Volvo verí vodíku

Švédske Volvo odštartovalo vývoj elektromobilu s predĺženým dojazdom.

19.11.2010 15:20 , aktualizované: 20.11.2010 03:20
Volvo C30 DRIVe Electric Foto:
Volvo C30 DRIVe Electric
debata

Kým doterajšie koncepcie, ako napríklad v sériovom Opli Amepra a Chevrolete Volt, využívajú na dobíjanie batérií počas jazdy bežný spaľovací motor s generátorom, vo Volve sa rozhodli využiť silu vodíka. Elektráreň na palube bude totiž pracovať pomocou palivových článkov, ktoré vyrábajú elektrickú energiu fúziou vodíka a kyslíka. Jediným odpadom tohto bez emisného procesu bude čistá voda, ktorá sa tak či tak opäť využije na činnosť systému.

Palivové články nie sú samozrejme ničím novým, dnes už poháňajú napríklad sériovú Hondu FCX Clarity, v ktorej vyrábajú elektrickú energiu pre činnosť elektromotora. No ich využitie na dobíjanie batérií elektromobilu sa zatiaľ objavilo len v niektorých futuristických konceptoch. Experimentoval s nimi napríklad Mercedes v štúdii F600 Hygenius.

Hlavná prednosť pripravovanej koncepcie Volva spočíva v tom, že odstraňuje najväčšiu nevýhodu vozidiel poháňaných výlučne palivovými článkami. Ak sa majú totiž spoliehať iba na ich energiu, musia so sebou voziť veľké množstvo vodíka. A to je problém, pretože jeho uskladnenie znamená montáž nákladných vysokotlakových nádrží s extrémne nízkou teplotou. Navyše neexistuje sieť vodíkových čerpacích staníc.

Experimentálne Volvo, ktoré bude vychádzať z elektromobilu Volvo C30 DRIVe Electric, však žiadne nádrže potrebovať nebude. Jednak preto, že zásoba lítium-iónových batérií mu už dnes po dobití z bežnej elektrickej siete umožňuje dojazd až 150 km, ako aj preto, že na výrobu vodíka pre palivové články použije paradoxne benzín. Ten sa bude upravovať v takzvanom reformátore. Jeho úlohou je rozbiť tekuté palivo, v tomto prípade benzín, a vytvoriť z neho vodíkový plyn pre palivové články. Nebude ho treba veľa, keďže slúžiť bude v tomto hybridnom plug-in hybride iba na priebežné dobíjanie.

Volvo si od novej technológie sľubuje predĺženie dojazdu o 250 km. Spolu by to teda malo byť až 400 kilometrov, a to sa už začína podobať parametrom bežných áut. Tentoraz však bez akýchkoľvek emisií.

Cieľom Volva je mať do roku 2012 postavené v spolupráci so švédskou spoločnosťou Powercell Sweden dva plne funkčné prototypy a odštartovať testy v bežnej premávke.

debata chyba
Články podľa značiek