Po siedmich rokoch prichádza Peugeot s ďalšou, už treťou, generáciou modelu 5008. Tak ako pri tej minulej, ktorá premenila pôvodné MPV na SUV, ide o radikálnu zmenu. Tentoraz ani nie tak z pohľadu kategórie, ako z hľadiska pohonu. Po prvý raz môže byť Peugeot 5008 čisto elektrický, plug-in hybridný a tiež s pohonom oboch náprav. Zasiahne tak oveľa väčšiu skupinu zákazníkov. Tak ako v minulosti vychádza z Peugeotu 3008. Je po ňom druhým modelom značky postaveným na modulárnej platforme STLA Medium, ktorá umožňuje čisto elektrický vpohon aj oveľa dlhší dojazd v porovnaní s doterajšími elektrifikovanými Peugeotmi.
Spojitosť s novou tritisícosmičkou je zjavná na prvý pohľad. Máme tu teda grafiku denných svetiel s trojicou „pazúrov“, neohraničenú prednú masku, ktorá akoby sa rozpíjala do bokov, aj nové logo. Mimoriadne kompaktné LED svetlá sú vo verzii GT vybavené štandardne technológiou Pixel LED. Mierne pozmenený je len nárazník s agresívnejšie tvarovanými nasávacími otvormi. Z profilu je ale jasné, že kým 3008 mieri k vyznávačom SUV-kupé, 5008 je veľkým SUV. Rázvor náprav sa natiahol až na 2,9 metra a celková dĺžka na 4 790 mm. Na šírku má novinka 1 890 a na výšku 1 690 mm. V porovnaní s predošlou generáciou je tak väčšia vo všetkých smeroch. Do dĺžky pribudlo 49, do šírky 46, na výšku 44 a na rázvore až 60 mm.
Nové proporcie päťtisícosmičke nepochybne prospeli, nepôsobí len ako natiahnutý Peugeot 3008, čo bolo slabou stránkou v minulosti. Sebavedomý postoj dopĺňajú 19– až 20-palcové kolesá s geometrickým dizajnom. Strecha končí opäť štíhlym stĺpikom dekorovaným matným chrómom. Vyznieva o to viac, že Peugeot zredukoval chrómové dekorácie na minimum. Zadné svetlá s motívom pazúrov prepojené čiernou lištou aj nárazník preberá 5008 od svojho menšieho súrodenca. Nechýba ani veľký nápis Peugeot. V palete lakov pribudol odtieň Obsession Blue, ktorý podľa svetelných podmienok prechádza z modrého do zeleného tónu, alebo modrý lak Ingaro Blue. Celkovo je však k dispozícii šesť odtieňov. Verzia GT má štandardne kontrastnú čiernu strechu.
V kabíne sa objavuje najnovšia verzia i-Cockpitu s prívlastkom Panoramatic. Palubná doska nesie až 21-palcový zakrivený displej, ktorý akoby sa nad ňou vznášal. Tento efekt posilňuje ambientné osvetlenie s ôsmimi farbami. Ľavá strana displeja má funkciu digitálneho kokpitu a tá pravá sa stará o zábavu, navigáciu a komunikáciu. Nechýba ani dotykový pás i-Toggles s voľne programovateľnými desiatimi dotykovými plochami, kde si môže majiteľ uložiť najčastejšie používané funkcie. Hardvérový je len volič prevodovky a jazdných režimov. Nové rozhranie i-Connect Advanced prináša inteligentnú navigáciu TomTom, plánovač trás aj s nabíjacími zastávkami, aktualizácie softvéru vzduchom a pokročilé hlasové ovládanie.
Nižšie umiestnený volant s malým priemerom dostal namiesto mechanických ovládačov kapacitné tlačidlá. Jeho menší stred robí volant vzdušnejším. Premiestnenie voliča prevodovky na palubnú dosku vytvorilo viac miesta na odkladacie priestory, napríklad držiaky nápojov. Hlavným bonusom 5008 je však jeho variabilita a možnosť odviezť až sedem pasažierov. Zadná lavica je posuvná a delená v pomere 40 : 60. Operadlá majú prémiové delenie v pomere 40 : 20 : 40. Tretiemu, do podlahy sklopnému radu sedadiel nechýbajú nastaviteľné opierky hláv. Prístup k nim uľahčuje systém Easy Access, ktorý umožňuje, že sedadlá v druhom rade sa nielen posunú vpred, ale aj naklonia. O priestore pre cestujúcich vzadu hovorí Peugeot ako o novom štandarde v triede SUV.
Polepšil si aj kufor. V 5-miestnom usporiadaní má objem 748 litrov (+ 46) a v 7-miestnom aspoň 259 litrov, pričom ložná plocha má stále dĺžku solídnych 420 mm. Ide vraj rekord v triede. Pri sklopení dvoch zadných radov vzrastie využiteľný objem na 1 819 litrov. Pod podlahou za tretím radom sedadiel je ešte praktická 80-litrová schránka so zásuvkou, ktorá sa hodí napríklad na nabíjacie káble alebo športové náradie. A ešte je tu špeciálna schránka na odloženie plató. Elektricky ovládané veko kufra je štandardom. Postarané je aj o pohodlie posádky. Za príplatok si môže dopriať ventilované a masážne sedadlá s certifikátom AGR a nastaviteľnými bočnicami pomocou pneumatických vankúšov. Zadné sedadlá môžu byť vyhrievané. Cestujúci v druhom rade majú k dispozícii tretiu zónu klimatizácie, roletky okien a aj tí v treťom držiaky na nápoje, zásuvku a lakťovú opierku.
Na úvod sa Peugeot 5008 dostane na trh ako čistý elektromobil E-5008. Doterajšie elektrické modely Stellantisu odstavuje spolu s E-3008 parametrami na druhú koľaj. Platforma STLA Medium je totiž vybavená novou batériou s chémiou NMC (nikel, kobalt, mangán) s kapacitou 73 alebo až 98 kWh. Hovoríme pritom o využiteľnej kapacite. Menšiu batériu dostane jednomotorová verzia so synchrónnym elektromotorom s permanentným magnetom s výkonom 157 kW, ako aj dvojmotorová Dual Motor 4×4 s výkonom 240 kW, kde zadný elektromotor má 80 kW a identickým dojazdom 500 km. Väčší akumulátor je vyhradený pre verziu Long Range s výkonom 170 kW a dojazdom až 660 km. S energiou bude E-5008 šetriť vďaka tepelnému čerpadlu, vyspelému tepelnému manažmentu batérie a novej trojstupňovej rekuperácii, ktorú je možné prepínať krídelkami na volante.
Peugeot sľubuje rýchle „tankovanie“. Pri jednosmernom nabíjaní podporuje tento elektromobil výkon 160 kW, takže z 20 n a 80 % by to nemalo trvať dlhšie ako 30 minút. Pre domáce nabíjanie striedavým prúdom je už v základe 11-kilowattová nabíjačka a za príplatok nabíjačka s výkonom 22 kW. Dobrou správou ale je, že Peugeot 5008 celkom nezanevrie na spaľovacie motory. Diesel síce už pod jeho kapotou nenájdete, ale k dispozícii bude mild-hybridná verzia 136 e-DC6 (100 kW) s trojvalcom 1,2 PureTech a 6-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Druhou možnosťou je plug-in hybrid 5008 PHEV 195 e-DCS7 (143 kW) s benzínovým motorom naladeným na 100 kW a elektromotorom s výkonom 92 kW. Prevodovka má až sedem stupňov. Batéria s neuvedenou kapacitou stačí na približne 80 km bezemisnej jazdy.
Čítajte viac ‘Uletený‘ volant Hypersquare ide do výroby. Dostane ho aj Peugeot 208Pre zjednodušenie výberu uvedie Peugeot na trh 5008 vo dvoch verziách – Allure a GT, pričom obe disponujú troma radmi sedadiel. Výbava sa bude dať rozšíriť pomocou troch balíkov. Už základná úroveň ale obsahuje bezkľúčový prístup, zadnú HD kameru, projektorové LED svetlá, 19-palcové disky, dvojicu 10-palcových displejov i-Cockpitu či prepojený informačný systém i-Connect. Na ceste drží E-5008 celkom nový podvozok s prednými tlmičovými vzperami McPherson a zadné nezávisle zavesené kolesá s nápravou Multi-link. Nová je tiež zostava asistenčných systémov balíka Drive Assist Plus, ktorý pridáva aj také vychytávky ako asistovanú zmenu jazdného pruhu alebo parkovací asistent VisinPark so štyrmi kamerami a 12 senzormi.
Novinku bude Peugeot vyrábať vo francúzsku vrátane komponentov elektrického pohonu. Dodávky elektromotorov zabezpečí spoločný podnik Stellantis-NIDEC v Témerey, batérie gigafactory ACC v Douvrine, na ktorej participuje aj Mercedes-Benz a prevodovky zas závod vo Valenciennes. Samotnú montáž zabezpečí fabrika v Sochaux. Predaj spustí automobilka na jeseň tohto roka.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 790 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 890 |
Výška (mm) | 1 690 |
Rázvor náprav (mm) | 2 901 |
Objem batožinového priestoru (l) | 259/748/1 815 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | od 2 218 |
Technické údaje
Verzia | Elecstric 210 Standard Range | Electric 320 Dual Motor 4 × 4 | Electric 230 Long Range |
---|---|---|---|
Využiteľná kapacita batérie (kWh) | 73 | 73 | 98 |
Počet elektromotorov | 1 | 2 | 1 |
Systémový výkon 157 | 157 + 83 (240) | 170 | |
Krútiaci moment | 343 | 343 + 166 | 343 |
Prevodovka | 1-stupňová | 1-stupňová | 1-stupňová |
0 – 100 km/h | 9,7 | – | – |
Max. rýchlosť (km/h) | 170 | 170 | 170 |
Dojazd | 502 | 500 | 660 |
Rýchlosť DC nabíjania (160 kW) | 30 min. | 30 min. | 27 min. |