíte, najmä ak s ním zídete z asfaltu. Štandardne dodávaný podvozok s trojkomorovým pneumatickým odpružením je možné zvýšiť vďaka novému jazdnému režimu Gravel Mode o 30 mm. Deje sa to ale aj v meste, kde automatické zvýšenie polohy karosérie (Smartlift) naplánujete na kritických miestach, napríklad pri vjazde do garáží.
Stačí konkrétne miesto uložiť stlačením ikony na obrazovke infotainmentu. Navigácia si ho zapamätá. Paket Off-road Design navyše prináša svetlú výšku zväčšenú o tri centimetre a v kabíne napríklad kompas namiesto tradičných analógových hodiniek v centre palubnej dosky, známe z paketu Sport Chrono. Správanie na nespevnených povrchoch upravuje systém PASM (Porsche Active Suspension Management), ktorý riadi komplexne väčšinu funkcií podvozka od odpruženia cez vektorovanie krútiaceho momentu až po trakciu. Samozrejme, funguje to aj na asfalte, kde PASM pri vyšších rýchlostiach zníži polohu karosérie, zmenší čelnú plochu a teda aj aerodynamický odpor.
A aby nebolo pochýb, že Cross Turismo je crossover, všetky verzie obsahujú pohon oboch náprav, teda dva synchrónne elektromotory – jeden vpredu a jeden vzadu. Ten zadní v kombinácii s unikátnou dvojstupňovou prevodovkou. Elektrickú sieť s napätím 800 V, čo je dvojnásobok konkurenčných elektromobilov, preberá Cross Turismo z „bežného“ kupé. Dodávať sa bude v štyroch výkonových verziách. Ako Taycan 4 (280 kW, krátkodobo 350 kW), Taycan 4S (360 kW, krátkodobo 490 kW), Taycan Turbo (40 kW, krátkodobo 500 kW) a najvýkonnejší Taycan Turbo S (460 kW, krátkodobo 560 kW). Vďaka funkcii Lunch Control tak jednotlivé verzie šprintujú na stovku od 5,1 po fascinujúcich 2,9 sekundy.
Podlahová batéria, ktorá sa skladá z 33 buniek a 396 li-ion článkov, má kapacitu 93,4 kWh. Dojazd sa tak mení v závislosti od výkonu od 388 po 456 km. Predlžuje ho rekuperácia s výkonom 290 kW, čo znamená, že Cross Turismo dokáže zachytiť až 90 % brzdnej energie. Škoda len, že tepelné čerpadlo, ktoré pri vyhrievaní kabíny využíva odpadové teplo akumulátora, je za príplatok. Nabíjanie síce nie je príjemnou činnosťou, no Taycan sa to majiteľom snaží spríjemniť rekordne krátkymi časmi, ktoré potrebuje stráviť na nabíjacích staniciach. V sieti Ionity (350 kW) mu napríklad trvá len päť minút, aby získal energiu na ďalších 100 km jazdy.
Doma zasa môžu majitelia využiť okrem 11 kW palubnej nabíjačky aj príplatkovú s výkonom 22 kW. To, samozrejme, opäť urýchľuje celý proces. Navyše Porsche ponúka majiteľom službu Plug & Charge, ktorá ich zbavuje zložitých platobných procesov a sprístupňuje obrovské množstvo nabíjačiek rôznych spoločností v celej Európe. Platbu „vybaví“ samotný Taycan cez šifrovanú komunikáciu s nabíjačkou. Netreba na to kartu ani smartfón. Priplatiť si môžete cez službu Functions on Demand (FoD) za celý rad funkcií, ktoré sa dajú aktivovať na diaľku bez návštevy servisu, a to nastálo alebo len na zvolený čas.
Týka sa to napríklad komfortných asistenčných systémov, ako inteligentného tempomatu InnoDrive či systému na aktívnu zmenu jazdných prúdov. Taycan Cross Turismo má doraziť na trh v lete tohto roka. Zatiaľ sa elektrickej novinke zo Zuffenhausenu enormne darí. Aj v ťažkom pandemickom roku dodalo Porsche zákazníkom viac ako 20 000 exemplárov. Taycan tvorí napríklad až 70 % všetkých predajov Porsche v Nórsku. Automobilka očakáva, že najväčší záujem prejavia zákazníci o nové Cross Turismo okrem Nórska aj v USA, Británii, Nemecku a v Holandsku.
Technické údaje
Verzia | Cross Turismo 4 | Cross Turismo 4S | Cross Turismo Turbo | Cross Turismo Turbo S |
---|---|---|---|---|
Výkon (kW) | 280 (max. 350) | 360 (max. 420) | 460 (max. 500) | 460 (max. 560) |
Max. rýchlosť (km/h) | 220 | 240 | 250 | 250 |
0 – 100 km/h (s) | 5,1 | 4,1 | 3,3 | 2,9 |
Spotreba na 100 km (kWh) | 22,4 – 26,4 | 22,6 – 26,4 | 22,6 – 25,9 | 24,4 – 26,4 |
Dojazd (km) | 389 – 456 | 388 – 452 | 395 – 452 | 388 – 419 |