Vynovená Škoda Enyaq odhalila tajomstvá. So starou batériou prejde viac

Inovácie elektromobilov sú rýchlejšie ako modernizácie bežných áut. Dôkazom je aj elektrická Škoda Enyaq iV, ktorá v modelovom roku 2024 dostala niekoľko vylepšení. A týkajú sa toho, po čom zákazníci elektrických áut najviac prahnú – dojazdu a nabíjania. Lacné to ale nie je.

15.12.2023 12:00
Škoda Enyaq iV - 2024 Foto:
Škoda Enyaq iV - 2024
debata
Modernizácia zasiahla obe karosárske verzie,... Foto: Škoda-Auto
Škoda Enyaq iV - 2024 Modernizácia zasiahla obe karosárske verzie, teda klasický Enyaq aj Enyaq Coupé. Dizajnové zmeny sú minimálne.

Prvá elektrická Škoda na platforme MEB prišla na svet len v roku 2021 a už tu máme modernizáciu. O facelifte ale nehovorme, pretože zmeny v dizajne sú vskutku nepostrehnuteľné. A pravdepodobne aj nepodstatné, pretože v tlačovej správe o nich nenájdete ani slovo. Oveľa dôležitejší je upgrade elektrického pohonu, ktorý zasiahol verzie s väčšou batériou. Aj preto menia označenie z iV 80 a iV80× na iV 85 a iV 85×. Keďže číslovka označuje približnú hrubú kapacitu batérie, dalo by sa predpokladať, že jej kapacita vzrástla z pôvodných 77 kWh (využiteľná kapacita), ale nie je to tak. Tá ostáva napriek novému označeniu a nezvyklému termínu v tlačovej správe, že „autá modelového roku 2024 disponujú zvýšenou kapacitou dojazdu“, rovnaká

Pozrite si svetovú premiéru novej Škody Kodiaq v Berlíne

Video

V každom prípade majú novinky prejsť na jedno nabitie viac ako pvodné Enyaqi iV 80 a iV 80×. Enyaq iV 85 si trúfa na dojazd 565 km, čo je až o 55 km viac. Aerodynamické Coupé je na tom ešte o 11 km lepšie, pretože normovaný dojazd je až 576 km. Verzia s dvojicou elektromotorov 85× si polepšila dokonca až o 78 km, pretože na jedno nabitie absolvuje 538 km a verzia kupé ešte o 10 km viac. Stáť má za tým aj vylepšený tepelný manažment batérie. Zákazníci nepochybne ocenia rýchlejšie nabíjanie. Z 10 na 80 % sa má batéria doplniť len za 28 minút. O koľko je to kratšie, netušíme, pretože v dátach staršej verzie uvádza Škoda nabíjanie z 5 na 80 %. Stojí za tým podpora nabíjania vyšším výkonom, ktorý stúpol zo 125 až na 175 kW. Týka sa to aj ostrej verzie Enyaq iV RS.

V interiéri sa v súvislosti s novým softvérom... Foto: Škoda-Auto
Škoda Enyaq iV - 2024 V interiéri sa v súvislosti s novým softvérom 4.0 mení aj grafika kokpitu a infotainmentu.
Škoda Enyaq iV - 2024
Škoda Enyaq iV - 2024
+2Škoda Enyaq iV - 2024

Pomôcť má tiež nová funkcia predhrevu batérie. Stačí zadať do navigácie cieľovú nabíjaciu stanicu a Enyaq upraví teplotu akumulátora tak, aby bolo nabíjanie čo najrýchlejšie. Zmeny neobišli ani elektromotory, konkrétne ten zadný. Pre Enyaq iV 85 to znamená vskutku obrovský nárast výkonu z pôvodne 150 na 210 kW a pre Enyaq iV 85× o 15 kW (210 kW). Obe verzie sa teda vyrovnali. Zadokolka s menšou trakciou však potrebuje na stovku za 6,7 sekundy (čo je zlepšenie o takmer dve sekundy) ale štvorkolka s tým istým výkonom len 6,6 sekundy (o tri desatiny rýchlejšie). Enyaq RS s výkonom zvýšeným z 220 na 250 kW exceluje v tejto disciplíne údajom 5,5 sekundy. Maximálna rýchlosť 180 km/h je pre všetky verzie rovnaká. Ťažia z toho najmä Enyaqy 85 a 85×, pretože doteraz boli o 20 km/h pomalšie.

scala a kamiq Čítajte viac Modernizované modely Škoda Kamiq a Scala si už možno objednať. Poznáme ceny

Modernizáciu uzatvárajú niektoré detaily. Napríklad nové usporiadanie tlačidiel pod prieduchmi ventilácie. No dôležitejšie je nasadenie nového softvéru 4.0, ktorý okrem iného prináša aj prepracované používateľské prostredie, od ktorého si Škoda sľubuje intuitívnejšie ovládanie funkcií vozidla. Novú grafiku dostáva aj virtuálny kokpit a head-up displej. Vylepšenie čaká dokonca aj hlasovú asistentku Laura, ktorá má lepšie porozumieť príkazom užívateľa, ktorý v reálnom čase uvidí prepis svojej požiadavky na hlavnom displeji infotainmentu. O zmenách vo verziách s menšou batériou, teda verzii iV50 a iV 60, Škoda neinformuje, ich parametre sa ale nemenia. Vynovenú Škodu Enyaq si už môžete objednať. Model 60 začína na 46 630 eurách a Enyaq 85 na 52 030 eurách. To je mimochodom obrovské zdraženie. Základná verzia stála pri uvedení na trh v roku 2020 39 490 eur a Enyaq iV 80 zas 46 490.

Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) 4 649
Šírka (mm) 1 879
Výška (mm) 1 620
Rázvor náprav (mm) 2 765
Objem batožinového priestoru (l) 585 – 1 710
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 992 – 2 396

Technické údaje

Model iV 60 iV 85 iV 85× RS
Motor zadný elektromotor zadný elektromotor 2 x elektromotor 2 x elektromotor
Max. výkon (kW) 132 210 210/80 210/80
Systémový výkon 132 210 210 250
Max. krútiaci moment (Nm) 310 545 545/134 545/132
Prevodovka jednostupňová jednodtupňová 2 x jednostupňová 2 x jednostupňová
Max rýchlosť (km/h) 160 180 180 180
0 – 100 km/h (s) 8,7 6,7 6,6 5,5
Kapacita batérie hrubá/využiteľná (kWh) 62/58 82/77 82/77 82/77
Spotreba podľa výrobcu (kWh/100 km) 16,8 – 17,0 14,8 – 15,8 15,9 – 16,9 15,9 16,6
Dojazd (km) 379 – 400 533 – 565 510 – 538 519 – 541  
Maximálny výkon nabíjania (kW) 120 135 175 175  
Nabíjanie DC 0 – 80 % (min) 35 28 28 28  

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda #Škoda-Auto #Škoda Enyaq #Škoda Enyaq iV
Články podľa značiek