Toyota bZ4X: Rýchlejšie nabíjanie a dlhší dojazd v zime. Ale bez čísiel

Toyota reaguje na kritiku zákazníkov, ktorí si sťažovali na biedne parametre jej prvého elektromobilu, najmä v zimnej prevádzke. Upgrade má preto zlepšiť dojazd aj rýchlosť nabíjania v chladnom počasí.

23.01.2024 10:00
debata
Na exteriéri modelového roka 2024 sa nič... Foto: Toyota
Toyota bZ4X - 2022 Na exteriéri modelového roka 2024 sa nič nezmenilo.

Trvalo roky, kým sa Toyota rozhodla priviesť na svet svoj prvý sériový elektromobil. Pritom mala vďaka hybridom dlhoročné skúsenosti s elektrifikáciou. SUV bZ4X však predstavila až v roku 2022, s dvojročným sklzom napríklad na konkurentov z koncernu VW, ale aj mnohých ďalších. Jej elektrická premiéra ale neoslnila. Zákazníci mali výhrady najmä ku krátkemu dojazdu a pomalému nabíjaniu pri teplotách pod bodom mrazu. Vlastne, komplikácie sa začínali už pod úrovňou 10 stupňov Celzia, čo Toyota sama priznala. Technologický update sa preto zameral práve na tieto dve „disciplíny“.

Aká je budúcnosť áut? Elektromobily, alebo vzniknú bezemisné spaľovacie motory?

Video
Toyota bZ4X - 2022
Toyota bZ4X - 2022
+25Toyota bZ4X - 2022

Toyota bZ4X modelového roku 2024 má byť v zime užívateľsky praktickejšia. Dlhší dojazd zabezpečí nový výmenník tepla voda-voda a nový regulačný ventil vykurovania. Ďalšie plusové kilometre majú plynúť z energeticky menej náročného vyhrievania kabíny pomocou infračerveného žiariča, ktorý je zabudovaný pod palubnou doskou na ohriatie priestoru nôh a chodidiel vodiča aj spolujazdca. No a nabíjanie jednosmerným prúdom má v chlade zlepšiť systém predhriatia batérie. O koľko kratšie to bude trvať, Toyota nezverejnila. A nepoznáme ani percentá zlepšenia zimného dojazdu.

Kabínu má rýchlejšie a energeticky úspornejšie... Foto: Toyota
Toyota bZ4X - 2022 Kabínu má rýchlejšie a energeticky úspornejšie vyhriať infračervený žiarič pod palubnou doskou.
Vylepšenia skrýva toto elektrické SUV v... Foto: Toyota
Toyota bZ4X - 2022 Vylepšenia skrýva toto elektrické SUV v softvéri a v tepelnom manažmente batérie.

V každom prípade sa na batérii s kapacitou 71,4 kWh ani na maximálnom nabíjacom výkone 150 kW nič nemenilo. Pripomeňme, že bZ4X je k dispozícii v dvoch verziách. Základnú FWD poháňa predný elektromotor s výkonom 150 kW a krútiacim momentom 265 Nm. Verzia AWD s pohonom oboch náprav využíva dva elektromotory, každý s výkonom 80 kW, čo znamená systémový výkon 160 kW, podporených krútiacim momentom 336 Nm. Slabšia verzia zrýchli na stovku za 7,5 sekundy, výkonnejšia skráti túto disciplínu na 6,9. Maximálna rýchlosť je v oboch prípadoch 160 km/h.

Toyota bZ4X - 2022
Toyota bZ4X - 2022
+21Toyota bZ4X - 2022

Vynovená bZ4X prináša aj niekoľko praktických noviniek. Úroveň Executive bude vybavená digitálnym kľúčom, čo znamená možnosť odomykať, zamykať a štartovať vozidlo pomocou smartfónu. Digitálny kľúč bude možné zdieľať až s piatimi užívateľmi. Systém sklápania sedadiel zasa umožní odviezť v bZ4X predmety dlhé až 2,4 metra. No a aktualizáciou prešiel aj balík asistenčných systémov Toyota Safety Sense, kde sa objavila nová funkcia, ktorá pomáha zamedziť nárazu vozidla zozadu. Pomocou systému monitorovania mŕtveho uhla automaticky zapína zadné výstražné svetlá, ktorými upozorní druhého vodiča na riziko kolízie.

Modernizovaná Toyota bZ4X by sa mala dostať k prvým zákazníkom v polovici roka, takže výhody dlhšieho dojazdu v chladnom počasí a rýchlejšieho nabíjania budú môcť zákazníci využiť až nasledujúcu zimu.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #elektromobily #dojazd elektromobilov #Toyota Bz4X
Články podľa značiek