Mitsubishi ASX je neskutočným príbehom. Na svet prišlo v roku 2009, teda pred neuveriteľnými trinástimi rokmi, a na linkách vydržalo až do dnešných dní. Kompaktné SUV absolvovalo vo svojej nekonečnej kariére až štyri veľké modernizácie – vymenilo niekoľko masiek aj množstvo motorov. K zákazníkom putovalo približne 1,5 milióna kusov, a to nepočítame jeho francúzske deriváty v podobe Citroënu C4 Aircross a Peugeotu 4008, ktoré sú už ale na rozdiel od originálu dávno minulosťou. Napriek tomu sa nad osudom ASX sťahovali ešte nedávno čierne mračná. Aspoň v Európe, keď „tri diamanty“ v roku 2020 oznámili, že na starý kontinent už neprivezú žiadne nové modely. Nakoniec došlo k obratu po tom, čo padlo rozhodnutie využiť pri vývoji nových Mitsubishi techniku Renaultu.
Čítajte viac Mitsubishi Colt sa vráti po 10 rokoch. Bude ‘prezlečeným‘ CliomPrvým výsledkom spolupráce bude práve ASX. Postavia ho na platforme CMF-B, ktorú využíva Renault Captur. Samozrejme, o príslušnosť k japonskej značke sa postará autonómny dizajn. Ako naznačila prvá oficiálna snímka „utopená“ v tme, ASX príde s úplne novým štylistickým jazykom. Na finálny vzhľad si však ešte budeme musieť počkať. Zato Mitsubishi stihlo prezradiť ponuku motorov. Príliš neprekvapí, pretože jasne ukazuje na spojitosť s francúzskym bratom. Základ vytvorí 3-valec 1,0 TCe (66 kW) s manuálnou prevodovkou. Nad ten sa postaví 4-valec 1,3 TCe s výkonom 103 alebo 116 kW. Slabšia verzia bude spojená s manuálnou a výkonnejšia so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Chýbať nebude ani full-hybrid a plug-in hybrid.
Hybridná verzia skombinuje atmosférický 4-valec s objemom 1,6 litra (103 kW) so štartér generátorom a elektromotorom v takzvanej multimódovej prevodovke, ktorá nemá spojku a používa dva rýchlostné stupne pre elektrický pohon a štyri pri využití spaľovacieho motora. Plug-in hybridná verzia ASX s celkovým výkonom 118 kW použije silnejší elektromotor a pridá batériu s kapacitou 10,8 kWh, ktorá by mala zabezpečiť čisto elektrický dojazd asi 40 km. Bohužiaľ, ASX sa rozlúči s pohonom 4×4, a tak sa z pôvodného kompaktného SUV stane skôr crossover. Blízka príbuznosť s Capturom bude zrejmá aj z miesta rodiska. Nové ASX bude schádzať z montážnych liniek španielskeho závodu Renaultu o Valladollid.
Čítajte viac Test: Mitsubishi Eclipse Cross s elektrickou výpomocou