Test ACE: Autá 'žerú' aj o 30 % viac ako udávajú výrobcovia

17.10.2013 06:00
Spotreba áut
Kým v roku 2001 predstavoval rozdiel medzi reálnou a normovanou spotrebou áut priemerne sedem percent, o desať rokov neskôr to už bolo 23 percent. Výsledky testu ACE od toho nie sú ďaleko. Autor:

Nemecký autoklub ACE uskutočnil test reálnej spotreby 91 modelov áut 23 značiek. Až 87 z nich spotrebovalo viac paliva ako udáva výrobca. Z toho 12 prekročilo normovanú spotrebu o 30 percent! Pozrite si výsledky.

Je to známy fakt. Normovaná spotreba vozidiel udávaná výrobcom nemá v absolútnej väčšine prípadov veľa spoločného s realitou. Dokázal to aj test nemeckého autoklubu ACE (Auto Club Europa), ktorý si zobral na paškál 91 vozidiel. Na rozdiel od automobiliek, ktoré merajú spotrebu v laboratórnych podmienkach s nimi vyrazil do bežnej premávky.

Testovací okruh meral presne 221 km. Z toho 49 km tvorila jazda v meste, 76 na diaľnici a 96 po cestách prvej triedy. Pritom jazdci dodržiavali rýchlostné limity, dokonca ich podliezli. Počas testu bola totiž povolená maximálna rýchlosť mimo mesta 80 km/h a na diaľnici 120 km/h. Meralo sa reálne množstvo spotrebovaného paliva. Údaj palubného počítača, ktorý spotrebu často prikrášľuje, bol v tomto prípade irelevantný.

A Výsledok? Až 87 z 91 testovaných áut spotrebovalo viac paliva ako udáva výrobca. Z toho 12 až o 30 percent! Ďalších 10 spotrebovalo o 20 % paliva viac. Na čele tejto nelichotivej tabuľky sa umiestnilo mestské Mitsubishi Colt ClearTec ( + 42 %), pred veľkým MPV Ford Galaxy 2,0 TDCi (+ 38,6 %) a jeho konkurentom Volkswagenom Sharan 2,0 TDI (+ 38,2 %). „Hanbiť“ sa ale rozhodne nemusia ani niektoré kórejské modely koncernu Hyundai/Kia, ktoré preukázali zavádzanie zákazníkov v spotrebe už v dávnejších testoch, napríklad v teste nemeckého magazínu Autobild.

Najväčšiu hanbu si v teste pravdivosti spotreby...
Najväčšiu hanbu si v teste pravdivosti spotreby urobilo Mitsubishi Colt ClearTec. Spotrebovalo až o 42 % viac paliva, ako má v "techničáku". Autor: Mitsubishi

No máme tu aj svetlé výnimky. Niektoré autá totiž dokázali normovanú spotrebu podliezť. Neznamená to, samozrejme, že „žerú“ najmenej, len ich udávaná spotreba je najbližšie k realite a to aj s rezervou. Hviezdami testu pravdivosti spotreby je Renault Twingo 1,2 16v (- 10%), Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 4Motion (-8,4 %), Dacia Lodgy 1,5 dCi 90 (-2,4 %) a Renault Grand Scénic dCi 110 (-2,0 %).

Najväčšou škodou je, že v teste neboli zahrnuté hybridné autá. Práve tie, hoci majú veľmi príťažlivú spotrebu paliva, preukazujú v podobných testoch najväčšie odchýlky. Nie je to ale len chybou výrobcov. Už dlhé roky totiž experti, ale aj samotné automobilky, kritizujú súčasnú metodiku merania normovanej spotreby.

Tá sa nezmenila od roku 1996, no napriek tomu má stále názov „Nový európsky jazdný cyklus“. Vďaka nemu dochádza k paradoxom nielen u áut s hybridným pohonom, nehovoriac o plug-in hybridných vozidlách, ale aj u bežných áut. Predstavte si, že napríklad vozidlo s 5-stupňovou prevodovkou má väčšie šance dosiahnuť lepší výsledok počas laboratórneho testu, ako ten istý model s viacstupňovou prevodovkou.

Automobilky však nemajú inú šancu, ako merať spotrebu podľa tohto laboratórneho cyklu. Ten trvá na valcovej stolici dvadsať minút, pričom napríklad vozidlo simuluje diaľničný režim pri rýchlosti 120 km/h a to len po dobu desiatich sekúnd. Navyše sa nemeria priamo spotreba, ale emisie výfukových plynov, z ktorých sa spotreba následne vypočíta. V laboratóriu tiež vždy vládne ideálne „počasie“ , ideálna teplota a autá sa tu nestretnú so zápchou. Výsledkom je takzvaná homologizačná a nie prevádzková spotreba.

Hviezdou testu sa stal Renault Twingo....
Hviezdou testu sa stal Renault Twingo. Normovanú spotrebu podliezol až o 10 percent. Autor: Renault

Je ale pravdou, že aj keď vina za rozdiely v spotrebe nepadá priamo na hlavu výrobcov, občas sa uchýlia k trikom, ktoré im legislatíva vlastne nezakazuje. Pre potreby testu dodajú vždy auto s najnižšou výbavou, ktoré je samozrejme najľahšie. Počas testu používajú prehustené pneumatiky s extra nízkym valivým odporom a špeciálne „riedke“ oleje, ktoré nie sú pre bežné vozidlo k dispozícii. Aby znížili odber elektrickej energie, deaktivujú všetky elektrické spotrebiče vrátane svetiel či ventilácie, dokonca odpoja alternátor.

Ďalšie kvapky paliva možno ušetriť zvýšením teploty v laboratóriu až na 30 stupňov, takže motor sa zahrieva rýchlejšie, ale aj prelepením špár na karosérii páskou, čím sa zas zníži aerodynamický odpor. Až štyri percentá si môžu automobilky odpočítať pri samotnom výpočte konečnej spotreby, čo je povolená tolerancia. Aj to vytvorilo paradox, že kým v roku 2001 predstavoval rozdiel medzi reálnou a normovanou spotrebou priemerne sedem percent, o desať rokov neskôr vzrástol priemer až na neuveriteľných 23 percent.

A hoci existuje pár prípadov súdnych sporov, kedy majitelia vozidiel vyhrali svoj boj s automobilkou, ktorú obvinili z nepravdivého údaja spotreby, samotný autoklub ACE, to príliš neodporúča. Je to zdĺhavý a finančne náročný proces, ktorý si vyžaduje posudky špecializovaných laboratórií a drahé právne služby. Môže sa tak ľahko stať, že konečné náklady bude znášať pri neúspechu samotný majiteľ vozidla.

O koľko viac spotrebujú autá, ako udáva výrobca
Značka Model Výkon (kW) Palivo Normovaná (l/100 km) Reálna (l/100 km) Rozdiel (%)
Alfa Romeo Mito 1,4 TB MultiAir 99 benzín 5,6 7 24,7
             
Audi A1 1,6 TDI 77 nafta 3,9 4,9 26,9
Audi A4 1,8 TFSI 118 benzín 7,1 8,1 14,2
Audi A4 2,7 TDI Avant Multitronic 140 nafta 6,4 6,5 1,6
Audi A6 Avant 3,0 TDI Quattro 150 nafta 5,8 6,9 19
Audi A6 Avant 2,0 TDI 125 nafta 5,8 6,7 15,5
Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic 130 nafta 5,9 7,9 33,9
             
BMW 116d 85 nafta 4,4 4,8 8,3
BMW 118d 105 nafta 4,4 4,6 4,5
BMW 118i 105 benzín 6,1 7 14,5
BMW 320d 135 nafta 4,7 5,2 11,5
BMW 520d 135 nafta 4,7 6,4 36,3
BMW X1×Drive 18d 105 nafta 5,7 5,9 3,4
BMW X1 xDrive 20d Steptronic 130 nafta 6,2 8,2 32,3
             
Chevrolet Cruze 1,8 16v 68 benzín 6,8 7,3 7,4
             
Citroen C3 Picasso 1,6 Hdi 90 68 nafta 4,6 5,5 20,6
Citroen C3 Picasso Hdi 110 FAP 80 nafta 4,9 5,3 8,3
Citroen DS3 Vti 120 88 benzín 5,9 6,9 16,8
Citroen C4 1,6 e-HDi 82 nafta 4,2 5,7 35,5
Citroen C5 Tourer 1,6 Hdi 83 nafta 5 5,7 14
Citroen Berlingo 1,6 Hdi 110 FAP 80 nafta 5,3 5,5 4,4
             
Dacia Lodgy 1,5 dCi 90 66 nafta 4,2 4,1 –2,4
             
Fiat Punto 1,3 16v Multijet 70 nafta 4,1 5,1 24,5
Fiat Dobló 1,6 16v Multijet 77 nafta 5,2 6,2 19,2
             
Ford Ka 1,2 51 benzín 4,9 5,9 20,7
Ford Focus 1,6 Ti-VCT 85 benzín 6,6 7,9 19,6
Ford Focus1,6 TDCi 85 nafta 5,1 5,2 2,5
Ford Focus 2,0 TDCi 103 nafta 4,9 5,1 4,1
Ford Mondeo Turnier 1,6 85 nafta 4,9 5,2 6,1
Ford C-Max 2,0 TDCi 103 nafta 5,1 5,7 11,8
Ford Galaxy 2,0 TDCi 103 nafta 5,7 7,9 38,6
Ford Kuga 2,0 TDCi 4×4 103 nafta 6 6,9 15
             
Honda Acord Tourer 2,2 i-DTEC 110 nafta 6,3 6,6 4,8
             
Hyundai ix20 blue 1,4 CRDi 66 nafta 4,3 4,6 7
Hyundai ix20 1,4 CRDi 66 nafta 4,5 5,9 31
Hyundai i30 1,6 CRDi 85 nafta 4,7 5,3 12,8
Hyundai i30 blue 1,6 CRDi 94 nafta 3,7 5 35,1
Hyundai i40 1,7 CRDi 100 nafta 5,6 6,2 10,7
Hyundai ix35 2,0 CRDi 100 nafta 5,7 7,2 26,5
             
Kia Rio 1,4 CRDi 66 nafta 4,3 4,2 2,3
Kia Ceed 1,6 16v 92 benzín 6 8 32,9
Kia Ceed 1,6 CRDi 94 nafta 3,7 4,9 32,4
Kia Ceed SW 1,4 CRDi 66 nafta 4,3 5,1 18,6
Kia Soul 1,6 CRDi 94 nafta 5,2 5,8 11,9
             
Lexus IS 220 D 130 nafta 5,5 5,9 6,9
             
Mazda 2 1,3 MZR 63 benzín 5,4 5,6 3,7
             
Mercedes A 180 CDI 80 nafta 4 4,8 20,5
Mercedes B 220 CDI 100 nafta 4,4 5,2 18,2
Mercedes C 200 K T-Modell 135 benzín 7,8 8,2 5,1
Mercedes C 220 CDI 125 nafta 4,4 5,5 24,7
Mercedes E 220 CDI T-Modell 125 nafta 5,7 6,7 17,8
             
Mitsubishi Colt 1,3 ClearTec 70 benzín 5 7,1 42
             
Opel Corsa 1,7 CDTi 92 nafta 4,8 5 4,2
Opel Meriva 1,4 ecoFlex 103 benzín 6,2 6,9 11,3
Opel Astra 1,4 Turbo 103 benzín 5,9 6,9 17,7
Opel Astra 1,7 CDTi 96 nafta 3,7 4,1 10,8
Opel Astra 2,0 CDTi 118 nafta 4,8 5,6 16,7
Opel Insignia 2,0 CDTi 96 nafta 5 5,9 17
             
Peugeot 3008 2,0 HDI FAP 110 nafta 5,7 5,9 3,5
Peugeot 508 2,0 HDI FAP 103 nafta 4,8 5,5 15
             
Renault Twingo 1,2 16v 56 benzín 5,7 5,1 –10,5
Renault Mégane dCi 110 78 nafta 4,4 5,1 15,9
Renault Mégane 1,5 dCi eco 78 nafta 4,4 5,1 16,7
Renault Fluence 1,6 16v 81 benzín 6,7 6,8 1
Renault Scénic 1,9 dCi 160 118 nafta 6,6 6,9 4,5
Renault Grand Scénic dCi 110 78 nafta 4,9 4,8 –2
             
Seat Exeo 1,8 TSI 110 benzín 7,9 8,1 2,3
Seat Ibiza 1,6 TDI CR 77 nafta 4,2 5,2 23,8
Seat Alhambra 2,0 TDI Ecomotive 85 nafta 5,5 6,1 10,9
Seat Alhambra 2,0 TDI EM 4×4 103 nafta 6 6,4 6,7
             
Škoda Fabia 1,9 TDI DPF 77 nafta 5 5,7 14
Škoda Rapid 1,6 TDI 77 nafta 4,4 4,6 4,5
Škoda Octavia Combi 1,8 TSI 118 benzín 6,6 7,2 9,4
Škoda Superb Combi 2,0 TDI 125 nafta 5,8 6,1 5,2
             
Toyota Yaris 1,4 D-4D 66 nafta 3,9 4 2,6
Toyota Auris 2,0 D-4D 93 nafta 5,7 6 5,3
             
Volvo V40 D2 84 nafta 3,6 4,8 33,9
             
Volkswagen uP! 1,0 55 benzín 4,7 5,5 17
Volkswagen Polo 1,6 TDI 77 nafta 4,2 4,7 11,9
Volkswagen Golf 1,4 TSI 90 benzín 6,2 6,2 0,8
Volkswagen Golf 1,6 TDI 77 nafta 4,5 5,5 21,1
Volkswagen Golf 2,0 TDI 103 nafta 4,8 4,9 2,1
Volkswagen Golf Plus 1,4 TSI 118 benzín 6,5 7,2 10,2
Volkswagen Jetta 1,2 TSI 77 benzín 5,7 6 4,6
Volkswagen Touran 2,0 TDI 125 nafta 6,6 6,6 0,3
Volkswagen Passta 1,6 TDI BlueMotion 77 nafta 4,4 5,1 16,7
Volkswagen Passat Variant 1,6 TDI 77 nafta 4,4 5,2 18,2
Volkswagen Sharan 2,0 TDI 103 nafta 5,5 7,6 38,2
Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 4Motion 103 nafta 6,6 6 –8,4
Volkswagen Caddy 1,9 TDI 77 nafta 6 7 16,7
#test #autoklub #ACE #spotreba áut
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
9. 12. 20191.232 €1.324 €
2. 12. 2019zlacnenie1.232 €zlacnenie1.324 €
25. 11. 2019zlacnenie1.233 €1.326 €
18. 11. 2019zlacnenie1.235 €zdraženie1.326 €
11. 11. 2019zlacnenie1.242 €zdraženie1.324 €
4. 11. 2019zdraženie1.243 €zdraženie1.317 €
28. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR