Nissan Leaf je nielen jedným z prvých sériovo vyrábaných novodobých elektromobilov, ale aj historicky prvým elektromobilom, ktorý má česť pýšiť sa vavrínmi prestížnej ankety. Zatiaľ sa síce v Európe predáva len v Portugalsku, Írsku, vo Veľkej Británii a v Holandsku, no už v priebehu roku 2011 dorazí aj do európskej automobilovej mekky – Nemecka.
Pôsobí ako blesk z jasného neba. Búra totiž konvenčné predstavy o elektromobiloch ako o malých mestských autíčkach, dobrých akurát tak na dochádzanie do práce či na nákupy. Leaf je plnohodnotným modelom nižšej strednej triedy. Na dĺžku má 4450 mm, čo je viac, ako má VW Golf alebo Opel Astra. Prerastá ich aj výškou a šírkou. Jeho aerodynamická karoséria disponuje piatimi dverami, dostatkom priestoru v interiéri aj slušným objemom kufra. Lítium–iónové batérie sa totiž podarilo šikovne zakomponovať do podlahy a časti batožinového priestoru, takže posádku nijako neobmedzujú.
Konvenčným modelom so spaľovacím motorom dokáže konkurovať aj svojou dynamikou. Na svedomí to má motor s výkonom 80 kW a krútiacim momentom až 280 Nm. Aj napriek pohotovostnej hmotnosti 1600 kg, čo je približne o 200 kg viac než je v triede bežné, dokáže Leaf zrýchliť na stovku za 11,5 sekundy. Maximálna rýchlosť je však obmedzená na 144 km. Problémom ostáva dojazd. Nissan udáva 160 km, štatisticky však absolútna väčšina európskych vodičov nenajazdí denne viac ako 100 km.
Po vybití sú na výber dve možnosti. Z bežnej 220–voltovej elektrickej siete dobijete Leaf za šesť až osem hodín, ale na rýchlonabíjacej stanici mu stačí 30 minút na doplnenie 80 percent energie.
Na palube nechýba bežný komfort ani bezpečnostné prvky. K dispozícii sú airbagy, stabilizačný systém, klimatizácia, moderné audio aj navigácia. Presné špecifi kácie výbav však Nissan zatiaľ nezverejnil.
Cena Leafu bude závislá najmä od ekologických úľav v jednotlivých krajinách. V Portugalsku stojí napríklad 32 250 €, v Írsku 29 950 € a vo Veľkej Británii 23 990 libier. Zďaleka najlacnejší bude však Leaf v USA, kde si môžu zákazníci z ceny 32 780 dolárov odpočítať daňový dobropis vo výške 7500 dolárov. V Kalifornii sa vďaka ďalším úľavám podarilo cenu stlačiť až na 21 380 dolárov. A to je veľmi atraktívna ponuka ak uvážite, že 100 km jazdy vás v tomto elektromobile vyjde na jedno euro a že pre elektromobily platia vo viacerých krajinách nižšie sadzby cestnej dane, nulové mýta pri vjazde do veľkých miest, prípadne bezplatné čerpanie energie v rýchlonabíjacích staniciach. O odbyt sa Nissan nebojí.
V prvom roku chce vyrobiť vo svojom japonskom závode v Oppame 50 000 elektromobilov, no už dnes má 85 000 objednávok. Na Slovensko by sa mal dostať najskôr v roku 2013.
Technické údaje | |
Karoséria | 5–dverový hatchback |
Dĺžka/šírka/výška | 4450/1770/1550 mm |
Rázvor náprav | 2700 mm |
Hmotnosť | 1525 kg |
Batérie | Li–Ion |
Výkon motora | 80 kW |
Krútiaci moment | 280 Nm |
0 – 100 km/h | 11,9 s |
Max. rýchlosť | 145 km/h |
Dojazd | 160 km |
Čas dobíjania | 6–8 hodín (220 V) |
.