
Euro NCAP bolo vlani mimoriadne aktívne. Proti stene poslalo hneď niekoľko desiatok automobilov. Len v decembri stihlo zverejniť výsledky dvoch záverečných sérií, ktoré obsahovali až 16 nových áut. Teraz dozrel čas na bilancovanie. Konzorcium ocenilo päť najúspešnejších modelov podľa tried, ktoré podstúpili crashtesty v rámci vlaňajšej metodiky, ktorá bola zatiaľ najprísnejšia za celú históriu.
Najväčšou hviezdou je nepochybne nová Škoda Fabia. V triede „mini“ sa jej totiž podarilo ako jedinej z trinástich testovaných modelov získať plný počet hviezd. Mimochodom, bolo to po prvýkrát, čo sa Fabii podarilo dosiahnuť na plné skóre. Tie ostatné, ako napríklad nový Opel Corsa, Mini, Renault Twingo či Smart ForFour sa museli uspokojiť len so štyrmi. A boli aj horšie. Napríklad čínsky MG 3 či Suzuki Celerio, ktoré nemali na viac ako tri hviezdičky.
Najbezpečnejšie autá roku 2015 podľa kategórii

Kategória | Víťaz |
---|---|
Malé autá | Škoda Fabia |
Malé rodinné autá | Nissan Qashqai |
Veľké rodinné autá | Mercedes-Benz C |
Malé MPV | Volkswagen Golf Sportsvan |
Malé SUV/ 4×4 | Land Rover Discovery Sport |
Elektromobily/Hybridy | Lexus NX 300h |
Aby sme však boli objektívni, Fabii pomohlo uznanie systému autonómneho brzdenia. Bez tejto elektronickej pomoci totiž dnes už autá nemajú šancu dosiahnuť na vrchol. Najmä v triede mestských áut nie je pritom zďaleka samozrejmosťou alebo ho výrobca dodáva len za príplatok, čo na „obmäkčenie“ komisárov Euro NCAP nestačí. Fabia získala za asistenčné systémy až 69 %, čo bolo najviac zo všetkých vlani testovaných áut jej triedy.
V kategórii ochrany dospelých cestujúcich, detí a chodcov (81, 81, 69 %) však šampiónom rozhodne nebola. Na celej čiare ju porazil Ford Tourneo s hodnotením 84, 84 a 74 %. Lenže, chýbali mu spomínané asistenčné systémy. Presunúť sa môžeme k ďalším triedam. Medzi vanmi dominoval suverénne nový Volkswagen Golf Sportsvan, ktorý preukázal až na ochranu chodcov excelentné výsledky. Nemal to však až také ťažké. Konkurenti totiž zlyhávali na celej čiare.

Taký Citroën Berlingo, Peugeot Partner či Dacia Logan MCV vyšli z testov s odretými ušami a len troma hviezdičkami na konte. Medzi SUV sa stal jasným víťazom nový Land Rover Discovery Sport. A nielen medzi nimi. Za jeho piatimi hviezdami stoja fantastické hodnotenia ochrany dospelých na úrovni 93 %, ochrany detí so ziskom 83 % a chodcov na úrovni chodcov 69 %. A k tomu pridal elektronické systémy s hodnotením 82 %. Na krk mu však dýchal Mercedes-Benz GLA.
A keď sa Mercedesu nepodarilo získať zlato medzi SUV, vynahradil si to v kategórii veľkých rodinných áut. Medailu si tu odniesla trieda C, ktorá porazila aj takých silných rivalov ako nový Volkswagen Passat, Ford Mondeo či Subaru Outback. Paradoxom je zisk medaily Nissanom Qashqai. Nie pre výsledky, tie mal skvelé, najmä v ochrane dospelých, ale preto, že v rámci členenia ho Euro NCAP zaradilo medzi malé rodinné autá.

V každom prípade dosiahol Qashqai lepšie výsledky ako napríklad BMW 2 Active Tourer, ktorému by zas lepšie svedčala pozícia medzi MPV. Delenie tak nemá príliš veľkú logiku, veď otázne je aj to, či Fabia alebo Opel Corsa patria medzi autá, akými sú Renault Twingo alebo Smart Fortwo. Tlačová správa Euro NCAP sa zvlášť zmieňuje aj o novom japonskom crossoveri Lexus NX, ktorému priznala prvenstvo v triede hybridov a elektromobilov. Lexus tu porazil napríklad americkú Teslu S.
Tento rok to budú mať automobilky zase o čosi ťažšie. Opäť sa totiž dorovnajú podiely jednotlivých disciplín na celkovej známke. A od roku 2016 dôjde k radikálnej zmene metodiky, ktorá bude prideľovať hviezdičky nie celému modelovému radu, ale zvlášť každému modelu podľa toho, či bude, alebo nebude vybavený asistenčnými systémami. Euro NCAP od tohto kroku očakáva masové rozšírenie adaptívnych tempomatov, autonómneho brzdenia či upozornenia na nedobrovoľné opustenie jazdného pruhu.