Mazda vyvíja revolučný dvojtakt! Je to vôbec možné?

Investovať prostriedky do vývoja technológie, ktorá v autách skončila pred desaťročiami, a to v čase mohutnej elektrifikácie? To sa zdá byť doslova hazardom. Lenže Mazda ide vždy proti prúdu. Má patent na dvojtaktný motor novej generácie. Má byť úsporný a čistý.

11.02.2022 14:00
debata (2)
Nový spaľovací motor by mal zachovať prednosti... Foto: Mazda
Mazda - motor SkyActiv-X 2017 Nový spaľovací motor by mal zachovať prednosti dvojtaktného motora ale odstrániť všetky jeho nevýhody.

To, že Mazda stále počíta s wankelovým motorom, i keď len v úlohe generátora, a že vyvíja nový radový 6-valec a k tomu nový diesel, sa ešte ako-tak dá pochopiť. Ale dvojtakt? Táto technológia skončila v osobných autách pred viac ako polstoročím. Samozrejme, s výnimkou Trabantov a Wartburgov, kde sa dožila pádu železnej opony. Jej dlhý život však nebol daný výhodami, ale nemohúcnosťou východonemeckého automobilového priemyslu. Ostali len spomienky. Dym, pach, vysoká spotreba a emisie, je presne to, s čím sa nám dvojtakty dodnes spájajú. Aj preto prežili už len v záhradných kosačkách, niektorých motorkách, skútroch či v lodnej doprave.

O to viac šokuje, že japonská Mazda si patentovala nové riešenie dvojtaktu. On má totiž aj svoje výhody. Napríklad menší počet komponentov, vysokú účinnosť vo vyššom spektre otáčok a najmä expanzný takt pri každej otáčke kľukového hriadeľa. Pri kompaktných rozmeroch preto poskytuje vysoký výkon. Presne tieto bonusy chce využiť Mazda, ale po novom. Tak, aby odstránila nízku účinnosť v nízkom spektre otáčok, zamedzila spaľovaniu oleja a výrazne vylepšila emisie. Jej receptom je skombinovať dvojtaktný pracovný cyklus s kompresorovým preplňovaním a ventilovým rozvodom s variabilným časovaním, ktorý pôvodné dvojtakty nepotrebovali.

Mazda MX-30 - 2020 Čítajte viac Mazda odhalila európske plány. Príde 6-valec, diesel aj Wankel!

Zmes a spálené plyny prúdili spaľovacou komorou cez otvory v stene valca, ktoré v správnom čase odkrýval lebo zakrýval piest. To by ale novému motoru nestačilo. K myšlienke oživiť dvojtaktný cyklus priviedli Mazdu jej skúsenosti s vývojom motora Skyactiv-X, pre ktorý sa vžil názov “diesel na benzín“. To preto, že pri určitom zaťažení využíva princíp vznietenia, podobne ako efektívne dieselové motory. A v novom dvojtakte počíta Mazda aj s touto technológiou.

Patent odhaľuje dvojtaktný motor s kompresorom... Foto: Mazda
Mazda - dvojtaktný motor Patent odhaľuje dvojtaktný motor s kompresorom a ventilovým rozvodom s variabilným časovaním. To, čo nevidieť, je schopnosť motora využívať vznetový cyklus, teda zapálenie kompresiou.

Potrebné prúdenie vzduchu a plynov vo valci by bolo dosiahnuté núteným plnením cez takmer vertikálny sacie a takmer horizontálne výfukové potrubie. Kľúčom k tomuto konceptu je ale spomínané variabilné časovanie ventilov, pretože pri motore získate kompresiu a expanziu len vtedy, keď sú všetky ventily zatvorené. Výfuk sa vždy otvára asi o 10 stupňov rotácie kľukového hriadeľa skôr ako sanie, pričom sa vždy zatvárajú súčasne. Ale posunutím týchto časov otvárania a zatvárania môže Mazda dosiahnuť buď 120 stupňov kompresie a 100 stupňov expanzie, alebo naopak.

Mazda - patent zadnej nápravy Čítajte viac Mazda opäť rozpútala vášne. Stačil k tomu jediný obrázok patentu

Prepínaním týchto časov je možné získať kompresné zapaľovanie pri nízkom zaťažení so 120 stupňami kompresie, alebo klasické zapálenie sviečkou pri vysokom zaťažení so 120-stupňovou expanziou. Hoci patent neobsahuje žiadnu úpravu výfukových plynov, je veľmi pravdepodobné, že motor pracujúci s chudobnou zmesou si vyžiada minimálne NOx katalyzátor. Výsledkom by bol motor, ktorý skombinuje kompaktné rozmery s vysokým výkonom, vysokou účinnosťou a z toho plynúcou nízkou spotrebou a nízkou produkciou emisií.

Mazda zatiaľ neprezradila, aké má s touto technologickou novinkou plány, ale skutočnosť, že je motor navrhnutý pre vysoké aj nízke zaťaženie, naznačuje, že s ním nepočíta len v úlohe generátora v hybridnej sústave. Ako vieme, tejto úlohy sa zhostí jej nový Wankel. Otázkou však je, akú budúcnosť môže mať dvojtakt novej generácie v časoch, keď jedna krajina za druhou oznamujú dátumy, kedy zakážu predaj áut so spaľovacími motormi. Nórsko napríklad už v roku 2025 a veľká Británia o päť rokov neskôr. Ostatné európske krajiny príliš meškať nebudú. Ani ten najlepší spaľovací motor by za takýchto podmienok nemal šancu na úspech.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Mazda #2-taktný motor
Články podľa značiek