Alfa Romeo nie je v posledných rokoch vo zvlášť dobrej kondícii. Sen konkurovať nemeckej prémii duom Julia – Stelvio sa napriek obrovským investíciám do novej platformy Giorgio nenaplnil. Ale duch Alfy Romeo stále žije. Ukázala to začiatkom septembra, keď automobilka so športovým srdcom predstavila novodobú Alfu Romeo 33 Stradale – auto snov vytvorené len pre zopár solventných nadšencov. Stradale sa rodila úplne mimo vývoja sériových modelov. Pre tento projekt založila totiž Alfa špeciálny tím Bottega so sídlom v značkovom múzeu Salla del Consigli v Arese. Nie náhodou. Novinka totiž nadväzuje na rovnomennú historickú ikonu z roku 1967, za ktorou stál dizajnér Franco Scaglione a je dodnes považovaná za jedno z najkrajších športových áut histórie. Jeden z 18 vyrobených exemplárov je aj v miestnej expozícii, a tak k nemu nemali dizajnéri či inžinieri naozaj ďaleko.
Paralela je zjavná na prvý pohľad. Z originálu preberá nízku kapotu lemovanú klenutými blatníkmi, elipsoidný tvar svetiel aj výklopné „krovky“, ktorých okná siahajú hlboko do strechy. Aj profil, ktorého najvyššia časť sa nachádza v oblasti panoramatického čelného okna a ťažisko vizuálne orientované dopredu sú jasným odkazom minulosti. Vzadu upútajú pozornosť dve okrúhle svetlá či majestátny difúzor. Aj bez aktívnych aerodynamických prvkov sa konštruktérom podarilo dosiahnuť na športové auto relatívne nízky koeficient odporu vzduchu Cx 0,35. Karosériu tvorí hliníkový rám a karbónový monokok. Dvere sú vyrobené z kompozitov, strecha kombináciou karbónu a hliníka a zadné okno zas z ľahučkého polykarbonátu. Interiér je zariadený minimalisticky. Nenájdete tu infotainment ani multifunkčný volant. Väčšina ovládacích prvkov je integrovaná v hliníkovej stredovej konzole. A potrebné údaje poskytuje digitálny kokpit s 3D zobrazením.
Atmosféru dotvára výber materiálov – koža, hliník, alcanatara či karbón. Fascinujúca je aj technika. Najmä preto, že 33 Stradale je posledným superšportom Alfy Romeo so spaľovacím motorom a zároveň prvým čistým elektromobilom. Áno, zákazníci majú na výber medzi vzadu uloženým agregátom 2,9 V6 twin-turbo s výkonom 456 kW, spojeným so zadnými kolesami cez 8-stupňovú dvojspojkovú prevodovku, alebo elektromotorom, ktorý posiela k zadným kolesám až 551 kW. V dynamike však nie je rozdiel, obe verzie šprintujú na stovku za menej ako tri sekundy a dosiahnu maximálku 333 km/h. Výkonový náskok elektromotora ide na konto vyššej hmotnosti. Kým spaľovacia verzia váži akceptovateľných 1 500 kg, tá batériová až 2 100. Veď jej dojazd 450 km zabezpečuje vskutku obrí akumulátor s kapacitou 102 kWh. Ako rýchlo sa nabíja, Alfa neprezradila.
Sľubuje však, že 33 Stradale sa má cítiť rovnako dobre na okruhu ako aj na bežných cestách. Preto má dva jazdné režimy – cestný Stradale a okruhový Pista. V móde Pista sa motor prestaví na maximálny výkon a v prípade spaľovacej verzie sa otvoria klapky vo výfuku, aby nebránili zvukovej kulise „nadupaného“ 6-valca. Adaptívne tlmiče pridávajú navyše tretí komfortný mód. A aby bola novinka odolná voči nekvalitným cestám či obrubníkom, možno prednú časť prepínačom Asseto zdvihnúť o 50 mm do rýchlosti 40 km/h. Pri vyšších rýchlostiach karoséria klesne na štandardné nastavenie. Kolesá držia vpredu aj vzadu dvojité lichobežníkové závesy. O spomalenie tejto beštie sa starajú najmodernejšie elektronické karbón-keramické brzdy Brembo Brake-by-Wire bez mechanického prepojenia medzi brzdovým pedálom a samotnými brzdami.
To umožňuje nastaviť účinok bŕzd v dvoch stupňoch. Do predných ventilovaných kotúčov sa zakusujú 6-piestikové a do zadných 4-piestikové strmene. Ak si náhodou na toto talianske dizajnové a konštruktérske dielo robíte „zálusk“, máte smolu. Alfa vyrobí len 33 exemplárov a všetky už majú svojich majiteľov. Tí sa pre 33 Stradale rozhodli ešte v roku 2022 – v čase, keď tento superšport existoval len vo forme skíc. Cena bude nepochybne astronomická. Aj preto, že každý kus bude vyrobený podľa individuálnej špecifikácie klienta. K dispozícii sú napríklad tri laky karosérie – klasický červený Rosso Alfa, modrý King Blue alebo tmavočervený lak Villa d Este. Voliteľné sú aj viaceré karbónové komponenty, odlišné vstupy vzduchu, rôzne povrchy kolies až po logo Quadrifoglio alebo Autodelta.