Toyota GT86 je tunerský sen

Toyota GT86 prináša medzi zabehnuté modely Toyoty emócie a radosť z jazdy. Ponúka nízku hmotnosť, nízke ťažisko a náhon správnej nápravy.

12.06.2012 11:31
Toyota GT86 Foto:
Nízke ťažisko, atmosférický boxer pod kapotou a zadný náhon sú zárukou športového zážitku za volantom.
debata

Modely Toyoty sa dnes spájajú skôr s kvalitou a spoľahlivosťou ako s emóciami. V jej mainstreamovej ponuke sa rokmi prakticky úplne vytratili. Spolu s legendárnymi kupé AE86 z osemdesiatych či MR2 z deväťdesiatych rokov. To všetko však už v lete zmení nová Toyota GT86, auto navrhnuté výlučne pre radosť z jazdy.

Dizajn 2+2 miestneho kupé bol inšpirovaný... Foto: Toyota
Toyota GT86 Dizajn 2+2 miestneho kupé bol inšpirovaný legendárnou Toyotou 2000GT z roku 1967.

Pri vývoji tohto nekompromisného športového 2+2 miestneho kupé vstúpila Toyota do aliancie so Subaru. Jednoducho preto, že zadanie určovalo dodržať najelementárnejšie princípy konštrukcie športových áut. Napríklad nízku hmotnosť, nízke ťažisko a zadný náhon. Nič také sa v technickom portfóliu Toyoty nenachádzalo. Zato motory boxer od Subaru a know-how v oblasti pohonu boli pre novú koncepciu priam stvorené. Ak sa vám zdá, že takáto koncepcia je Toyote cudzia, mýlite sa. V jej kronike nájdete totiž kupé S800 s motorom boxer.

Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm) 4240/1775/1285
Rázvor náprav (mm) 2570
Objem kufra/nádrže (l) 50/243
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1239 – 1262

Z Toyoty GT86 sa tak nestal výkonový derivát sériového modelu, ale auto s čistokrvnou športovou DNA. Svedčí o tom použitie len deviatich percent štandardných dielcov. Všetko ostatné vrátane platformy sa rodilo na čistom hárku papiera.

Dĺžkou 4240 a výškou iba 1285 mm je... Foto: Toyota
Toyota GT86 Dĺžkou 4240 a výškou iba 1285 mm je najkompaktnejším štvormiestnym kupé.

Názov novinky odkazuje síce na poslednú, tunermi milovanú Toyotu so zadným náhonom, model AE86 z osemdesiatych rokov, jej dizajn je však inšpirovaný oveľa dávnejšou minulosťou – fascinujúcim kupé 2000GT z roku 1967. Vzniklo z neho len 337 kusov. Nie náhodou stálo po celý čas priamo v dielňach dizajnérov. Jeho duch však nájdeme nielen na tvare zadných blatníkov či bočných oknách, ale v samotnom charaktere vozidla. Toyota GT86, takisto ako Toyota 2000GT vo svojej dobe, nie je totiž žiadnym vyzývavým a drahým superšportom, ale inteligentným a cenovo dostupným „športovým náradím“. Aj keď s riadnou dávkou dravosti prezentovanou veľkou prednou maskou či zadným spojlerom s bočnými krídelkami.

Dĺžkou 4240 a výškou iba 1285 mm je najkompaktnejším štvormiestnym kupé. Pritom na zadných sedadlách ponúka v porovnaní napríklad s Audi TT neporovnateľne viac priestoru a do kufra sa po sklopení operadiel zmestia až štyri pneumatiky obuté na diskoch. Popri tom si dokázalo udržať špičkovú aerodynamiku s koeficientom Cx 0,27. Riadené obtekanie vzduchu okolo karosérie, ktoré sa stará o stabilitu pri vysokých rýchlostiach, využíva takzvaný aerosedwiching. Boj s nadváhou sa skončil rovnako excelentným výsledkom. GT86 vďaka širokému nasadeniu vysokopevnostnej ocele či hliníka, ale aj použitia stoviek dielcov vyvinutých špeciálne pre toto vozidlo, váži len 1239 kg. To je asi 60 menej ako u konkurencie.

Puristicky zariadený interiér ponúka miesto pre... Foto: Toyota
Toyota GT86 Puristicky zariadený interiér ponúka miesto pre 4-člennú posádku. A nielen na papieri.

Ďalším extra výsledkom je zníženie ťažiska na 460 mm, čo je údaj zo sveta superšportov Ferrari alebo Lamborghini. Zásluhu na tom má najmä ležatý motor s protibežnými piestami. S rovnakou suverenitou sa môže GT86 porovnávať s najlepšími rozložením hmotnosti. Posunutím motora a prevodovky čo najviac dozadu pripadá na prednú nápravu 53 a na zadnú 47 % hmotnosti. O dorovnanie sa postará posádka.

Kým o dizajn exteriéru a interiéru sa postarala Toyota, pod kapotou prišlo k slovu Subaru. Atmosférický dvojliter s protibežnými piestami si však nemýľte s tým z Imprezy či z Legacy. Bol upravený Toyotou špeciálne pre BRZ. Vidno to na jeho prísne štvorcovej koncepcii s vŕtaním a zdvihom 86 mm (preto názov GT86), extrémne vysokom kompresnom pomere 12,5:1, ale aj systéme vstrekovania paliva D-4S vyvinutom Toyotou. Tento systém kombinuje, podobne ako pri Lexuse IS-F, princíp priameho aj nepriameho vstrekovania, a to podľa otáčok a zaťaženia motora. Charakterové krivky sú nastavené na vyslovene športový jazdný štýl. Výkon vrcholí hodnotou 147 kW pri 7000 a krútiaci moment 205 Nm pri 6400 otáčkach za minútu. Obmedzovač otáčok však zasahuje až pri údaji 7500.

Silu motora spracúva 6-stupňová manuálna prevodovka od Toyoty s extrémne krátkymi radiacimi dráhami alebo 6-stupňový automat s najrýchlejším meničom momentu. Na preradenie potrebuje len 0,2 sekundy a ponúka aj manuálny režim ovládaný krídelkami na volante. Prenos výkonu na asfalt zlepšuje samosvorný diferenciál Torsen.

Dvesto koní sa možno nezdá ako extrémny výkon, no ľahké kupé s ním šprintuje na stovku za skvelých 7,6 s a dosahuje maximálku až 226 km/h. Pritom je GT86 relatívne úsporným autom. Normovanou spotrebou 7,8 litra neprekračuje rámec bežných dvojlitrov.

Puristickú filozofiu cítiť aj v jednoducho zariadenom interiéri. Skôr než luxus je tu podstatný malý semišový alebo kožený volant s priemerom len 365 mm, červené podsvietenie prístrojov s centrálnym otáčkomerom či anatomické sedadlá, zvierajúce telo v zákrutách. Vodič sedí vo výške len 400 mm, čo je dokonca nižšie ako pri Porsche Cayman.

Nechýbajú ani športové detaily v podobe opierky na koleno vodiča či retro kolískové ovládače na stredovej konzole. O príval adrenalínu sa postará špeciálne naladený výfuk s generátorom zvuku. Kým do okolia nevyžaruje GT86 nadpriemerný hluk, do kabíny prúdi pri vysokých otáčkach špeciálnym potrubím. O komfort sa ale báť nemusíte. V kokpite sa objaví 2-zónová klimatizácia, vyhrievané sedadlá aj multimediálne rozhranie Toyota Touch.

Toyota predpokladá, že aj keď sama zatiaľ... Foto: Toyota
Toyota GT86 Toyota predpokladá, že aj keď sama zatiaľ nepočíta s vývojom ostrejších výkonnejších verzií, z GT86 sa stane kultový tunerský základ.

Na ceste ťaží GT86 z ľahkej konštrukcie predných tlmičových vzpier McPherson a zadnej nápravy so sofistikovaným dvojitým lichobežníkovým zavesením. Stabilizačný systém a trakčnú kontrolu možno prepnúť do športového režimu, prípadne úplne vypnúť. Zaujímavé je, že GT86 používa len jeden typ obutia. Sedemnásťpalcové disky, najľahšie, aké mala Toyota k dispozícii, využívajú štandardné pneumatiky z hybridného Priusu. Toyota deklaruje, že športové kvality spĺňa nové kupé aj na „civilných“ plášťoch. Iniciatíve sa však medze nekladú. Toyota predpokladá, že aj keď sama zatiaľ nepočíta s vývojom ostrejších výkonnejších verzií, z GT86 sa stane kultový tunerský základ. Európsku premiéru kupé malo GT86 na nedávnom ženevskom autosalóne. Do predaja sa dostane začiatkom leta.

Technické údaje
Motor 2.0 D-4S Boxer M6 2.0 D-4S Boxer AT6
Zdvihový objem (ccm) 1998 1998
Max. výkon (kW/ot.) 147/ 7000 147/7000
Max. krút. moment (Nm/ot.) 205/6400 205/6400
Max. rýchlosť(km/h) 226 210
0 – 100 km/h (s) 7,6 8,2
Spotreba na 100 km (l) 7,8 7,1
debata chyba
Články podľa značiek