Škandál okolo nemeckého autoklubu ADAC, ktorý spochybnil aj objektívnosť testov pneumatík, spôsobil, že tento rok zatiaľ ADAC výsledky testov letných plášťov nezverejnil. Nie je však jediný, ktorý overuje kvalitu práce producentov pneumatík. Prinášame vám preto najnovší test letných plášťov nemeckej spoločnosti GTÜ a autoklubu ACE.
Na mušku si jeho experti vzali tentoraz pomerne drahé pneumatiky s profilom 225/45 R17. Na druhej strane, nie je už taký zriedkavý ako v minulosti. Veď 17-palcové disky používajú dnes nielen autá strednej triedy, ale čoraz častejšie aj takzvané kompakty, teda autá nižšej strednej triedy. Ako príklad môžeme uviesť VW Golf či Škodu Octavia. Na teste sa zúčastnilo 11 produktov od jedenástich výrobcov.
Výsledky testu možno navyše aplikovať aj na pneumatiky s veľkosťou R16 či R18, keďže konkrétny dezén sa vyrába vo veľkom spektre profilov. Test GTÜ/ACE sledoval tri hlavné kritériá. Okrem správania na mokrej a suchej vozovke aj ekologické vlastnosti pneumatík. Tie sa skladajú z úrovne valivého odporu, čo má vplyv na spotrebu paliva a hlučnosti, ktorá má tiež vplyv na životné prostredie.
Najväčší podiel na výslednej známke má však správanie za mokra. Z celkového počtu 190 bodov, ktoré môže pneumatika podľa metodiky GTÜ získať, pripadá až 80 na parametre súvisiace s jazdou na mokrej ceste. Ďalších 60 bodov súvisí so správaním na suchej vozovke a zvyšných 50 pripadá na ekologické vlastnosti plášťa. Dobrá správa je, že z jedenástich testovaných pneumatík žiadna neprepadla.
Známku „GTÜ mimoriadne odporúča“ získali štyri pneumatiky a zvyšných sedem skončilo so stále dobrou známkou „GTÜ odporúča“. Víťaz však môže byť len jeden. Tohto roku sa ním stala pneumatika Continental SportContact 5. GTÜ konštatuje, že poskytuje vysoké výkony vo všetkých kritériách a má absolútne najlepšie brzdné vlastnosti za mokra. Zároveň však pripomína, že je zo všetkých testovaných plášťov najdrahšia.
So striebrom odchádza plášť Dunlop SP Sport Maxx RT s vynikajúcou odolnosťou voči akvaplaningu, veľmi dobrým správaním na suchej a mokrej vozovke a zároveň najnižším valivým odporom. Tretie Pirelli P Zero zas presvedčilo vyváženou charakteristikou, takže GTÜ ho odporúča do všetkých poveternostných podmienok. So zemiakovou medailou odchádza Goodyear F1 Asymmetric 2 s vyváženou charakteristikou, no bez silných stránok.
Nasledujúce plášte Bridgestone Potenza S001, Nokian Line a Vredestein Ultrac Vorti sa už museli uspokojiť s nižšou známkou, no sú stále odporúčané. Pri Bridgestone vyzdvihuje GTÜ napríklad nízky valivý odpor a dobré brzdné schopnosti za mokra i za sucha, pri Nokiane zas výborné brzdné výkony na mokrej ceste a pri Vredesteine výborný vplyv na riadenie za sucha aj za mokra.
Pneumatika Apollo Aspire 4G sa zas stala cenovým kráľom testu. Ponúka solídne vlastnosti, a to za veľmi dobrú cenu. Súprava štyroch pneumatík stojí približne 400 eur v porovnaní s 550 eurami, ktoré zaplatíte za víťaza testu Continental SportContact 5. Podobne je to s deviatym plášťom Barum Bravuris 3HM (406 eur). Tu navyše ušetríte aj za pohonné hmoty, keďže má jeden z najnižších valivých odporov. Český výrobca pod krídlami Continentalu sa teda nemá za čo hanbiť.
Na konci, no stále s dobrým hodnotením „GTÜ odporúča“ skončili plášte Hankook K117 Ventus S1 EVO2 a kórejský Kumho Solus HS51. Najmä pri prvom z nich experti ocenili jazdné vlastnosti za mokra, jednu z najlepších odolností proti akvaplaningu. V porovnaní s Barumom alebo Apollom je však výrazne drahší. Najväčší cenový rozptyl bol 156 eur za súpravu medzi prvým Continentalom a ôsmym Apollom.
V súvislosti s testom GTÜ motoristom odporúča, aby si pri výbere pneumatík s nižším profilom svoju voľbu dobre rozmysleli, najmä v prípade vozidiel nižšej strednej triedy. Upozorňuje totiž na fakt, že nízka pneumatika zaťažuje podvozok vozidla väčším namáhaním a prináša tiež nižší komfort, keďže nedokáže absorbovať malé nerovnosti tak ako plášť s vyšším profilom.
Test letných pneumatík s rozmerom 225/45 R17 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Pneumatika | mokro | sucho | ekológia | cena v € (4 ks) | body | odporúčanie |
Continental SportContact 5 | 68 | 47 | 28 | 556 | 143 | mimoriadne odporúčané |
Dunlop Sport Maxx RT | 58 | 45 | 31 | 506 | 134 | mimoriadne odporúčané |
Pirelli P Zero | 63 | 45 | 26 | 550 | 134 | mimoriadne odporúčané |
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 | 59 | 44 | 28 | 504 | 131 | mimoriadne odporúčané |
Bridgestone Potenza S001 | 61 | 43 | 24 | 516 | 128 | odporúčané |
Nokian Line XL | 61 | 34 | 31 | 494 | 126 | odporúčané |
Vredestein Ultrac Vorti | 56 | 41 | 25 | 526 | 122 | odporúčané |
Apollo Aspire 4G.XL | 51 | 39 | 29 | 400 | 119 | odporúčané |
Barum Bravuris 3 HM | 50 | 33 | 35 | 406 | 118 | odporúčané |
Hankook Ventus S1 evo | 54 | 33 | 26 | 516 | 113 | odporúčané |
Kumho Solus HS 51 | 52 | 31 | 28 | – | 111 | odporúčané |
Max. počet bodov | 80 | 60 | 50 | – | 190 | – |