GTÜ: V teste letných pneumatík zvíťazil Continental pred Dunlopom

Jedenásť nových letných pneumatík s rozmerom 225/45 R 17 si vzala na mušku nemecká organizácia GTÜ, prevádzkujúca stanice technickej kontroly. Jej partnerom v teste bol európsky autoklub ACE. Žiaden z plášťov neprepadol.

27.03.2014 06:00
debata (6)
Jedenásť testovaných pneumatík obstálo v teste... Foto: GTÜ
GTÜ - test pneumatík Jedenásť testovaných pneumatík obstálo v teste s veľmi dobrým výsledkom. Žiaden z plášťov neprepadol.

Škandál okolo nemeckého autoklubu ADAC, ktorý spochybnil aj objektívnosť testov pneumatík, spôsobil, že tento rok zatiaľ ADAC výsledky testov letných plášťov nezverejnil. Nie je však jediný, ktorý overuje kvalitu práce producentov pneumatík. Prinášame vám preto najnovší test letných plášťov nemeckej spoločnosti GTÜ a autoklubu ACE.

Na mušku si jeho experti vzali tentoraz pomerne drahé pneumatiky s profilom 225/45 R17. Na druhej strane, nie je už taký zriedkavý ako v minulosti. Veď 17-palcové disky používajú dnes nielen autá strednej triedy, ale čoraz častejšie aj takzvané kompakty, teda autá nižšej strednej triedy. Ako príklad môžeme uviesť VW Golf či Škodu Octavia. Na teste sa zúčastnilo 11 produktov od jedenástich výrobcov.

Výsledky testu možno navyše aplikovať aj na pneumatiky s veľkosťou R16 či R18, keďže konkrétny dezén sa vyrába vo veľkom spektre profilov. Test GTÜ/ACE sledoval tri hlavné kritériá. Okrem správania na mokrej a suchej vozovke aj ekologické vlastnosti pneumatík. Tie sa skladajú z úrovne valivého odporu, čo má vplyv na spotrebu paliva a hlučnosti, ktorá má tiež vplyv na životné prostredie.

Hlavnými kritériami testu bolo správanie... Foto: GTÜ
GTÜ - test pneumatík Hlavnými kritériami testu bolo správanie pneumatík na mokrej a suchej vozovke a ich ekologické vlastnosti.

Najväčší podiel na výslednej známke má však správanie za mokra. Z celkového počtu 190 bodov, ktoré môže pneumatika podľa metodiky GTÜ získať, pripadá až 80 na parametre súvisiace s jazdou na mokrej ceste. Ďalších 60 bodov súvisí so správaním na suchej vozovke a zvyšných 50 pripadá na ekologické vlastnosti plášťa. Dobrá správa je, že z jedenástich testovaných pneumatík žiadna neprepadla.

Známku „GTÜ mimoriadne odporúča“ získali štyri pneumatiky a zvyšných sedem skončilo so stále dobrou známkou „GTÜ odporúča“. Víťaz však môže byť len jeden. Tohto roku sa ním stala pneumatika Continental SportContact 5. GTÜ konštatuje, že poskytuje vysoké výkony vo všetkých kritériách a má absolútne najlepšie brzdné vlastnosti za mokra. Zároveň však pripomína, že je zo všetkých testovaných plášťov najdrahšia.

So striebrom odchádza plášť Dunlop SP Sport Maxx RT s vynikajúcou odolnosťou voči akvaplaningu, veľmi dobrým správaním na suchej a mokrej vozovke a zároveň najnižším valivým odporom. Tretie Pirelli P Zero zas presvedčilo vyváženou charakteristikou, takže GTÜ ho odporúča do všetkých poveternostných podmienok. So zemiakovou medailou odchádza Goodyear F1 Asymmetric 2 s vyváženou charakteristikou, no bez silných stránok.

Suverénnym víťazom testu je pneumatika... Foto: GTÜ
GTÜ - test pneumatík Suverénnym víťazom testu je pneumatika Continental SportContact 5. Je však aj najdrahšia.

Nasledujúce plášte Bridgestone Potenza S001, Nokian Line a Vredestein Ultrac Vorti sa už museli uspokojiť s nižšou známkou, no sú stále odporúčané. Pri Bridgestone vyzdvihuje GTÜ napríklad nízky valivý odpor a dobré brzdné schopnosti za mokra i za sucha, pri Nokiane zas výborné brzdné výkony na mokrej ceste a pri Vredesteine výborný vplyv na riadenie za sucha aj za mokra.

Pneumatika Apollo Aspire 4G sa zas stala cenovým kráľom testu. Ponúka solídne vlastnosti, a to za veľmi dobrú cenu. Súprava štyroch pneumatík stojí približne 400 eur v porovnaní s 550 eurami, ktoré zaplatíte za víťaza testu Continental SportContact 5. Podobne je to s deviatym plášťom Barum Bravuris 3HM (406 eur). Tu navyše ušetríte aj za pohonné hmoty, keďže má jeden z najnižších valivých odporov. Český výrobca pod krídlami Continentalu sa teda nemá za čo hanbiť.

Na konci, no stále s dobrým hodnotením „GTÜ odporúča“ skončili plášte Hankook K117 Ventus S1 EVO2 a kórejský Kumho Solus HS51. Najmä pri prvom z nich experti ocenili jazdné vlastnosti za mokra, jednu z najlepších odolností proti akvaplaningu. V porovnaní s Barumom alebo Apollom je však výrazne drahší. Najväčší cenový rozptyl bol 156 eur za súpravu medzi prvým Continentalom a ôsmym Apollom.

V súvislosti s testom GTÜ motoristom odporúča, aby si pri výbere pneumatík s nižším profilom svoju voľbu dobre rozmysleli, najmä v prípade vozidiel nižšej strednej triedy. Upozorňuje totiž na fakt, že nízka pneumatika zaťažuje podvozok vozidla väčším namáhaním a prináša tiež nižší komfort, keďže nedokáže absorbovať malé nerovnosti tak ako plášť s vyšším profilom.

Test letných pneumatík s rozmerom 225/45 R17
Pneumatika mokro sucho ekológia cena v € (4 ks) body odporúčanie
Continental SportContact 5 68 47 28 556 143 mimoriadne odporúčané
Dunlop Sport Maxx RT 58 45 31 506 134 mimoriadne odporúčané
Pirelli P Zero 63 45 26 550 134 mimoriadne odporúčané
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 59 44 28 504 131 mimoriadne odporúčané
Bridgestone Potenza S001 61 43 24 516 128 odporúčané
Nokian Line XL 61 34 31 494 126 odporúčané
Vredestein Ultrac Vorti 56 41 25 526 122 odporúčané
Apollo Aspire 4G.XL 51 39 29 400 119 odporúčané
Barum Bravuris 3 HM 50 33 35 406 118 odporúčané
Hankook Ventus S1 evo 54 33 26 516 113 odporúčané
Kumho Solus HS 51 52 31 28 111 odporúčané
Max. počet bodov 80 60 50 190

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #test pneumatík #ACE #test letných pneumatík #GTÜ
Články podľa značiek