Slovenský startup Patak Motors dotiahol prototyp unikátneho dvojmiestneho mestského vozidla Patak Rodster až do sériovej podoby. Aktuálne si ho možno predobjednať po zložení 500-eurovej zálohy, k prvým záujemcom sa dostane v roku 2024. Na trh prichádza v spaľovacej aj elektrickej verzii, so strechou aj bez nej a vyrábať sa bude vo Vrbovom.
Jeho konštruktéri sa inšpirovali klasickými automobilmi z 30-tych rokov, no navrhli ho tak, aby spĺňalo potreby súčasného mestského zákazníka, aby bolo úsporné a aby sa s ním dalo v meste ľahko zaparkovať. Pri tvorbe dizajnu sa spojili so svetoznámym dizajnérskym štúdiom Evektor.
Prednej časti dominuje mriežka v štýle art deco s výrazným logom, zadná časť je v tvare lodného chvosta, ďalšími dizajnovými prvkami sú retro svetlomety a kolesá s retro-výpletom, dostupné v chrómovom alebo matnom čiernom vyhotovení. Čistému, intuitívnemu a v benzínovej verzii dokonca analógovému interiéru dominuje drevená prístrojová doska a ergonomické kožené sedadlá.
Auto je zároveň navrhnuté pre čo najväčšiu radosť z jazdy – má dvojité trojuholníkové zavesenie s pohonom zadných kolies. Má aj kompaktné rozmery 3 360 × 1 360 x1 395 mm, malú čelná plocha, aerodynamický tvar, úzke kolesá s nízkym valivým odporom a váži len 450 kilogramov (bez batérie). Vďaka tomu má v elektrickej verzii so silnejšou 20 kWh batériou priemerný dojazd na úrovni 250 kilometrov.
V spaľovacej verzii ho poháňa 1-valcový motor s výkonom 15 kW a priemernou spotrebou 5,6 l/100 km. To pri nádrži s kapacitou 36 litrov zaručuje dojazd na úrovni približne 600 kilometrov. Slabšieho výkonu sa netreba báť, pretože pri nízkej hmotnosti je maximálna rýchlosť Rodsteru 125 km/h (130 km/h pri elektrickej verzii).
Patak Rodster – technická špecifikácia
Špecifikácia | Elektrická verzia 1 | Elektrická verzia 2 | Spaľovací motor | |
Cena (s DPH) | od € 22 900 | od € 25 400 | od € 16 900 | |
Počet miest | 2 | 2 | 2 | |
Motor | Synchrónny motor s permanentnými magnetmi | Synchrónny motor s permanentnými magnetmi | 4taktné vodné chladenie, jeden valec 4 ventily OHC | |
Prevodovka | Automatická | Automatická | Automatická | |
Výkon | 15 (30) kW | 15 (30) kW | 15 kW | |
Akcelerácia 0–50 km/h | 7 s | 7 s | 9 s | |
Maximálna rýchlosť | 130 km/h | 130 km/h | 125 km/h | |
Batéria / Nádrž | 10 kWh | 20 kWh | 35 l | |
Priem. dojazd / Spotreba | 100 km | 250 km | 5,6 l na 100km | |
Váha (bez batérie) | 450 kg | 450 kg | 450 kg | |
Rozmery (DxŠxV) | 3360×1360×1395 mm | 3360×1360×1395 mm | 3360×1360×1395 mm |
A teraz to najlepšie – Patak Rodster je zaradený do triedy L7eA2, kam patria ťažké štvorkolky a mikroautá. Je naň potrebné vodičské oprávnenie B/B1, takže ho bude možné šoférovať (samozrejme v krajinách, kde je to povolené) už od 16 rokov. Cena benzínového modelu bez strechy začína na 21 900 eurách (elektrického 29 800 eurách) a so sťahovacou strechou na 23 900 eurách (elektrického 32 900 eurách).