Už prvá tohtoročná séria crashtestov, ktorá prebehla v januári, si vyžiadala prvú obeť. Sprísnenej metodike, ktorá zaviedla čelný náraz celou prednou plochou vozidla, obsadenie všetkých sedadiel vozidla novými menšími figurínami a tiež zvýšila význam asistenčných systémov na celkovom hodnotení, nestačilo dokonca ani Audi TT. Získalo len štyri hviezdičky, čo síce nie je málo, no predsa len neladí s prémiovým imidžom značky. O to viac nás zaujímala druhá pripravovaná séria testov, ktorých výsledky zverejnilo konzorcium Euro NCAP koncom apríla.
Výsledky Euro NCAP (apríl 2015)
Model | Hviezdičky | Dospelí | Deti | Chodci | Asist. systémy | Priemer |
---|---|---|---|---|---|---|
Fiat 500X | 4 | 86 % | 85 % | 74 % | 64 % | 77 % |
Mazda 2 | 4 | 86 % | 78 % | 84 % | 64 % | 78 % |
Suzuki Vitara | 5 | 89 % | 85 % | 76 % | 75 % | 84 % |
Renault Espace | 5 | 82 % | 89 % | 70 % | 80 % | 81 % |
Zúčastnili sa na nich štyri vozidlá, tentoraz s oveľa väčším zásahom trhu ako spomínané nemecké kupé či dve dodávky (Renault Rafic, Opel Vivaro) z januárových testov. Máme tu totiž Mazdu 2 z nižšej triedy, Fiat 500X z kategórie populárnych crossoverov, SUV Suzuki Vitara a veľké MPV Renault Espace. Výsledky neodhalili žiadne veľké slabiny, čo dokladuje, že nové podmienky sa splniť rozhodne dajú, no plné skóre priznalo Euro NCAP len dvom z nich. Po päť hviezdičiek si z Bruselu odviezli Suzuki Vitara a Renault Espace. Fiat 500X a Mazda 2 sa museli uspokojiť so štyrmi.
To napriek paradoxu, že napríklad obe vozidlá získali v hodnotení ochrany dospelej posádky viac percent (86 %) ako päťhviezdičkový Espace (82 %). A to isté platí aj o ochrane chodcov. V posledných rokoch sme si však už zvykli, že pasívna bezpečnosť tvorí na celkovom výsledku hodnotenia bezpečnosti len 60 %. Podstatné sú aj prvky aktívnej bezpečnosti, teda asistenčné systémy, na ktorých bazíruje Euro NCAP viac ako kedykoľvek predtým. A to bolo osudné aj obom štvorhviezdičkovým modelom.
Zvlášť to muselo mrzieť Fiat, pretože jeho 500X má požadované autonómne brzdy aj monitoring jazdných pruhov, no druhý príplatkový systém mu priznaný nebol, pretože Euro NCAP nepredpokladá jeho nasadenie vo väčšej miere. Inak bol Fiat 500X hodnotený veľmi dobre. Mazda to mala s modelom 2 trochu komplikovanejšie. V bezpečnostnej výbave totiž úplne chýbajú autonómne brzdy a obmedzovač rýchlosti či sledovanie jazdných pruhov nie sú v štandarde. Jej celkové skóre tiež kazil výsledok v slabej ochrane krčnej chrbtice vodiča pri čelnom náraze a zadného cestujúceho pri náraze zozadu.
Zato v Renaulte a v Suzuki si mädlia ruky. Vitara a Espace sú totiž prvými autami, ktorým sa podarilo „prelomiť“ nové prísnejšie pravidlá. Nová Vitara preukázala veľmi vyvážené vlastnosti, pričom poskytuje najlepšiu ochranu dospelých (89 %). Paradoxom je, že jej neboli uznané autonómne brzdy, ale vraj len pri nízkych rýchlostiach. Pár bodov jej preto komisári za autonómne brzdenie predsa len udelili. Darilo sa jej aj v ochrane detí a chodcov. Celkovo tak získala najvyšší priemer z testovaných áut vo výške 84 %.
Nový veľký crosssover Renaultu síce Suzuki porazil v ochrane detí (89 %) aj v asistenčných systémoch (80 %), no zaváhal pri ochrane dospelých (82 %), kde bol jeho zisk dokonca najnižší z testovanej štvorice (82 %). Problémom Espace sa stalo ohrozenie stehien spolujazdca vplyvom konštrukcie palubnej dosky. Najslabší výsledok dosiahol aj v ochrane chodcov (70 %), čo je dané konštrukciou karosérie monospace. K piatim hviezdičkám mu však pomohli práve asistenčné systémy, najmä autonómne brzdy, ktoré sú síce za príplatok, ale Euro NCAP tvrdí, že sa pre tento systém rozhodne väčšina zákazníkov.