Hoci nesiem známe meno, s výnimkou hybridnej sústavy a komponentov podvozku ide prakticky o úplne nový model. Jednoducho, Prius je dobre zavedená značka a bola by škoda nevyužiť jej potenciál. Príbeh Priusu začal v roku 1997 ako nesmelá pieseň, no počas pätnástich rokov sa z neho stal svetový hit. Kým v prvom roku výroby si našiel 332 zákazníkov a na prelome tisícročí 19 000, roku 2005 to bolo už 235 000 a roku 2010 690 000 kusov. Z troch generácií vzniklo celkovo 2,6 milióna Priusov, čo ho robí neohroziteľným kráľom hybridov. A nielen to. Za prvý štvrťrok tohto roka sa Prius prebojoval na pozíciu najpredávanejšieho automobilu planéty. Porazil teda bestsellery, akými sú Toyota Corolla či Volkswagen Golf! To je naozaj fenomenálny úspech.
Dnes prichádza v podobe vanu Prius+, a čo je podstatné, ani tentoraz nejde ekológia na úkor úžitku. Pris Plus+ je v porovnaní s klasickým Priusom o 135 mm dlhší, o 30 mm širší a o 85 mm vyšší. Napriek tomu si zachoval špičkovú aerodynamiku Cx 0,28. Vďaka nasadeniu vysokopevnostnej ocele vzrástla tuhosť karosérie o 15 %. Na hmotnosti Priusu pritom pribudlo len 125 kg.
Rozmery a hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4615/1775/1570 |
Rázvor náprav (mm) | 2780 |
Objem kufra/nádrže (l) | 232 – 784 – 1750/45 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1495 – 1565 |
Rázvor náprav vzrástol o osem centimetrov, pričom sa predĺžil aj zadný previs (+ 50 mm). To umožnilo vytvoriť dostatok priestoru pre 7-člennú posádku. Toyota sa však musela vyrovnať ešte s jedným problémom. Batérie pod podlahou kufra by v MPV zavadzali, a tak im našla miesto v boxe medzi prednými sedadlami, podobne ako to urobila Honda s palivovým článkom pre model FCX. Zároveň nahradila väčšie a ťažšie NiMh akumulátory kompaktnejšími a ľahšími lítium-iónovými, ktoré Toyota zatiaľ použila len v dobíjateľnom Priuse plug-in. Pri nezmenenej kapacite tak váži celý modul len 34 kg a zaberá menej miesta.
Variabilita Priusu+ je založená na troch radoch sedadiel. Druhý rad má tri samostatné, posuvné a sklopné sedadlá a tretí dve samostatné sklopné sedadlá delené v pomere 50:50. Každý rad je umiestnený o 45 mm vyššie. V porovnaní s bežným Priusom majú cestujúci v druhom rade o 25 mm viac miesta na kolená, o 75 mm viac nad hlavou a šírka vo výške ramien narástla o 59 mm. Toyota sľubuje najlepšie priestorové parametre v triede aj v treťom rade. Komfort možno zvyšovať naklápaním operadiel všetkých piatich zadných sedadiel. Dosť miesta je aj na batožinu. V 7-miestnom usporiadaní je to síce len 232 litrov, ale po sklopení tretieho radu ich ponúkne Prius+ až 784. Po úplnom sklopení aj druhého radu a vytvorení vodorovnej podlahy sa celkový úžitkový objem vyšplhá na 1 750 litrov. Pritom je ešte Prius+ vybavený 60-litrovou schránkou pod podlahou a množstvom odkladacích priestorov v interiéri.
Úplne nová je aj palubná doska. Tak ako to pri vanoch býva, digitálny prístrojový panel sa presťahoval do jej centrálnej časti. Volant či elektronický volič prevodovky si Prius+ požičal zo svojho predchodcu. Pribudlo multimediálne rozhranie Toyota Touch, sériový head-up displej, ale aj nový, jediný kruhový ovládač klimatizácie. V sérii je aj stabilizačný systém a sedem airbagov. Za príplatok si môžete dopriať vyššiu úroveň rozhrania Toyota Touch Pro s navigáciou a internetovým pripojením, audio JBL Matrix, panoramatické živicové strešné okno (ľahšie o 40 %), automatický parkovací asistent, ale aj nové bezpečnostné systémy. Napríklad prednárazový systém s radarovým tempomatom a samočinným brzdením alebo predné LED-svetlá.
Pohon HSG bol prevzatý z bežného Priusu. Pod prednou kapotou je preto benzínový 4-valec 1.8 VVT-i (73 kW) s Atkinsonovým cyklom a elektromotor (60 kW), prepojené s planétovou prevodovkou e-CVT. Spoločný maximálny výkon sústavy je 100 kW. Pre potreby väčšieho a ťažšieho Priusu+ je však tentoraz elektromotor chladený vodou a stály prevod skrátený z 3,498 na 3,704, čo umožnilo zlepšiť akceleráciu z 0 na 100 km/h na 11,3 sekundy. Vodič volí jeden zo štyroch jazdných režimov Norma, EV (čisto elektrický), Eco a Sport. Reálna mestská prevádzka ukázala, že Prius+ prejde až 61 % času jazdy a až 50 % celkovej vzdialenosti s vypnutým spaľovacím agregátom. To znamená obrovskú úsporu paliva. Prius+ spotrebuje podľa výrobcu v kombinovanej premávke 4,1 litra benzínu, čo je len o deci viac v porovnaní s bežným Priusom.
Upravený podvozok Priusu s prednou nápravou McPherson a zadnou s torznou tyčou dostal progresívne tlmiče, ale aj výrazne lepšiu izoláciu a systém znižujúci pozdĺžne nakláňanie pomocou regulácie krútiaceho momentu elektromotora. Modifikovaný bol aj posilňovač riadenia.
Toyota Prius+ absolvovala svetovú premiéru na ženevskom autosalóne a na trh dorazila začiatkom leta. Základná verzia stojí 27 500 eur, čo je o 4600 viac v porovnaní s bežným Priusom.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | 1.8i HSD + elektromotor |
Zdvihový objem (ccm) | 1798 + – |
Max. výkon (kW/ot.) | 73/5200 + 60/- |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 142/4000 + 207/- |
Max výkon sústavy (kW) | 100 |
Max. rýchlosť(km/h) | 165 |
0 – 100 km/h (s) | 11,3 |
Spotreba na 100 km (l) | 4,1 – 4,4 |