ADAC: Na lacných pneumatikách neušetríte

Nemecký autoklub ADAC spolu s rakúskym OAMTC uskutočnili rozsiahle testy nových letných pneumatík. Zúčastnilo sa na nich celkom tridsaťštyri plášťov vo veľmi frekventovaných rozmeroch 185/60 R14 a 205/55 R16. Prvý z nich obúvajú typickí predstavitelia nižšej triedy (Škoda Fabia...) a druhý najmä autá strednej triedy (Volkswagen Passat...).

15.04.2009 16:04
Volkswagen Golf Foto:
Napriek tvrdším pneumatikám Continental bola kvalita jazdy aj na zlých povrchoch veľmi uspokojivá.
debata

Podľa ADAC-u aj tento rok potvrdil známu skutočnosť, že na pneumatikách sa šetriť neoplatí. Z 34 testovaných plášťov tento rok neuspelo práve päť najlacnejších. Naopak, pneumatika Michelin Primacy síce patrí k tým najdrahším, no v porovnaní s najlacnejším plášťom Syron Race alebo Mabor Sport-Jet má dvojnásobnú životnosť a vďaka nízkemu valivému odporu ušetrí každých sto kilometrov až pol litra paliva. Potom sa jej cena javí v celkom inom svetle. ADAC teda konštatuje, že to, čo môže byť v konečnom dôsledku dobré pre vašu peňaženku, môže byť dobré aj pre životné prostredie. A to nehovoríme o bezpečnosti. Kým s Michelin Primacy vám na zastavenie zo stokilometrovej rýchlosti stačí len 77 metrov, pri lacných pneumatikách je to o deväť metrov viac.

ADAC tiež upozorňuje motoristov, že časté kopírovanie dezénu plášťa špičkových značiek zo strany niektorých výrobcov lacných pneumatík ešte neznamená, že ich výrobky budú dosahovať podobné kvalitatívne parametre. Tajomstvo sa totiž skrýva vo vnútornej konštrukcii pneumatiky, a najmä v chránených receptúrach gumových zmesí, ktoré napodobniť nedokážu.

Pri najlacnejších pneumatikách dokonca neslobodno veriť ani tomu, čo je na nich napísané. Tak napríklad celoročné plášte Wanli S1032 majú síce na bočnici znak M&S, čo znamená, že by mali zvládať jazdu v blate či na snehu, no v teste preukázali, že ani za ideálnych podmienok pri vyšších teplotách nedokážu účinne odvádzať vodu.

Testy pneumatík sú preto skvelou pomôckou, ako sa rozhodnúť pre správny výber plášťa. Ak sa vás aj testovaný rozmer netýka, môžete sa orientovať podľa názvu dezénu. Každý typ pneumatiky sa totiž vyrába vo viacerých rozmerových kategóriách.

Testovacími kritériami sú jazdné vlastnosti za sucha, za mokra, hlučnosť, valivý odpor a opotrebenie. Výsledky známkované školskou stupnicou tak dávajú veľmi dobrý obraz o charakteristike každého plášťa. To umožňuje rozhodnúť sa pre kritérium, ktoré považujete pre vás za kľúčové. Môžete dať prednosť napríklad dlhšej životnosti pred komfortom alebo sa rozhodnúť pre pneumatiku s vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami na suchej alebo na mokrej vozovke.

Ceny pneumatík išli dole aj o 20 %

Ak dnes zavoláte do pneuservisu, že si chcete prezuť auto na letné pneumatiky, nečudujte sa, ak vás objednajú najskôr o týždeň či dva. Sezóna jarného prezúvania sa už začala, najmä v južnejších oblastiach Slovenska. „Čakacia lehota je u nás  minimálne týždeň,“ hovorí Marek Popelka z jedného z bratislavských pneuservisov. Najväčší boom sa však ešte len chystá. „Psychologickou hranicou je pre mnohých práve Veľká noc, takže až po nej sa začne najväčší nával,“ odhaduje situáciu  Vladislav Berkovič, personálny riaditeľ spoločnosti Mikona. „Tá nárazovosť je daná aj tým, že dnes prezúvame autá takpovediac zo zimy rovno do leta,“ dodáva.

Ak sa chcete vyhnúť stresu, Berkovič odporúča pokojne s prezutím chvíľu počkať. Zimné pneumatiky síce nemajú rady teplo, ale ich moderné zmesi už nie sú také náchylné na opotrebenie. Navyše nie je celkom vylúčené, najmä na severe Slovenska, že sa tam môžu motoristi ešte stretnúť aj s nižšími teplotami.

Prezutie môžete  odložiť aj v prípade, ak vaše zimné plášte končia svoju životnosť. Ak výška dezénu nepresahuje štyri milimetre, je ekonomicky výhodné zimné plášte radšej dojazdiť, a tým ušetriť prácu letným pneumatikám. Samozrejme, len v situácii, ak nedôjde k naozaj výrazným nárastom teplôt. Za takýchto okolností môžu totiž zimné pneumatiky znížiť stabilitu vozidla  v zákrutách a predĺžiť brzdnú dráhu.

Dobrou správou je, že ceny letných pneumatík tento rok klesli. „Zavedenie eura, ale aj konkurencia zo strany internetových obchodov spôsobili, že ceny pneumatík išli dole o päť až dvadsať percent,“ hovorí Peter Crkoň zo spoločnosti Mikona.  Ušetriť môžete aj na ponuke akciových pneumatík. Značkové pneumatiky na Fabiu tak dnes dostanete už od 40 € a na Octaviu už okolo 60 €. „Naozaj dnes nemá význam rozmýšľať nad nákupom neznačkových pneumatík v hypermarketoch. Rozdiel v cene nie je priamo úmerný podstatne nižšej kvalite,“ radí Crkoň.

Otázna je však internetová konkurencia. Bežne tu totiž môžete ušetriť až neuveriteľných 30 či dokonca 40 percent ceny. „Týmto cenám nemôžeme konkurovať, no myslím, že k obchodu patria okrem tovaru aj služby,“ hovorí Berkovič. Podľa neho  nie sú ojedinelé prípady, že zákazníci nedostali cez internetový obchod to, čo požadovali, prípadne neskôr, ako mali, alebo urobili sami chybu pri objednávke. „To sa vám v pneuservse stať nemôže," dodáva.
Nákupom v pneuservise sa vyhnete aj prípadným komplikáciám pri reklamácii. Bežná je aj prax, že v pneuservise ponúkajú zákazníkom, ktorí si kúpili pneumatiky u nich, zľavu na prezutie, prípadne ďalšie služby."

Kedy kúpiť novú pneumatiku

Ak majú vaše letné pneumatiky hĺbku dezénu nižšiu ako zákonom požadovaných 1,6 milimetra alebo je staršia ako päť rokov, je nevyhnutné pneumatiku vymeniť za novú. Výrobcovia však neodporúčajú ísť s opotrebením pneumatiky až na minimálnu hĺbku dezénu. Taká pneumatika stráca schopnosť odvodu vody, takže sa výrazne zvyšuje riziko aquaplaningu. Predlžuje sa tiež brzdná dráha. Zvýšená opatrnosť je preto namieste už vtedy, keď hĺbka dezénu poklesne pod tri milimetre.

Koľko stojí prezutie (1 koleso)

Rozmer: 12, 13, 14 palcov
plechový disk: 4,61 €
hliníkový disk: 5,28 €
zinkové závažie nalepovacie: 1 g – 0,03 €
samolepiace: 1 g – 0,04 €
inertný plyn: 1 € Sk (1 koleso)

Rozmer: 15, 16, 17 palcov
plechový disk: 5,94 €
hliníkový disk: 6,61 €
zinkové závažie nalepovacie: 1 g – 0,03 €
samolepiace: 1 g – 0,04 €
inertný plyn: 1 € Sk (1 koleso)

Koľko stojí geometria (jedna náprava)

diagnostika + nastavenie
12,95 € + 19,58 €

Ako si vybrať tú správnu

1. Rešpektujte požiadavky zo strany výrobcov automobilov. Technický preukaz jasne určuje správny rozmer pneumatiky. Ten by ste mali dodržať.

2. Každý ráfik možno okrem optimálneho rozmeru obuť teoreticky aj pneumatikou o desať milimetrov širšou alebo užšou. Teda rozmer 195 môžete nahradiť napríklad rozmerom 205.

3. Ak túžite po ešte širšom plášti, potrebujete aj širší disk. Musíte však dohliadať, aby sa široká pneumatika pri natáčaní kolies nedotýkala blatníka a iných konštrukčných častí vozidla.

4. Obvod pneumatiky nesmie byť väčší ani menší. Ak je menší, dochádza síce k lepšej čiastkovej akcelerácii, ale na úkor  maximálnej rýchlosti a vyššej spotreby. Väčší obvod zas zaťažuje prevodovú sústavu zvýšeným odporom, zhoršuje akceleráciu, znižuje účinnosť a zvyšuje opotrebenie bŕzd.

5. Čím je pneumatika širšia a nižšia, tým nižší je jej komfort. Širšia styčná plocha kopíruje z cesty viac nerovností a je aj väčším zdrojom hluku. Výhodou je, že takáto pneumatika výrazne prospieva stabilite pri športovom jazdnom štýle, pri priečnom zaťažení sa nedeformuje.

5. Zohľadniť musíte  maximálnu rýchlosť  vašeho vozidlo a jeho maximálnu prípustnú hmotnosť. Podľa toho je nevyhnutné vybrať pneumatiku s príslušným rýchlostným a záťažovým indexom.

6. Výrobcovia pneumatík ponúkajú v tom istom rozmere rôzne dezény a konštrukcie. Je preto dôležité vedieť, čo od pneumatiky očakávate. Pre športovo založených jazdcov je lepšia športovo orientovaná pneumatika, pre vodičov, ktorí ročne najazdia veľký počet kilometrov, zasa plášť s vyšším komfortom a kilometrovým výkonom.

7. Pri kúpe pneumatík nezaškodí pozrieť si hodnotenia niektorou z nezávislých organizácií, napríklad renomovaných automotoklubov alebo špecializovaných motoristických periodík. Uveďme aspoň nemecký automotoklub ADAC.

Výsledky testu:

Rozmer 185/60 R14

Značka (model): hodnotenie
Fulda Carat Progresso: ***  
Michelin Energy Saver: *** 
Continental Premium Contact 2: ***  
Bridgestone Turanza ER 300: *** 
Kumho Solus KH17: ***  
Uniroyal Rain Expert: *** 
Semperit Comfort Life: *** 
Goodyear DuraGrip: ** 
Firestone TZ 300: ** 
Dunlop SP Sport Fastresponse: **
Vredestein Hi-Trac: *
Hankook Optimo K415: *
Pneumant PN550: *
Yokohama C.Drive: *
Maxxis MA-V1 SUPRASA: * 
Maloya Futura Primato: -
Kenda Komet SPT-1: - 
Wanli S1032: -  

Rozmer 205/55 R16

Značka (model): hodnotenie
Michelin Primacy HP: *** 
Continental Premium Contact 2: *** 
Nokian Z G2: *** 
Bridgestone Turanza FR300: ***
Firestone TZ 300: ***  
Dunlop SP Sport Fastresponse: ** 
Maloya Futura Sport: **
Uniroyal Rainsport 2: **  
Fulda Carat Exellero: **  
Semperit Speed-Life: **  
Kumho Ecsta HM KH31: **
Hankook Ventus Prime K105: *
Matador Ultra Sport Hectorra 2: * 
Avon ZV 5: * 
Mabor Sport-Jet 2: -
Syron Race 1: –

Čo znamenajú hviezdičky
******* mimoriadne odporúčaná
****** odporúčaná
***** odporúčaná s výhradami
- ADAC neodporúča

debata chyba
Články podľa značiek