Kia je na prahu veľkej elektrickej ofenzívy. Jej základom je nová batériová platforma E-GMP. Do roku 2026 na nej vznikne sedem úplne nových elektromobilov. Ďalšie štyri využijú súčasné multienergetické platformy. Do roku 2030 chce Kia, aby elektrické a plug-in hybridné modely predstavovali 40 % jej celosvetových predajov. Tých čisto elektrických chce predávať 800 000 ročne. Vstupenkou do elektrickej budúcnosti je práve Kia EV6. Je prvým modelom prezentujúcim nový štylistický jazyk, teda „jednotu protikladov“. Podieľali sa na ňom tri dizajnové štúdiá Kie – od kórejského Namyangu cez štúdio vo Frankfurte nad Mohanom (Nemecko) až po dizajnérov z kalifornského Irvinu.
EV6 tak spája plynulé aerodynamické línie s kontrastnými ostrými prvkami. V prednej časti prekvapí absencia „tigrieho nosa“. Zato tu máme "tigriu tvár“, ktorú definuje najmä grafika denných diód, evokujúca oči tejto šelmy. Z profilu zaujme masívny pontón, robustná ochrana spodných partií karosérie a blatníkov, zapustené kľučky, bohato zasklená kabína a jemne klesajúca strecha s plávajúcim efektom. Zvláštnosťou je zvýraznená spodná lišta, ktorá sa tiahne od predného nárazníka cez podbehy a postupne sa dvíha cez zadné blatníky až k úzkym zadným svetlám. Práve zadná časť s prudko skloneným zadným stĺpikom a dvojicou spojlerov, redukujúcich turbulencie, je asi najvydarenejšou partiou EV6.
Rovnako inovatívny je dizajn interiéru, kde Kia sľubuje nadštandardný priestor. Veď rázvorom náprav 2 900 mm konkuruje relatívne kompaktný crossover s dĺžkou 4 680, šírkou 1 880 a výškou len 1 550 mm modelom strednej triedy. Na vzdušnosti sa ale podieľa aj dvojramenný volant, úzke operadlá sedadiel a štíhla palubná doska, ktorá nesie inovatívny jemne zakrivený displej. Ten tvoria v skutočnosti dve 12-palcové obrazovky prekryté spoločným sklom. Jedna je prístrojovým panelom a druhá slúži modernému infotainmentu AVN. Nechýba ani head-up displej s rozšírenou realitou. Luxus dotvára aparatúra Meridian so 14 reproduktormi. Tá sa stará aj o „zvukový dizajn“, vďaka ktorému odhadne vodič lepšie aktuálnu rýchlosť.
Pod zadným elektrickým vekom je slušných 520 litrov. To ak sú operadlá zadných sedadiel v kolmejšej polohe. Po ich sklopení ponúkne EV6 až 1 300 litrov. Lenže ani tam novinka nekončí. Druhý batožinový priestor je totiž pod prednou kapotou. Pri verziách so zadným náhonom má 52 a pri štvorkolkách 20 litrov. O bezpečnosť sa stará množstvo asistenčných systémov na úrovni SAE2, čo znamená napríklad asistovanú pomoc na diaľnici, ale aj schopnosť automatického preradenia z jedného do druhého jazdného pruhu. Zvlášť spomína Kia varovanie pri vystupovaní a parkovací asistent, ktorý umožňuje diaľkové parkovanie, teda bez prítomnosti vodiča za volantom. Táto vychytávka bola doteraz výsadou modelov vyšších tried.
Revolúciu je aj samotný pohon. Platforma E-GMP je totiž vyzbrojená 800 V technológiou, ktorá umožňuje rýchle nabíjanie. EV6 dokáže načerpať energiu na 100 km za 4,5 minúty a batérie sa dobijú z 10 na 80 % za 18 minút. Podobnými schopnosťami, ak neberieme do úvahy sesterský Hyundai Ioniq, disponuje zatiaľ len Porsche Cayenne. A keď sme pri batériách, spomeňme, že k dispozícii budú dva pakety. Základný má kapacitu 58 a verzia s predĺženým dojazdom 77,4 kWh. Oba možno kombinovať s pohonom oboch náprav AWD. EV6 so zadným náhonom a menšími batériami má výkon 125 kW. Verzia AWD pridáva druhý elektromotor na prednej náprave, čím výkon vzrastie na 173 kW.
EV6 s predĺženým dojazdom má minimálne 168 kW a so štvorkolkou mohutných 239 kW. Lenže ani to nie je maximum. Kia totiž odhalila parametre najvýkonnejšej verzie GT, ktorá disponuje ohromným výkonom 430 kW a rovnako dychvyrážajúcim krútiacim momentom 740 Nm. Potom asi neprekvapí dynamikou, ktorá bola donedávna vlastná len hyperšportom. EV6 GT totiž zrýchli na stovku za neuveriteľných 3,5 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 260 km/h. S prenosom sily na asfalt musí GT pomáhať zadný samosvorný diferenciál. Zaujímavý je aj dojazd, Achillova päta elektromobilov. Verzia s väčšími batériami a zadným náhonom zvládne podľa normy WLTP až 510 km.
S energiou sa elektrická Kia snaží šetriť 6-stupňovou rekuperáciou, ktorú nastavuje vodič krídelkami na volante. K dispozícii je tiež funkcia i-Pedal, keď rýchlosť vozidla regulujete prakticky výlučne akceleračným pedálom. Dojazd výrazne ovplyvňuje tepelné čerpadlo novej generácie, ktoré odvádza odpadové teplo z chladiacej sústavy a využíva ho na ohrievanie interiéru. Kia tvrdí, že aj pri teplote mínus sedem stupňov Celzia dokáže EV6 dosiahnuť 80 % dojazdu, ktorý by bol inak možný pri omnoho priaznivejšej teplote 25 stupňov Celzia. Výrobu EV6 odštartuje automobilka už čoskoro. V niektorých krajinách dokonca už otvorila systém objednávok. Prvé vozidlá sa majú k zákazníkom dostať v druhom polroku.
Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) | 4 680 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 880 |
Výška (mm) | 1 550 |
Rázvor náprav (mm) | 2 900 |
Objem kufra vpredu/vzadu (l) | 520/52 (20) – 1 300 |
Technické údaje
Verzia | 58 kWh 2WD | 58 kWh AWD | 77,4 kWh 2WD | 77,4 kWh AVD | 77,4 kWh GT |
---|---|---|---|---|---|
Výkon (kW) | 125 | 173 | 168 | 239 | 430 |
Krútiaci moment (kW) | 350 | 605 | 350 | 605 | 740 |
0 – 100 km/h | 6,2 | – | – | 5,2 | 3,5 |
Max. rýchlosť (km/h) | – | – | – | – | 260 |
Dojazd (km) | 510 | – | – | – | – |