Mercedes spôsobil triedou CLS pre šiestimi rokmi poriadny „poplach“. Na prvé štvordverové kupé, kombinujúce dynamiku športového auta s komfortom limuzíny, nevedela nájsť konkurencia dlho odpoveď. Kým v Stuttgarte sa už tešia z predaja viac ako 170-tisíc kusov, prvý plnohodnotný konkurent, Audi A7 Sportback, prichádza na scénu až dnes. No spolu s ním aj druhá generácia Mercedesu CLS. Tá prináša technológie, ktoré sa v automobilovom svete objavujú vôbec po prvý raz.
Nové CLS vychádza zo súčasného dizajnérskeho jazyka Mercedesu. Preto na ňom nájdete prednú masku v štýle kupé SLS AMG, ale aj zadné vypuklé blatníky podľa vzoru nového „éčka“. Charakteristickým znakom zostali bezrámové dvere.
Karoséria narástla do dĺžky o 25 mm a do šírky o 10 mm. Rázvor je predĺžený o dva centimetre. Naopak, na výške ubudlo 14 mm. To ešte viac umocňuje spolu s predĺženou kapotou športovú siluetu tohto dynamického sedanu. Aerodynamický odpor s hodnotou cd 0,26 pritom klesol o 13 percent.
Konštruktérom sa tiež podarilo udržať na uzde pohotovostnú hmotnosť. Napriek väčším rozmerom, bohatšej výbave a novým sériovým technologickým prvkom vzrástla približne len o 70 kg. To najmä vďaka rozsiahlemu nasadeniu ľahkého hliníka. Z neho sú vyrobené všetky štyri dvere (-25 kg), predná kapota, blatníky, ale aj množstvo interiérových profilov a závesy kolies.
Interiér zostáva plne autonómny, takže v ničom nepripomína triedu E. Nový je dizajn palubnej dosky, volantu, prístrojového panelu aj výplní dverí. Na výber je päť farieb, päť druhov obkladových materiálov a tri typy kože. Nájdete tu však stále len štyri sedadlá.
Z bezpečnostných prvkov majú v CLS premiéru nové predné svetlá LED High Performance založené výlučne na LED technológii. Kým Audi ich vo vlajkovej lodi A8 ponúka za príplatok, stuttgartské kupé bude prvým autom na svete vybaveným LED svetlami sériovo. Každý z reflektorov obsahuje až 71 diód, ktoré ponúkajú úplne nové možnosti regulácie svetelného toku v závislosti od okamžitých podmienok.
Svetový debut možno pripísať aj systémom Blind Spot Assist na sledovanie mŕtveho uhla v spätných zrkadlách a systému nedobrovoľného opustenia jazdného pruhu, ktoré po prvý raz pracujú v súčinnosti so stabilizačným systémom ESP. Ak vodič nezareaguje na svetelné, zvukové výstražné znamenie alebo na vibráciu volantu, ESP zbrzdí vonkajšie kolesá, aby zabránilo zrážke s „neviditeľným“ vozidlom vo vedľajšom jazdnom prúde a vozidlo udržalo v pôvodnom jazdnom pruhu.
Pod kapotou sa objavia štyri motory. Všetky so zvýšeným výkonom a radikálne nižšou spotrebou, to až do 25 percent. Nováčikom je najmä premiérový 4-valec verzie 250 CDI BlueEfficiency (150 kW), kombinovaný po prvý raz so 7-stupňovým automatom 7G-Tornic. Priemerne spotrebuje len 5,1 litra paliva. Nižšiu spotrebu má aj prepracovaný dieselový 6-valec 350 CDI BlueEfficiency (195 kW) so zníženým kompresným pomerom 15,5:1, ktorý sa posilnil o rovných 30 kW. Pritom spotrebuje o 18 percent menej nafty. To aj vďaka stop-štart systému, ktorý je pre dieselové motorizácie štandardnou súčasťou balíka BlueEfficiency.
Úplne prepracovaný bol benzínový 6-valec 350 CGI s novým 5-stupňovým vstrekovaním BlueDirect pod tlakom až 200 barov. V kombinácii so 7-stupňovou automatickou prevodovkou, stop-štart systémom a schopnosťou spaľovania chudobnej zmesi aj vďaka sviečkam so štyrmi iskrami, sa uspokojí so spotrebou 6,8 litra benzínu, čo je o 20 percent menej ako v minulosti. Aj preto znížil Mercedes objem palivovej nádrže z 80 na 59 litrov.
Osemdesiatlitrovú nádrž si ponechá len najsilnejšia motorizácia 500 BlueEfficiency, ktorá príde na trh až budúci rok. Tá nahrádza atmosférický 8-valec s objemom 5,4 litra za menší s objemom 4,6 litra, ale s podporou dvoch turbodúchadiel. Napriek vyššiemu výkonu (300 kW) aj krútiacemu momentu (600 Nm) spotrebuje priemerne len deväť litrov paliva, čo je o 25 percent menej ako predtým.
Podvozok s trojprvkovým zavesením McPherson na prednej a viacprvkovým na zadnej náprave bol prevzatý a špeciálne prispôsobený z triedy E. Samozrejmosťou bude príplatkové pneumatické odpruženie Airmatic s tromi režimami nastavenia. Väčšou novinkou je však premiérové použitie elektromechanického riadenia, ktoré umožňuje široký rozsah nastavenia rôznych parametrov pre rôzne situácie od parkovania až po rýchlu jazdu na diaľnici. Výsledná charakteristika vychádza z rozsiahleho prieskumu požiadaviek zákazníkov v Európe, ale aj USA. Okrem toho nové elektrické riadenie ušetrí v porovnaní s hydraulickým posilňovačom až 0,3 litra paliva na 100 km.
Nový Mercedes CLS príde na trh ešte koncom tohto roka. Neskôr bude nasledovať 8-valcová verzia a špičková športová úprava CLS 63 AMG. Základná modifikácia CLS 250 CDI BlueEfficiency stojí 59 857 eur.
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4940/1881/1416 |
Rázvor náprav (mm) | 2885 |
Pohotovostná hmot. (kg) | 1785 – 1815 |
Technické údaje | ||||
Motor | 250 CDI | 350 CDI | 350 CGI | 500 CGI |
Zdvihový objem (ccm) | 2143 | 2987 | 3498 | 4633 |
Max. výkon (kW/ot.) | 150/4200 | 195/3800 | 225/6500 | 300/5250 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 500/1600 | 620/1600 | 370/3500 | 600/1800 |
Max. rýchlosť (km/h) | 242 | 250 | 250 | – |
0 – 100 km/h (s) | 7,5 | 6,2 | 6,1 | – |
Spotreba na 100 km (l) | 5,1 | 6,0 | 6,8 | cca 9,0 |
.