Koľko vás stojí vaše auto

Dali ste si už niekedy úprimne otázku, koľko vás vlastne stojí vaše auto? Koľko zaplatíte za jeden kilometer jazdy alebo koľko ubudne z vášho mesačného rodinného rozpočtu len za to, že chcete byť mobilní? Ak nie, vypočítali sme to za vás. Výsledky sú naozaj zaujímavé.

21.10.2008 08:28
Peniaze Foto:
Peniaze
debata (99)

Zväčša si to nepripúšťame. Jazdíme a príliš nerozmýšľame, koľko peňazí pumpujeme do nášho plechového miláčika. Nie sú to žiadne príjemné čísla. Auto je pravdepodobne jednou z najhorších investícií. Už na druhý deň po tom, čo ho kúpte, stráca na hodnote. Tieto peniaze sa vám nikdy nevrátia a pritom vás čaká široká plejáda ďalších poplatkov, bez ktorých je prevádzka auta nemysliteľná. Podľa Jána Lešinského, predsedu Spolku automobilových inžinierov Slovenska, v prípade, ak ste majiteľom vozidla strednej triedy, dáte za prevádzku nového vozidla za štyri roky približne toľko, ako ste doň investovali. „Ak si kúpite auto za pol milióna korún a ste štandardný vodič, podpisujete vlastne kontrakt, že do štyroch rokov miniete minimálne 700 000 korún a do desiatich rokov vás môže vaša osobná mobilita stáť spolu aj dva milióny,“ konštatuje Lešinský.

Za štyri roky miniete peniaze za ďalšie nové auto

Pre Slovákov je to o to ťažšie, že mesačný príjem je citeľne nižší v porovnaní s Nemeckom alebo inými vyspelými krajinami. Do osobnej mobility teda investujeme asi 20 percent mesačného príjmu, pričom v krajinách západnej Európy je to len 10 až 15 percent.
Najväčšou stratou na aute je strata hodnoty. Po štyroch rokoch zaň dostanete maximálne 50 percent kúpnej ceny nového vozidla. Druhou najvyššou položkou sú náklady za palivo. Až potom nasledujú náklady na poistenie, servis, nové pneumatiky a ďalšie poplatky, ktoré súvisia s prevádzkou, napríklad náklady na diaľničné známky, parkovanie, prípadne náklady na dolievanie oleja, čistiacich zmesí do ostrekovačov a umývanie auta.
 
Spočítané a podčiarknuté to vychádza tak, že pri aute za pol milióna korún vás v období štyroch rokov stojí jeden mesiac jazdenia asi 12 500 Sk. To však len v ideálnom prípade. Vyskytnúť sa môžu totiž ďalšie okolnosti, ktoré vás prinútia siahnuť hlbšie do vrecka. Napríklad rýchlejšie opotrebenie pneumatík, brzdových platničiek, výfuku či vyššia spotreba spôsobená jazdou autom so zlým technickým stavom. Tieto náklady môžu byť v slovenských podmienkach vyššie, keďže vplyvom nekvalitných ciest trpia naše autá viac ako tie, ktoré jazdia po perfektnej infraštruktúre v Nemecku alebo Francúzsku.

Samozrejme, ak kúpite auto na lízing alebo na úver, musíte k sume pripočítať aj profit banky alebo lízingovej spoločnosti. Cez lízing alebo úver preplatíte auto približne o 10 percent kúpnej sumy.

Na drahých autách strácate najviac

Dokladuje to aj náš výpočet celkových nákladov troch u nás frekventovaných vozidiel. Na mušku sme si vzali Škodu Fabia z nižšej triedy, Kiu ceed z nižšej strednej triedy a Volkswagen Passat ako zástupcu strednej triedy. Vychádzali sme z toho, že vozidlo vlastníte štyri roky a za ten čas s ním  najazdíte 60 000 kilometrov. Do nákladov sme započítali aj preplatok pri trojročnom lízingu  s 30-percentnou akontáciou. Ku každému vozidlu sme okrem nevyhnutných nákladov na servis, pneumatiky, poistenie či palivo pripočítali sumu 20 000 korún, ktorá by mala pokryť ďalšie drobné výdavky ako poplatky za diaľnice, parkovanie, prihlásenie vozidla či umývanie.
 
Naopak, z celkových nákladov sme odpočítali sumu, ktorá sa vám vráti pri predaji vozidla po štyroch rokoch. Všetky údaje vychádzajú z reálnych ponúk predajcov, poisťovní, lízingových spoločností, autobazárov a podobne.

S lacným autom môžete jazdiť viac

Z porovnania áut troch kategórií možno vyčítať, ako úzko súvisí výška nákladov práve s výberom auta. Kým pri Škode Fabia vás jeden kilometer jazdy stojí približne sedem korún, pri Kii ceed už 11, pri Volkswagene Passat až takmer 19 korún a ak sa rozhodnete jazdiť s veľkým Audi A8, tak zaplatíte pokojne aj 30 korún. Spôsobené je to nielen vyššou spotrebou, servisnými nákladmi a poistením, ale najmä stratou hodnoty, ktorá je pri veľkých a luxusných autách nepomerne väčšia ako pri triede malých a kompaktných vozidiel.

Ak chcete teda šetriť,  existuje len jedna jediná dobrá rada – rozhodnúť sa pre kúpu  kompaktného modelu nižšej, maximálne nižšej strednej triedy. To čo ušetríte na cene, lízingu či poistení, môžete investovať do toho najdôležitejšieho – do jazdenia.

Za čo platíte najviac

Strata hodnoty: 42 %
Palivo: 26 %
Poistenie: 12 %
Lízing: 10 %
Servis: 4 %
Ostatné náklady: 3 %

Prevádzkové náklady áut za štyri roky
 
Model Škoda Fabia 1.2 HTP (44 kW)

Aj druhá generácia sa dostala pod hranicu 300... Foto: Škoda
Škoda Fabia Aj druhá generácia sa dostala pod hranicu 300 tisíc korún.

Cena nového auta: 289 900 Sk
Výkon/spotreba na 100 km + 10 %: 44 kW/6,49 l
Palivo (na 60 000 km): 150 970 Sk
Povinné zmluvné poistenie: 17 552 Sk
Havarijné poistenie: 29 424 Sk
Povinný servis (60 000 km): 27 000 Sk
Pneumatiky (2 sady): 12 000 Sk
Preplatenie lízingu (36 mesiacov, 30 % akont.): 36 434 Sk
Ďalšie náklady (diaľničné známky, parkovanie…): 20 000 Sk
Strata hodnoty: 144 950 Sk (50 %)
Celkové náklady: 438 330 Sk
Náklady na mesiac: 9131 Sk
Náklady na 1 km: 7,32 Sk

Kia ceed 1.6i EX

**
Kia ceed Foto: Kia
Kia ceed Kia ceed

**

Cena nového auta: 532 700 Sk
Výkon/spotreba na 100 km + 10 %: 93 kW/7,59 l
Palivo (na 60 000 km): 176 558 Sk
Povinné zmluvné poistenie: 22 984 Sk
Havarijné poistenie: 58 772 Sk
Povinný servis (60 000 km): 22 624 Sk
Pneumatiky (2 sady): 16 000 Sk
Preplatenie lízingu (36 mesiacov, 30 % akont.) : 68 182 Sk
Ďalšie náklady (diaľničné známky, parkovanie…): 20 000 Sk
Strata hodnoty: 292 985 Sk (55 %)
Celkové náklady: 678 105 Sk
Náklady na mesiac: 12 714 Sk
Náklady na 1 km: 11,30 Sk

VW Passat 2.0 TDI (103 kW) Comfortline

**
Volkswagen Passat Foto: Volkswagen
Volkswagen Passat Volkswagen Passat

**

Cena nového auta: 846 841 Sk
Výkon/spotreba na 100 km + 10 %: 103 kW/6,38 l
Palivo (na 60 000 km): 159 168 Sk
Povinné zmluvné poistenie: 30 512 Sk
Havarijné poistenie: 104 708 Sk
Povinný servis (60 000 km): 16 000 Sk
Pneumatiky (2 sady): 22 000 Sk
Preplatenie lízingu (36 mesiacov, 30 % akont.) : 107 004 Sk
Ďalšie náklady (diaľničné známky, parkovanie…): 20 000 Sk
Strata hodnoty: 550 446 Sk (65 %)
Celkové náklady: 1 009 838 Sk
Náklady na mesiac: 21 038 Sk
Náklady na 1 km: 16,83 Sk

99 debata chyba
Články podľa značiek