Dobré tlmiče pruženia šetria aj podvozok

Základné funkcie tlmičov pruženia pozná väčšina slovenských vodičov, ich aktuálnemu technickému stavu sa však venuje už len hŕstka z nich. Pomaly klesajúca účinnosť tlmičov je pre bežného motoristu ťažko postrehnuteľná, preto by vodiči nemali tlmiče zanedbávať a venovať im patričnú pozornosť.

05.09.2008 10:58
Tlmic pruzenia Foto:
Nezanedbávajte ani vizuálnu kontrolu tlmičov. Na piestnici tlmiča nesmú byť stopy po oleji.
debata

Výrobcovia tlmičov odporúčajú ich kontrolu každých 20 000 km. Mnoho motoristov si myslí, že je to len šikovný ťah výrobcov tlmičov, ako umelo zvýšiť dopyt po ich nových výrobkoch. Opak je však pravdou. Najmä na našich rozbitých cestách sú tlmiče pruženia vystavené zvýšenému opotrebovaniu. Treba si uvedomiť, že sú súčasťou celého zavesenia kolesa a výrazne ovplyvňujú jazdné vlastnosti auta. Ich primárnou funkciou je zabezpečenie dobrého kontaktu s cestou. Na rozbitom povrchu sa preto musia postarať o to, aby kolesá od vozovky neodskakovali príliš vysoko a nestrácali tým priľnavosť k povrchu cesty. Nielen že pri takejto jazde ovplyvňujú nakláňanie karosérie (a tým aj vychyľovanie ťažiska vozidla), ale zároveň predlžujú dobu styku pneumatiky s cestou. V zákrutách je tento fakt mimoriadne dôležitý a neraz rozhoduje o tom, či sa zastavíte na najbližšom strome, alebo nie.

O tom, do akej miery vplýva účinnosť tlmiča na zhoršenie jazdných vlastností, rozhoduje aj konštrukcia náprav a zavesenia kolies. V dnešnej dobe sú nápravy stále zložitejšie a ich kinematika neraz využíva tlmič pruženia ako jedno z ramien. O to viac záleží na jeho dobrom technickom stave. Odskakujúce kolesá dajú zabrať aj gumovým silentblokom na nápravách. Najmä pri francúzskych autách sú z mäkšej gumy a veľmi jednoducho sa preto zničia. Naopak kórejské značky používajú na výrobu silentblokov tvrdšie zmesi, preto vydržia viac (na výmoľoch však prenášajú od podvozka do kabíny viac hluku). Zlé tlmiče sa „postarajú“ aj o skorú smrť vašich pneumatík. Hádam ani netreba pripomínať, že zlými tlmičmi trpia aj ložiská kolies, či samotné riadenie.

Moderné elektronické systémy ABS a ESP

Pokiaľ auto na ceste skáče, nedokážu mu pomôcť ani spomínané elektronické asistenčné systémy. Protiblokovací systém sa môže pri zlých tlmičoch na rozbitej ceste dokonca postarať o to, že auto takmer prestane brzdiť. Jeho riadiaca jednotka v krátkych pravidelných intervaloch sleduje, či sa niektoré z kolies nezastavilo a ak áno, dá okamžite povel na zníženie brzdného účinku pri monitorovanom kolese. Keď sa koleso začne znovu odvaľovať, brzdný účinok sa zmení opäť na maximálny. Predstavte si teraz situáciu, že odskakujúce koleso v pravidelných intervaloch stráca kontakt s cestou. Kým je vo vzduchu, jednoducho sa aj pri jemnejšom brzdení zastaví. V tej chvíli si to „všimne“ riadiaca jednotka ABS a dá pokyn na odbrzdenie kolesa. To sa však v tej chvíli dotkne zeme a v momente, keď to najviac potrebujete auto nebrzdí. Kým si to „mozog“ ABS uvedomí, koleso je znova vo vzduchu a všetko sa opakuje. Mnoho vodičov to ani netuší, ale na rozbitej ceste je účinok ABS výrazne zredukovaný a klasické brzdy bez ABS tu získavajú výhodu.

Podobná situácia je aj v prípade elektronického stabilizačného systému ESP. Aj ten sleduje stav každého kolesa a pomocou ich pribrzďovania bezpečne koriguje nedotáčavé alebo pretáčavé správanie auta na ceste. Keď však vozidlo vinou zlých tlmičov na ceste skáče, elektronika si s tým neporadí a vy skončíte v lepšom prípade len mimo cesty.

Ideálnym časom na kontrolu tlmičov je jar. Po zime sú väčšinou unavené a kontrola ľahko odhalí ich skutočný stav. Navyše mnoho výrobcov tlmičov ponúka v tomto období bezplatné kontroly účinnosti tlmičov. Zlé tlmiče okamžite vymeňte. Verte, že sa to oplatí.

Ako sa prejaví znížená účinnosť tlmičov:

  • vozidlo sa v zákrutách neprimerane nakláňa
    • pneumatiky sa opotrebovávajú nerovnomerne
    • pri brzdení  sa predná časť auta príliš nakláňa dopredu k ceste
    • auto má väčšiu tendenciu prechádzať do šmyku
    • na tlmičoch je vytečený olej (často aj vplyvom krátkodobého preťaženia auta)
    • v zákrutách je auto nervózne
    • keď zatlačíme na stojace auto vpredu alebo vzadu, niekoľkokrát sa kývne a až potom pohyb ustane (pri dobrých tlmičoch sa auto vráti do pôvodnej polohy hneď a bez kývania karosérie hore-dole)
Facebook X.com debata chyba Newsletter
Články podľa značiek