Ruské osobné autá dnes nemajú šancu zásadne konkurovať západným značkám. Teraz už aj kvôli emisiám. Lady tak síce v Európsej únii kúpite, ale len formou individuálneho dovozu. Vo svete úžitkových áut je to však iné. Jednoduchosť ruskej konštrukcie a nízka cena vedia urobiť zázraky. Nedávno sme napríklad písali o úspechu UAZ-u Patriot, ktorý sa začal predávať v USA ako Bremach 4×4. Dokonca naň má ruský výrobca stovky objednávok. A teraz je tu ďalší príklad. Týka sa 2,5-tonového nákladiaku GAZ Sadko Next, ktorý sa v spolupráci s austrálskou spoločnosťou Australian Adventure Vehicles dostal k protinožcom. Predáva sa tam ako GAZ Trackmaster 4×4.
Počet registrácií síce nepoznáme, ale vraj ide o úspech, čomu nasvedčuje fakt, že GAZ kvôli požiadavkám Austrálčanov vytvoril špecifickú verziu Trackmasteru. Nehovoríme pritom iba o nevyhnutnom pravostrannom riadení, ale aj o predĺženej kabíne, ktorá poskytuje miesto 6-člennej posádke. Ani sa niet čomu čudovať. GAZ Trackmaster 4×4 s armádnymi génmi je v civilnej verzii ako stvorený pre drsné austrálske vnútrozemie. V podstate je to neporaziteľný off-road. Poháňa ho 4,4 litrový turbodielsel YaMZ-534, ktorý má síce len 150 koní, teda 110 kW, ale zato mohutný krútiaci moment 440 Nm a ten dokáže znásobiť redukčná prevodovka.
A potom je tu pohon oboch náprav s uzávierkou dvoch diferenciálov, ktorý sa ovláda tlačidlami na stredovej konzole. K tomu pridáva extrémnu svetlú výška 315 mm či terénne pneumatiky. GAZ tiež ponúka zvýšené sanie, takzvaný „šnorchel“, ktoré zlepšuje brodivosť a dvojicu nádrží s celkovým objemom 180 litrov. Tieto zabezpečujú solídnu autonómiu v neobývaných oblastiach. Trackmaster pritom prepraví náklad s hmotnosťou 2,5 tony. Ložný priestor korby má dĺžku 3 400 a šírku 2 175 mm. Konkurencia asi len ťažko dokáže ponúknuť podobnú alternatívu v cene necelých 90 000 austrálskych dolárov, teda asi 56 000 eur, ktoré si Australian Adventure Vehicles za Trackmaster 4×4 pýta.