Mazda už dávnejšie oznámila, že vyvíja novú platformu s pozdĺžne uloženými motormi a k tomu dva radové 6-valce. Na tom by nebolo nič zvláštne ešte tak pred desiatimi rokmi, ale teraz sa píše rok 2022 a jedna automobilka z druhou ohlasujú termíny, kedy plánujú ukončiť výrobu áut so spaľovacími motormi. Japonská automobilka z Hirošimy tak ide naozaj proti prúdu. SUV CX-60 bude jej novou vlajkovou loďou a vďaka technike s klasickým „lejautom“ aj posunom do prémiovej triedy. Od podlahy nová architektúra Skyactiv Multi-Solution s prioritným zadným náhonom umožnila Mazde vytvoriť skvelé proporcie s extrémne krátkym predným previsom, dlhou kapotou a vzad posunutou kabínou.
Čítajte viac Mazda vyvíja revolučný dvojtakt! Je to vôbec možné?Dizajn CX-60 je inšpirovaný štylistickým jazykom Kodo. Zakladá si skôr na konzervatívnosti a nadčasovosti než na futuristických krivkách. Vysoko umiestnenú prednú masku lemuje motív rozprestretých krídiel, prvýkrát sú v ňom ale integrované denné svetlá s grafikou písmena L. To platí aj o tých zadných. V palete farieb sa okrem známych odtieňov Soul Red Crystal a šedého Machine Grey objavuje biely Rodium White s „tvrdým“ leskom. Celkovo bude ale na výber osem farieb. Kolesá majú priemer od 18 do 20 palcov. Novinka je dlhá 4 745, široká 1 890 a vysoká 1 680 mm. Rázvor s hodnotou 2 870 mm je prísľubom priestranného interiéru.
V porovnaní s Mazdou CX-5 budú mať prední cestujúci v šírke ramien o 44 a zadní o 50 mm viac miesta. Mazda tiež sľubuje komfortnú polohu sedenia pre všetkých členov posádky a dobrý výhľad. V kufri je už v základe slušných, i keď zďaleka nie rekordných, 570 litrov pre batožiny a po sklopení sedadiel až 1 726. Prístup do batožinového priestoru uľahčuje široké, elektricky ovládané veko a o 35 mm širší vstupný otvor. Interiér je pomerne konzervatívny. Prémiový charakter vyjadruje najmä špičkovým spracovaním a kvalitnými materiálmi. Napríklad dekoráciami z javorového dreva. Textilné čalúnenie je zas prešívané špecifickým japonským stehom Kakenui.
Tradičná posadnutosť Mazdy ergonómiou priniesla CX-60 širokú stredovú konzolu s ovládačom Commander Control, ktorý je posunutý o 132 mm viac vpred a o 82 mm vyššie, ako pri Mazde CX-5. To má uľahčiť ovládanie infotainmentu bez dotykovej obrazovky. Správna miera konzervatívnosti ochránila CX-60 pred prílišnou integráciou ovládacích prvkov do multi-mediálneho rozhrania. Preto tu naďalej nájdeme samostatný panel klimatizácie. Modernejšie časy veští len digitálny 12,3-palcový prístrojový panel, stále však s analógovou grafikou, elektronický volič prevodovky a head-up displej s trikrát väčšou zobrazovacou plochou ako pri CX-30.
Mazda tiež sľubuje vynikajúci výhľad, aj vďaka štíhlym stĺpikom a dobrú orientáciu, pretože vodič vidí zo „sedla“ hranu prednej kapoty. Vynovený infotainment Mazda Connect má vyššie rozlíšenie a rýchlejšie reakcie. Premiéru si tu odbije bezdrôtová konektivita cez Apple CarPlay a Android Auto. Samozrejmosťou je diaľkový prístup k údajom o vozidle, vyhľadávanie či ovládanie niektorých funkcií pomocou aplikácií MyMazda. Zvukový systém Bose má až 12 reproduktorov a 9-kanáklový zosilňovač. Nechýba ani bohatý balík asistenčných systémov i-Activsense s adaptívnym tempomatom, udržiavaním v jazdnom prúde, autonómnymi brzdami registrujúcimi chodcov aj cyklistov či 30-stupňovým zobrazením okolia.
Pod kapotou sa odohrala doslova revolúcia. CX-60 prichádza s dvoma novými radovými 6-valcami aj premiérovým plug-in hybridom. Benzínový motor 3,0 Skyactiv-X využíva, ako naznačuje jeho názov, technológiu homogénneho spaľovania. Pri nízkom zaťažení zapaľuje zmes vznietením, tak ako diesel, i keď za pomoci malého predvstreku a iskry. To mu zaručuje hospodárnu prevádzku a ochranu proti samovznieteniu. Pri vysokom zaťažení prechádza motor do klasického zážihového cyklu s priamym vstrekovaním paliva. Väčší objem vysvetľuje Mazda tým, že takýto motor nepotrebuje na to, aby dostal do svojich valcov potrebný objem vzduchu, turbodúchadlo. Zatiaľ ale neprezradila, či motor dostane nízkotlakový kompresor, ako má menší 4-valec 2,0 Skyactiv-X. Tajomstvom ostáva aj výkon.
Ešte zaujímavejší je ale naftový 6-valec 3,3 Skyactiv-D. Už dávnejšie sa o ňom Mazda vyjadrila, že zmení pohľad na diesle. Opäť využíva filozofiu „správneho objemu“. Dalo by sa skôr povedať „veľkého objemu“. A čo je zaujímavé, aj on spaľuje chudobnú zmes. Veľký objem vzduchu vo valcoch umožňuje využiť všetko palivo. Pomáha aj „vajíčkový“ tvar spaľovacej komory daný najmä tvarom dna piesta, čo má viesť k väčšej ploche spaľovania. Jednoduchá konštrukcia dieslu prispela k tomu, že motor váži toľko ako 4-valec. Pri oboch 6-valcoch použije Mazda úspornú mild-hybridnú technológiu so 48 V štartér-generátorom. K tomu všetkému pribalí v oboch prípadoch novú 8-stupňovú automatickú prevodovku. Doteraz používala 6-stupńovú.
Srdcom plug-in hybridu bude 4-valec 2,5 Skyactiv-G (141 kW), spolupracujúci s elektromotorom (100 kW). Spolu ponúka sústava 241 kW a krútiaci moment 500 Nm, čo znamená, že práve plug-in hybrid bude najvýkonnejšou verziou. Na stovku zrýchli za 5,8 sekundy. Batéria s kapacitou 17,8 kWh má stačiť na normovaný dojazd 63 km na jedno nabitie, čo zredukuje priemernú spotrebu na prvých 100 km na 1,5 litra benzínu na 100 km. Samozrejme, aj vďaka rekuperačnému brzdeniu. Okrem zadného náhonu ponúka CX-60 permanentný pohon oboch náprav AWD (pre PHEV štandardne) s elektronicky ovládanou viaclamelovou spojkou. Pri plug-in hybride sa štvorkolka podieľa aj na účinnejšej rekuperácii.
Čítajte viac Mazda má nové 6-valce. Aj diesel! Je naozaj rok 2022?Okrem toho má vodič možnosť voliť cez systém Mi-Drive jeden zo štyroch jazdných režimov – Normal, Sport, Off-road a Towing. Jazdné vlastnosti budú ťažiť s mimoriadne tuhej karosérie, nezávislého zavesenia kolies – vpredu na dvojitých lichobežníkových ramenách a vzadu na viacprvkovej náprave s kovovými guľovými kĺbmi. O riadenie sa stará dvojpastorkový elektrický posilňovač s konzistentnou spätnou väzbou. Patentovaná technológia kinematickej kontroly polohy karosérie redukuje náklony v zákrutách ale aj pri akcelerácii a brzdení. CX-60 si tiež poradí s brzdeným prívesom s hmotnosťou 2 500 kg.
Novú vlajkovú loď bude Mazda vyrábať v Japonsku. No najlepšou správou je, že CX-60, aj napriek prísnym emisným normám, zavíta do Európy. Najprv, a to už v júni, ale bez 6-valcov. Prednosť dostane plug-in hybrid. Až po ňom bude nasledovať 6-valcový diesel 3,3 Skyactiv-D. S benzínovým 6-valcom pre Európu Mazda vôbec nepočíta. Tie isté základy dostane čoskoro aj nový prémiový sedan Mazda 6.