Legendárny chrobák tretej generácie debutoval nielen na autosalóne v Šanghaji, ale aj v priamom prenose hudobnej stanice MTV v Berlíne a v New Yorku. Niet sa čo čudovať. Novinka prichádza po trinástich rokoch, počas ktorých sa New Beetle predstavený v roku 1998 stal v ponuke Volkswagenu tak trochu živou fosíliou. Využíval ešte platformu Golfu IV z deväťdesiatych rokov. Dnes je všetko inak.
Nový Beetle je rovnako moderným autom ako všetky súčasné Volkswageny. A navyše je to asi najkrajší aktuálny Volkswagen. Kým New Beetle pôsobil tak trochu ako hračka, ten nový prezentuje emócie legendárneho originálu v oveľa dospelejšom, a najmä športovejšom duchu. Nie je to len ponáška ani retrovariácia na známu tému. Naznačujú to už rozmery. Nový Chrobák je o 15 cm dlhší, o osem širší, no zároveň nižší o 12 milimetrov. Má dlhšiu kapotu, kolmejšie sklo, plochejšiu a dlhšiu strechu a zadnú siluetu na nerozoznanie so starým Kafferom.
Rozmery | |
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4278/1808/1486 |
Rázvor náprav (mm) | 2537 |
Batožin. priestor (l) | 310 |
Svalnaté blatníky a až 19-palcové disky mu prepožičiavajú taký dynamický vzhľad, že sa zdá, akoby nadväzoval skôr na prvé Porsche, ako na Hitlerov ľudový automobil z polovice štyridsiatych rokov. A to môžete zvoliť verziu Sport so zadným spojlerom lakovaným zospodu vo farbe karosérie a zvrchu lesklou čerňou. Jednoducho, už v sérii vyzerá, akoby prešiel tuningom niektorého z amerických expertov na „muscle cars“. Iste nie náhodou. New Beetlu sa totiž darilo najviac práve za Atlantikom, kde skončila väčšina z viac ako milióna vyrobených kusov. Technologickú vyspelosť evokujú moderné bi-xenónové reflektory s 15-dennými LED-diódami, ktoré nájdeme aj na zadných svetlách.
Aj v interiéri je to zmes tradície a high technológií. Všetko je navrhnuté nanovo. Palubná doska pripomína jednoduchosťou tvaru originál, a to vrátane odkladacej skrinky na rukavice pred spolujazdcom. Osadená je však najmodernejšími audiosystémami vrátane príplatkovej aparatúry legendárneho amerického výrobcu gitár a zosilňovačov Fender s výkonom 400 W či po prvýkrát vstavanou navigáciou so 6,5-palcovým dotykovým displejom. Samozrejmosťou je šesť airbagov či ESP. Za príplatok môžete dostať tri prídavné analógové prístroje umiestnené na hornej časti palubnej dosky – tlak prepĺňania, stopky a teplota motorového oleja. Novinkou je aj panoramatická strecha väčšia až o 80 % vyrobená zo skla, ktoré odráža až 99 % UV žiarenia a 92 % tepla.
Vertikálny panel palubnej dosky je lakovaný podľa jednej z troch dizajnových línii (Beetle, Design a Sport) buď sivou farbou, farbou karosérie alebo imitáciou karbónu. Čo je však najpodstatnejšie, interiér je vďaka novým proporciám a predĺženiu rázvoru o 28 mm na konečných 2537 mm podstatne priestrannejší, najmä na zadných sedadlách. Viditeľné je to tiež v kufri, ktorý má 310 litrov, čo je o 100 viac ako v minulosti. Zadné sedadlá sú delené a sklápateľné.
Pod kapotou pracuje to najnovšie z ponuky koncernu. To znamená výlučne preplňované priamovstrekové 4-valce. Tri benzínové motory 1.2 TSI (77 kW), 1.4 TSI (118 kW) a 2.0 TSI (147 kW) doplnia dva diesely 1.6 TDI (77 kW) a 2.0 TDI (103 kW). Všetky môžu byť kombinované s dvojspojkovými prevodovkami DSG. Napriek vyšším výkonom je nový Beetle podstatne úspornejší. Tak napríklad spotreba verzie 1.4 TSI (118 kW) klesla v porovnaní s predchodcom 1.8 T o tri litre na 5,9 litra. O dva litre je úspornejší je aj Beetle 1.2 TSI BlueMotion (77 kW), ak ho porovnáme s predchádzajúcou verziou 1.6i. Skutočným abstinentom je však Beetle 1.6 TDI BlueMotion (77 kW). Spotrebuje len 4,3 litra nafty na 100 km.
Jazdné vlastnosti majú byť neporovnateľne lepšie. Tie boli jednou z priorít projektu. Na vývoji podvozku sa podieľal tím, ktorý má na konte Golf GTI. Beetle však ťaží z väčšieho rozchodu, rázvoru a plne nezávislého zavesenia kolies. Verzie 1.4 TSI a 2.0 TSI dostali do vienka dokonca sériovú elektronickú uzávierku diferenciálu XDS, ktorá zlepšuje prenos hnacej sily v zákrutách.
Nový Beetle to má jednoducho namierené oveľa vyššie ako jeho predchodca. Po prvej vlne „beetlemánie“ na prelome storočí nenaplnil totiž New Beetle zďaleka pôvodné očakávania. Predalo sa z neho za dvanásť rokov síce viac ako milión kusov, ale s povojnovým originálom, ktorý má na konte 21,5 milióna exemplárov, sa porovnávať nemohol. Jeho nástupca chce preto bodovať nielen emóciami, ale aj špičkovým správaním na ceste. Potenciálni záujemcovia však musia byť trpezliví. Na slovenský trh sa totiž Chrobák dostane najskôr v novembri.
Technické údaje | |||||
Motor | 1.2 TSI | 1.4 TSI | 2.0 TSI | 1.6 TDI | 2.0 TDI |
Zdvihový objem (ccm) | 1197 | 1390 | 1984 | 1598 | 1968 |
Max. výkon (kW/ot.) | 77/5000 | 118/5800 | 147/- | 77/4400 | 103/4200 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 160/1500 | 240/1500 | -/- | 250/1500 | 320/1750 |
Max. rýchlosť (km/h) | 180 | 207 | 225 | 180 | 198 |
Spotreba na 100 km (l) | 5,5 | 5,9 | 7,4 | 4,3 | 4,9 |
.