Lancia Ypsilon: Renesancia značky sa začína. Ale prerobeným Peugeotom

Bude to stačiť? Nová Lancia Ypsilon je len ďalším, i keď dizajnovým derivátom Peugeotu e-208. Pomôcť jej má stolík v kabíne a množstvo odkazov na svet moderného nábytku.

16.02.2024 10:00
debata
Lancia Ypsilon síce nezaprie príbuznosť s... Foto: Lancia
Lancia Ypsilon - 2024 Lancia Ypsilon síce nezaprie príbuznosť s Peugeotom e-208, ale dizajnéri odviedli dobrú prácu. Talianska novinka má novú interpretáciu masky v tvare kalicha pomocou diód a aj nezameniteľné svetlá.

Ešte pred pár rokmi to vyzeralo na úplný koniec. Zo slávnej Lancie, ktorá nám dala také legendy ako Stratos či Deltu, ale aj samonosnú karosériu alebo prvý vidlicový motor, ostalo po roku 2010 iba torzo. Žila, respektíve prežívala, vďaka jedinému modelu, Lancii Ypsilon, ktorú predáva výlučne na domácom talianskom trhu. Po vstupe Lancie do koncernu Stellantis však nedošlo k očakávanému zániku, ale k rozhodnutiu dať Lancii ešte šancu. V pláne sú tri celkom nové modely, ktoré uvedie na trh v nasledujúcich troch rokoch. A prvý už poznáme. Renesancia začína novou Lanciou Ypsilon. Tá ale bude musieť loviť v iných vodách ako doteraz, pretože v porovnaní s tou pôvodnou sa ypsilonka posúva o triedu vyššie – do segmentu nižšej triedy B. Navyše bude elektrická a drahá. Nebude to mať teda ľahké. Konkurencia je obrovská. Lancia sa však pokúsi zabojovať talianskymi zbraňami – štýlovým dizajnom a prémiovosťou, s ktorou sa vždy spájala.

Lancia Ypsilon - 2024
Lancia Ypsilon - 2024
+28Lancia Ypsilon - 2024
Profil zaujme čiernym stĺpikom s novým logom... Foto: Lancia
Lancia Ypsilon - 2024 Profil zaujme čiernym stĺpikom s novým logom Lancie a maskovanou kľučkou dverí. Úvodná edícia Edizzione Limita Cassina je lakovaná modrou farbou, typickou pre Lanciu a dostala špecifické 17-palcové disky kolies.

Ak sa ale na novú Lanciu Ypsilom zadívate, je na prvý pohľad jasné, že s Lanciou nemá veľa spoločného. Stojí na platforme e-CMP, ktorú koncern Stellantis nedávno premenoval na STLA Small. Takže tu máme ďalší derivát na tému Peugeot 208 či Opel Corsa. Delí sa s nimi nielen o architektúru, ale aj o základný skelet. Napriek tomu odviedli dizajnéri veľmi slušnú prácu. Talianska „dvestoosmička“ prichádza s exkluzívnymi prvkami inšpirovanými históriou značky a tiež svetom nábytkového dizajnu. Tie už Lancia predstavila na štúdii Pu+Ra HPE. Hatchbacku s dĺžkou 4 080 mm dominuje svetelný podpis tvorený diódami, evokujúcimi pôvodné masky chladiča v tvare kalicha. Konkrétne spomína Lancia model Beta Monte Carlo. Zaujímavým prvkom je čierny zadný stĺpik s vynoveným logom a maskovanou kľučkou dverí. Vzadu sú neprehliadnuteľné okrúhle svetlá pripomínajúce ikonickú Lanciu Stratos, zasadené do širokej čiernej lišty.

Vzadu pútajú pozornosť okrúhle svetlá... Foto: Lancia
Lancia Ypsilon - 2024 Vzadu pútajú pozornosť okrúhle svetlá inšpirované slávnou Lanciou Stratos. Ale aj nápis Lancia.

Predné aj zadné svetlá využívajú grafiku v tvare písmena ypsilon. Nové sú tiež nápisy Lancia a nápis Ypsilon pôsobí ako ručne písaný text. Luxusne má pôsobiť aj „nábytkový“ interiér. Lancia ho charakterizuje ako obývaciu izbu. Asi najväčšou vychytávkou je kruhový stolík „tavalino“ v mieste stredovej konzoly s integrovanou indukčnou nabíjačkou. Infotainment SALA (Sound, Air, Light, Augmentatitin), čo v taliančine znamená nábytok, tvoria dva 10,25-palcové displeje – jeden v úlohe virtuálneho prístrojového panela a druhý pre potreby komunikácie, navigácie, klimatizácie či audia. Systém je tiež spojený s ambientným osvetlením, takže na palube je možné vytvárať rôzne atmosféry. V súvislosti so sedadlami hovorí Lancia o kreslách. Napokon, môžu byť elektricky ovládané a dokonca masážne, čo je v segmente B naozaj raritou.

Interiér má evokovať svet nábytkového dizajnu.... Foto: Lancia
Lancia Ypsilon - 2024 Interiér má evokovať svet nábytkového dizajnu. Zvlášť v „limitke“ Edizzione Limita Cassina, kde nechýba kruhový stolček a modré zamatové čalúnenie. Štandardom sú dve obrazovky s uhlopriečkou 10,25 palca.

Prémiovému charakteru zodpovedajú použité materiály, hoci mnohé vyrobené z recyklovaných alebo udržateľných surovín a tiež nadštandardná výbava. V sérii sú nielen spomínané obrazovky a indukčné nabíjanie smartfónov, ale aj 180-stupňová kamera, automatická klimatizácia či bohatý balík asistenčných systémov vrátane udržiavania v jazdnom prúde a adaptívneho tempomatu s funkciou stop&go. Úvodná limitovaná edícia Edizzione Limita Cassina, ktorá vznikla v spolupráci s nábytkovou firmou Cassa, používa čalúnenie z modrého zamatu prešívaného vzorom „cannelonni“. Modré akcenty sa objavujú aj na palubnej doske a výplniach dverí. Edícia, z ktorej vznikne presne 1 903 exemplárov, ako odkaz na rok založenia značky, bude mať tiež 17-palcové disky kolies a nádherný modrý lak karosérie.

Základom Lancie Ypsilon je platforma STLA Small... Foto: PSA
PSA- platforma CMP Základom Lancie Ypsilon je platforma STLA Small s batériou, ktorá má kapacitu 54 kWh a predný elektromotor s výkonom 115 kW.

Pohon nie je prekvapením. Vychádza z poslednej evolúcie platformy STLA Small, takže Lancia Ypsilon používa batériu s hrubou kapacitou 54 kWh a predný elektromotor s výkonom 115 kW. Vďaka priemernej spotrebe 14,3 až 14,6 kWh by mala na jedno nabitie zvládnuť približne 400 km. Na jednosmernej nabíjačke by malo ypsilonke stačiť 10 minút na predĺženie dojazdu o ďalších 100 km. Výkon palubnej nabíjačky pre nabíjanie striedavým prúdom Lancia neprezradila. Novinka, pri ktorej Lancia predpokladá, že osloví klientelu vo veku od 40 do 45 rokov, by sa mala dostať k prvým zákazníkom v najbližších týždňoch, a to najprv v Taliansku, kde má Lancia 160 predajcov, z toho 100 už prešlo rekonštrukciou. V druhom polroku zamieri po dlhých rokoch aj do ďalších krajín Európy – Belgicka, Holandska, Francúzska a Španielska, kde už vzniká nová predajná sieť. Kľúčový nemecký trh príde na rad v roku 2025. Cena štartuje na 39 900 eurách.

Zverejnené údaje

Dĺžka (mm) 4 080
Šírka (mm) 1 760
Výška (mm) 1 440
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 584
Výkon elektromotora (kW) 115
Krútiaci moment elektromotora (Nm) 260
Kapacita batérie hrubá/využiteľná (kWh) 54/51
Spotreba energie na 100 km (kWh) 14,3 – 14,6
Dojazd (km) 402
Čas nabíjania 20 % – 80 % (min.) 24

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Lancia #eleketromobily #lancia Ypsilon
Články podľa značiek