Toyota predstavila kupé GT86 v roku 2012. Chcela ním dokázať, že vie vyrábať aj autá, ktoré vám vyčaria úsmev na tvári. A aj sa to podarilo. V spolupráci so Subaru totiž vyvinula čosi, čo ani v tých časoch nebolo samozrejmosťou – ľahké klasické kupé s motorom vpredu, pohonom zadných kolies a nízkym ťažiskom. Predaje GT86 však nenapĺňali pôvodné predstavy Toyoty. V Európe bol jej najlepším rokom rok 2013, keď sa pre GT86 rozhodlo 6 080 zákazníkov, no potom len zriedka presiahli registrácie 1 500 kusov, vlani a predvlani ani nie tisíc. A hoci v Japonsku a v USA, kde sa GT86 predávalo aj ako Scion FR-S, bola situácia lepšia, šuškalo sa, že nová generácia „Toybaru“ zelenú nedostane.
V roku 2019 však prišla skvelá správa. Toyota a Subaru podpísali dohodu o ďalšej spolupráci. Jej výsledkom je práve nové Subaru BRZ, ktoré sa ukázalo už koncom vlaňajška, a teraz aj nástupca GT86. Ale pozor. Toyota mení názov. Tradičné GT evokujúce ikonický model 2000GT z roku 1965 strieda GR. Toyota GR 86 tak bude lepšie ladiť so športovými modelmi GR Supra GR Yaris. Napokon, aj GR 86 je dielom divízie Toyota Gazoo Racing. A je to na nej vidno. Hoci Toyota nepoužila novú ale len modernizovanú platformu s identickým rázvorom náprav 2 575 mm, všetko ostatné nové je. Karoséria má svalnatejšie modelované blatníky aj zadnú kapotu. Naopak, predná kapota je striedmejšia.
Prednú časť zdobí maska s výpletom „Matrix“, typickým pre produkty GR. Nové sú tiež diódové svetlá a prieduchy v predných blatníkoch. Difúzor s dvojicou výfukov má plastickejší tvar. Športovejší „look“ je aj výsledkom miernej zmeny formátu. Medzigeneračne narástlo GR 86 o 15 mm a je o 25 mm vyššie. Jednoducho, pôsobí modernejšie a atletickejšie. Čo je však podstatné, novonka je silnejšia. Toyota konečne vypočula dlhoročné volanie zákazníkov po vyššom výkone. Pôvodných 200 koní na adrenalínové zážitky napriek nízkej hmotnosti a perfektným jazdným vlastnostiam nestačilo. Pod prednou kapotou sa tak udomácnil väčší 4-valcový „boxer“ 2,4 D-4S.
Jeho objem vzrástol o štyristo kubíkov a výkon z pôvodných 147 na 173 kW, ktoré dosahuje pri razantných 7 000 otáčkach za minútu. Krútiaci moment má teraz 250 Nm, čo je o 45 viac ako predtým. Navyše je k dispozícii už pri 3 700 otáčkach, až o 2 700 nižšie ako pri dvojlitri. Na zošliapnutie plynu by teda nové kupé malo reagovať razantnejšie, a to aj vďaka kombinácii priameho a nepriameho vstrekovania. Napokon, potvrdzujú to dynamické parametre. Stovku zvládne GT86 za 6,3 sekundy, teda o 1,1 sekundy rýchlejšie v porovnaní s výbehovým modelom. Maximálnu rýchlosť síce nepoznáme, ale iste to bude cez 226 km/h, ktoré dosahovalo GT86. K dispozícii bude naďalej 6-stupňový manuál alebo 6-stupňová automatická prevodovka.
S novými časmi ladí aj bohatšia bezpečnostná výbava, o ktorú sa postaralo Subaru. A ani sa niet čomu čudovať. Jeho balík asistenčných systémov EyeSight, využívajúci stereokamery, je rešpektovanou technológiou. Toyota ale zatiaľ nešpecifikuje, o ktoré asistenčné systémy ide. Novinka Toyoty absolvovala svetový debut na spoločnej akcii so Subaru. Na trh sa dostane na jeseň tohto roka. Ale pozor, najprv v Japonsku. Dobrou správou však je, že Európu napriek emisným škrtom neobíde. Vďaka hybridnej technológii si totiž Toyota môže dovoliť ponúknuť aj pár áut pre radosť bez toho, aby negatívne ovplyvnila svoje emisné skóre. O Subaru sa to ale povedať nedá. Účinkovanie BRZ v Európe je preto zatiaľ vo hviezdach.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 265 |
---|---|
Šírka(mm) | 1 775 |
Výška (mm) | 1 310 |
Rázvor náprav (mm) | 2 575 |
Objem kufra/nádrže (l) | 50/243 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 270 |
Pneumatiky | 215/40 R18 |
Technické údaje
Motor | 2,4 D-4S |
---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 2 387 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Kompresný pomer | 12,5 : 1 |
Max. výkon (kW/ot.) | 173/7 000 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 250/3 700 |
0 – 100 km/h (s) | 6,3 |
Prevodovka | 6M/6A |