Radary budú mestskej polícii zbytočné

Obecná polícia dostane viac právomocí pri riešení priestupkov v doprave, merať rýchlosť však už nebude.

29.05.2008 11:21
Mestskí policajti Foto:
Mestskí policajti.
debata

Čo môže a čo nemôže mestská polícia je dodnes predmetom dohadov. Jedni tvrdia, že môže a druhí, že nemôže merať rýchlosť a rovnako sporné je napríklad aj to, či si od vás môžu mestskí policajti vypýtať vodičský preukaz alebo doklady od vozidla. Koniec nejasnostiam by mal aj v tomto smere urobiť nový zákon o premávke na pozemných komunikáciách, ktorý by mal vstúpiť do platnosti na jeseň.

Zákon všetko vyjasní

"Považovali sme za potrebné určiť v novom zákone, čo je a čo nie je oprávnená vykonávať obecná polícia na úseku dopravy, hovorí viceprezident Prezídia Policajného zboru SR Stanislav Jankovič. „Hlavným poslaním obecnej polície je totiž podľa nášho názoru chrániť verejný poriadok a nie suplovať úlohu dopravnej polície, najmä na úseku dynamickej dopravy.  Oponuje mu však Ján Andrejko, prezident Združenia náčelníkov obecných polícií. „ Ak nie je napríklad kontrola povolenej rýchlosti pri školách ochranou verejného poriadku, tak potom neviem, čo to je?  V okolitých krajinách je bežné, že mestské polície vykonávajú takéto činnosti, keďže dopravní policajti nemôžu byť všade. Nerozumiem, prečo by to tak nemohlo byť aj u nás.“

Nerobte si však falošné ilúzie. Vyzerá to tak, že autorita uniformy mestského policajta príliš neklesne. Na rozdiel od všeobecnej formulácie z minulosti,  ktorá ukladala mestskej polícii  riešiť priestupky proti plynulosti a bezpečnosti cestnej premávky spáchané neuposlúchnutím dopravného značenia, a ktorá umožňovala určitú polemiku, vymenúva totiž nový zákon konkrétne dopravné značenie, ktorého nerešpektovanie môže obecná polícia postihovať. A nie je ich málo. Ide o zákaz zastavenia, zákaz státia, zákaz vjazdu, zákaz odbočovania, zákaz otáčania, prikázaný smer jazdy, prikázaný smer obchádzania, vyhradené parkovisko, obytná zóna, pešia zóna, zóna s dopravným obmedzením a parkovisko.
 
Mestskí policajti však dostanú do vienka viac právomocí aj pri nasadzovaní papúč. Doteraz tak mohli urobiť len v prípade, ak  vodič porušil dopravné značenie, napríklad zákaz parkovania alebo státia. Po úprave zákona budú môcť však nasadiť papuču aj autu, pri ktorom je podozrenie, že bolo odcudzené, alebo ak  stojí na mieste, kde je to zakázané osobitným predpisom a vodič sa v blízkosti neho nenachádza.

Vyššie pokuty sa obecných policajtov netýkajú

Ak sa teda v obci previníte proti týmto zákazom, môžu mestskí policajti postupovať aj naďalej ako tí dopravní. Môžu vodiča zastaviť a riešiť dohovorom či blokovým konaním. Výška pokuty je podobne ako v prípade dopravnej polície na úsudku mestského policajta. Pripravované vyššie sadzby pokút za dopravné priestupky sa však mestských policajtov nedotknú. Zo zákona budú totiž oprávnení riešiť len priestupky, kde sa výška pokút nemenila.  Teda priestupky, ktoré je možné riešiť v blokovom konaní do 2-tisíc korún.   Za priestupky proti verejnému poriadku, napríklad za státie na verejnej zeleni, budú môcť, presne tak ako doteraz ukladať pokuty do 1-tisíc korún.
 
Vážnejšie dopravné priestupky, ako napríklad jazdu pod vplyvom alkoholu alebo jazdu na červenú mestská polícia síce nebude ani v budúcnosti oprávnená riešiť, no aj tak by sa vodiči na túto skutočnosť nemali spoliehať.  Obecná polícia môže totiž oznámiť priestupok príslušnému oddeleniu dopravnej polície, prípadne vodiča zadržať a privolať dopravných policajtov.

Tí budú oveľa väčším postrachom ako v súčasnosti, keďže nový zákon predpokladá zvýšenie sadzieb pokút za závažné priestupky až do 40-tisíc korún a v blokovom konaní do 20-tisíc korún. Dopravní policajti budú tiež oprávnení vykonať záznam o priestupku do karty vodiča  a na mieste lustrovať, či sa už v minulosti dopustil dopravného priestupku.

Rýchlosť bude merať len dopravná polícia

Obecné  polície však s najväčšou pravdepodobnosťou prídu o právomoc kontrolovať maximálnu povolenú rýchlosť. Doteraz tak mohli robiť v obci a to na miestach, kde bola maximálna rýchlosť obmedzená dopravným značením, teda tam,  kde bola rýchlosť nižšia ako všeobecne platná šesťdesiatka. S týmto druhom kontrol ste sa mohli bežne stretnúť  napríklad v Trenčíne alebo Prievidzi. To však už dávno nie je po chuti prezídiu Policajného zboru. Nový zákon to síce exaktne nezakazuje, ale medzi vybranými dopravnými značkami, ktorých dodržiavanie môže mestská polícia kontrolovať, značku maximálnej povolenej rýchlosti nenájdete.

„Podľa Jankoviča bolo meranie rýchlosti dopravnou políciou naháňaním finančných prostriedkov do obecnej pokladnice. „A sú tu aj procesné dôvody. V budúcnosti počítame s tým, že pri prekročení určitej rýchlosti bude možné odobrať vodičovi na mieste vodičský preukaz a uložiť mu aj ďalšie sankcie. Mestská polícia však nie je na zadržanie vodičského preukazu oprávnená. Meranie rýchlosti by tak nemalo účinok.“

Mestskí policajti však považujú kontrolu rýchlosti za užitočnú. ,,Nechápem, prečo by sme nemohli vykonávať aj takéto kontroly. Mestská polícia je bližšie k občanovi. Nechceme merať rýchlosť tam, kde to robí dopravná polícia, ale pri školách, škôlkach, obytných zónach, peších zónach a tam, kde nás o to požiadajú občania,“ hovorí Andrejko. Jeho slová potvrdzuje aj Tibora Hlobeňa, hovorca Mestského úradu v Trenčíne „Vieme, že meranie rýchlosti obecnou políciou sa mnohým nepáči, no po niekoľkých rokoch praxe môžeme povedať, že sa nám aj vďaka tomu podarilo v Trenčíne zvýšiť bezpečnosť dopravy.

debata chyba
Články podľa značiek