Francúzi dočasne stopli sociálny lízing na elektromobily. Záujem oň šokoval

Aj napriek prísnym podmienkam behom pár týždňov o zvýhodnený prenájom elektromobilu prejavilo záujem takmer 50-tisíc Francúzov.

14.02.2024 16:00
citroen-e C3-06 Foto:
V rámci "sociálneho lízingu" si chudobnejší Francúzi môžu doslova "za babku" prenajať elektromobil, medzi dostupnými modelmi je aj nový elektrický Citroën C3.
debata (12)

Francúzsky prezident Emmanuel Macron koncom septembra minulého roku oznámil, že od novembra sa vo Francúzsku zavedie systém lízingu elektrických vozidiel za menej ako 100 eur mesačne s tým, že záujemca nesmie zarábať viac než 15 400 eur ročne. Budú naň mať nárok len vozidlá vyrobené v EÚ. Pre začiatok by vraj malo byť k dispozícii „niekoľko desiatok tisíc elektromobilov“. Cieľom tohto programu je pomôcť chudobnejším domácnostiam v snahe zmeniť spôsoby mobility zo spaľovacích áut na elektrické modely.

O celú transakciu sa postará značkový Stellantis Finance & Services. Štát zaplatí akontáciu do výšky 13 000 eur a nájomca potom platí po dobu minimálne troch rokov už len mesačnú splátku vo výške od 54 do 149 eur. To podľa toho, aký model si vyberie. K dispozícii je niekoľko elektromobilov. Od Citroënu ë-C3 cez Opel Corsa E, Citroën ë-C4, Opel Mokka E až po Jeep Avenger, Peugeot e-2008 a ďalšie. Ďalšími podmienkami pre „sociálny lízing“ je, že ročne musíte najazdiť aspoň 8 000 km a vaše zamestnanie musí byť od vášho domova vzdialené viac ako 15 kilometrov.

Pozrite si s nami nový Citroën ë-C3
Video

Tým sa sa mal počet ľudí, ktorí majú nárok na „sociálny lízing“, zúžiť, najmä ak vezmeme do úvahy, že priemerný ročný plat vo Francúzsku je takmer 40 000 eur. Stal sa však pravý opak – ľudí, ktorí spĺňajú všetky uvedené podmienky je zrazu toľko, že francúzska vláda bola nútená celý program dočasne pozastaviť.

Francúzska vláda tento rok vyčlenila v rozpočte 1,5 miliardy eur (1,6 miliardy dolárov) na to, aby v rámci programu „sociálneho lízingu“ umožnila 20 000 prenájmov. Dopyt však bol tak obrovský, že napokon rozhodla vyhovieť 50 tisíc záujemcom a následne program do budúceho roku pozastaví. Problémom nie sú len financie, ale aj nedostatok elektrických áut, ktoré do programu spadajú.

Francúzi zároveň ponúkli dotácie 5– až 7-tisíc eur na kúpu nového elektromobilu, pričom táto zľava sa vzťahuje iba na elektrické autá, ktoré neprekročili stanovené množstvo emisií CO , vznikajúcich pri ich výrobe. Tým chceli obmedziť podporu tak, aby sa nevzťahovala na autá vyrobené v Číne. Takto sa, paradoxne, do zvýhodnenej ponuky nedostal ani jeden z najlacnejších európskych elektromobilov, Dacia Spring, pretože sa dováža z Číny.

© Autorské práva vyhradené

12 debata chyba
Viac na túto tému: #lacné elektromobily #sociálny lízing #prenájom elektromobilov
Články podľa značiek