
Ešte pred pár rokmi to vyzeralo na úplný koniec. Zo slávnej Lancie, ktorá nám dala také legendy ako Stratos či Deltu, ale aj samonosnú karosériu alebo prvý vidlicový motor, ostalo po roku 2010 iba torzo. Žila, respektíve prežívala, vďaka jedinému modelu, Lancii Ypsilon, ktorú predáva výlučne na domácom talianskom trhu. Po vstupe Lancie do koncernu Stellantis však nedošlo k očakávanému zániku, ale k rozhodnutiu dať Lancii ešte šancu. V pláne sú tri celkom nové modely, ktoré uvedie na trh v nasledujúcich troch rokoch. A prvý už poznáme. Renesancia začína novou Lanciou Ypsilon. Tá ale bude musieť loviť v iných vodách ako doteraz, pretože v porovnaní s tou pôvodnou sa ypsilonka posúva o triedu vyššie – do segmentu nižšej triedy B. Navyše bude elektrická a drahá. Nebude to mať teda ľahké. Konkurencia je obrovská. Lancia sa však pokúsi zabojovať talianskymi zbraňami – štýlovým dizajnom a prémiovosťou, s ktorou sa vždy spájala.

Ak sa ale na novú Lanciu Ypsilom zadívate, je na prvý pohľad jasné, že s Lanciou nemá veľa spoločného. Stojí na platforme e-CMP, ktorú koncern Stellantis nedávno premenoval na STLA Small. Takže tu máme ďalší derivát na tému Peugeot 208 či Opel Corsa. Delí sa s nimi nielen o architektúru, ale aj o základný skelet. Napriek tomu odviedli dizajnéri veľmi slušnú prácu. Talianska „dvestoosmička“ prichádza s exkluzívnymi prvkami inšpirovanými históriou značky a tiež svetom nábytkového dizajnu. Tie už Lancia predstavila na štúdii Pu+Ra HPE. Hatchbacku s dĺžkou 4 080 mm dominuje svetelný podpis tvorený diódami, evokujúcimi pôvodné masky chladiča v tvare kalicha. Konkrétne spomína Lancia model Beta Monte Carlo. Zaujímavým prvkom je čierny zadný stĺpik s vynoveným logom a maskovanou kľučkou dverí. Vzadu sú neprehliadnuteľné okrúhle svetlá pripomínajúce ikonickú Lanciu Stratos, zasadené do širokej čiernej lišty.

Predné aj zadné svetlá využívajú grafiku v tvare písmena ypsilon. Nové sú tiež nápisy Lancia a nápis Ypsilon pôsobí ako ručne písaný text. Luxusne má pôsobiť aj „nábytkový“ interiér. Lancia ho charakterizuje ako obývaciu izbu. Asi najväčšou vychytávkou je kruhový stolík „tavalino“ v mieste stredovej konzoly s integrovanou indukčnou nabíjačkou. Infotainment SALA (Sound, Air, Light, Augmentatitin), čo v taliančine znamená nábytok, tvoria dva 10,25-palcové displeje – jeden v úlohe virtuálneho prístrojového panela a druhý pre potreby komunikácie, navigácie, klimatizácie či audia. Systém je tiež spojený s ambientným osvetlením, takže na palube je možné vytvárať rôzne atmosféry. V súvislosti so sedadlami hovorí Lancia o kreslách. Napokon, môžu byť elektricky ovládané a dokonca masážne, čo je v segmente B naozaj raritou.

Prémiovému charakteru zodpovedajú použité materiály, hoci mnohé vyrobené z recyklovaných alebo udržateľných surovín a tiež nadštandardná výbava. V sérii sú nielen spomínané obrazovky a indukčné nabíjanie smartfónov, ale aj 180-stupňová kamera, automatická klimatizácia či bohatý balík asistenčných systémov vrátane udržiavania v jazdnom prúde a adaptívneho tempomatu s funkciou stop&go. Úvodná limitovaná edícia Edizzione Limita Cassina, ktorá vznikla v spolupráci s nábytkovou firmou Cassa, používa čalúnenie z modrého zamatu prešívaného vzorom „cannelonni“. Modré akcenty sa objavujú aj na palubnej doske a výplniach dverí. Edícia, z ktorej vznikne presne 1 903 exemplárov, ako odkaz na rok založenia značky, bude mať tiež 17-palcové disky kolies a nádherný modrý lak karosérie.

Pohon nie je prekvapením. Vychádza z poslednej evolúcie platformy STLA Small, takže Lancia Ypsilon používa batériu s hrubou kapacitou 54 kWh a predný elektromotor s výkonom 115 kW. Vďaka priemernej spotrebe 14,3 až 14,6 kWh by mala na jedno nabitie zvládnuť približne 400 km. Na jednosmernej nabíjačke by malo ypsilonke stačiť 10 minút na predĺženie dojazdu o ďalších 100 km. Výkon palubnej nabíjačky pre nabíjanie striedavým prúdom Lancia neprezradila. Novinka, pri ktorej Lancia predpokladá, že osloví klientelu vo veku od 40 do 45 rokov, by sa mala dostať k prvým zákazníkom v najbližších týždňoch, a to najprv v Taliansku, kde má Lancia 160 predajcov, z toho 100 už prešlo rekonštrukciou. V druhom polroku zamieri po dlhých rokoch aj do ďalších krajín Európy – Belgicka, Holandska, Francúzska a Španielska, kde už vzniká nová predajná sieť. Kľúčový nemecký trh príde na rad v roku 2025. Cena štartuje na 39 900 eurách.
Zverejnené údaje
Dĺžka (mm) | 4 080 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 760 |
Výška (mm) | 1 440 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 584 |
Výkon elektromotora (kW) | 115 |
Krútiaci moment elektromotora (Nm) | 260 |
Kapacita batérie hrubá/využiteľná (kWh) | 54/51 |
Spotreba energie na 100 km (kWh) | 14,3 – 14,6 |
Dojazd (km) | 402 |
Čas nabíjania 20 % – 80 % (min.) | 24 |