
Veľkú časť vozidiel, ktoré sa v období od júla 2014 do júna 2015 dostavili na kontrolu nemeckých staníc STK, tvorili autá s vekom od štyroch do piatich rokov. Táto kategória je po triede najmladších vozidiel s vekom do troch rokov druhou najsledovanejšou. Jednoducho preto, že na trhu ojazdených áut patrí k veľmi atraktívnym. Troj- až štvorročné autá sú zväčša vozidlá, ktoré ich majitelia často predávajú hneď po tom, čo splatia lízing a vymenia ich za nové.
V bazároch tak majú imidž voľby s najnižším možným rizikom, pričom umožnia ich druhým majiteľom ušetriť v porovnaní s novým vozidlom často aj päťdesiat percent pôvodnej ceny. Priemerne majú najazdených necelých 70 000 kilometrov, čo znamená, že ich čaká ešte dlhý vek prevádzky. Samozrejme, nie všetky modely sú zárukou bezproblémového užívania. Práve preto sú štatistiky TÜV Reportu dobrým vodidlom pri výbere značky a modelu niektorého z ojazdených áut.
Kvóta porúch vozidiel s vekom od 4 do 5 rokov
Počet najazdených kilometrov | 69 000 |
---|---|
Závažné poruchy | 13,2 % |
Ľahšie poruchy | 10,3 % |
Bez porúch | 76,5 % |
Ako ukazujú najnovšie výsledky, aj v tejto triede došlo k zlepšeniu. Vlani predstavovala kvóta závažných porúch 13,9 percenta. Tento rok klesla na 13,2 %. To je dobrá správa, no možno je to dané aj tým, že tieto vozidlá najazdili menej kilometrov. Kým vlaňajšia správa uvádza priemer 74 000 km, tento rok je to o päť tisíc menej. Na čele rebríčka dominujú opäť nemecké prémiové značky, ale v porovnaní s najmladšími autami s vekom od dvoch do troch rokov si vymenili poradie.
Na čelo sa pretlačilo Audi s modelom A1, ktorý má poruchovosť len 5,7 %. A v prvej desiatke sú aj jeho ingolstadtskí súrodenci – SUV Q5 na tretej priečke a kupé TT na šiestom mieste. Medzi dvojicu Audi sa nanominoval luxusný roadster BMW Z4. Tradične vysoké hodnotenie má aj Porsche 911 na priečke s číslom päť. Ak mal Mercedes na čele tabuľky najmladších áut až šesť modelov, tentoraz ho v TOP 10 zastupuje len SUV GLK, ktoré sa delí o šiestu priečku spolu so spomínaným Audi TT a Oplom Meriva. Prvú desiatku uzatvárajú dve japonské autá – Mazda 3 a Mazda 2.

Aj z toho vidieť, že s rastúcim vekom sa derú do popredia japonské značky. Aj keď nie tak agresívne ako vlani. Veď v tejto vekovej triede mali v TOP 10 až tri modely, a to hneď na prvých miestach. Dominancia Nemcov a Japoncov pokračuje aj ďalej. Samozrejme, i tu výnimka potvrdzuje pravidlo. Takže núdza nie je ani o prepadáky. Stará generácia Mercedesu ML je so známkou 4 na 81. priečke, VW Passat na 97. mieste a Ford Focus na mieste číslo 93. So štvorkou končí aj Mazda 5 či populárny Nissan Qashqai.
Všetci spomínaní „štvorkári“ vyšli z nemeckých kontrol STK dokonca horšie ako napríklad rumunská Dacia Duster! No sú aj horší. Záver so známkou 5 patrí tradične Talianom, Kórejčanom a Francúzom. Česť výnimkám, akými sú spomínaná Kia Venga či Renault Scénic so známkou 2. Inak je to však veľmi slabé. Na úplnom chvoste tak nájdete Renault Twingo, Renault Clio, Fiat Punto, Fiat Bravo, Citroen C4 a Chevrolet Aveo či Daciu Logan a Daciu Sandro. U nás najpredávanejšia Škoda sa drží v tabuľkách so známkami 2 a 3. Najlepšie sú Yeti a Superb so známkou 2, Octavia a Fabia dostali trojku. Nie je to zlé, no ani niet čo oslavovať.
Rebríček modelov podľa podielu porúch (4 – 5 rokov)
Poradie | Model | Podiel porúch | Najazdené km | Známka |
---|---|---|---|---|
1. | Audi A1 | 5,7 % | 47 000 | 1 |
2. | BMW Z4 | 6,0 % | 49 000 | 1 |
3. | Audi Q5 | 6,1 % | 88 000 | 1 |
4. | Porsche 911 | 6,2 % | 45 000 | 1 |
5. | BMW X1 | 7,2 % | 65 000 | 1 |
6. | Audi TT | 7,5 % | 57 000 | 1 |
6. | Mercedes-Benz GLK | 7,5 % | 75 000 | 1 |
6. | Opel Meriva | 7,5 % | 47 000 | 1 |
9. | Mazda 3 | 7,6 % | 58 000 | 1 |
10. | Mazda 2 | 7,8 % | 52 000 | 1 |
11. | BMW 5 | 7,9 % | 84 000 | 1 |
12. | Mercedes-Benz E Coupé | 8,2 % | 61 000 | 1 |
12. | Toyota Avensis | 8,2 % | 77 000 | 1 |
12. | Volvo XC60 | 8,2 % | 93 000 | 1 |
15. | Audi A5 | 8,3 % | 79 000 | 1 |
15. | Volkswagen Golf Plus | 8,3 % | 53 000 | 1 |
17. | Mercedes-Benz E | 8,4 % | 104 000 | 1 |
18. | Audi A3 | 8,5 % | 70 000 | 1 |
18. | Audi A4 | 8,5 % | 94 000 | 1 |
20. | Mercedes-Benz SLK | 8,8 % | 46 000 | 1 |
21. | Toyota Yaris | 8,9 % | 53 000 | 1 |
21. | Toyota Prius | 8,9 % | 65 000 | 1 |
23. | Honda CR-V | 9,2 % | 62 000 | 1 |
24. | Kia Venga | 9,5 % | 53 000 | 1 |
24. | Mercedes-Benz C | 9,5 % | 78 000 | 1 |
24. | Opel Agila | 9,5 % | 40 000 | 1 |
24. | Volkswagen Polo | 9,5 % | 54 000 | 1 |
28. | Toyota RAV4 | 9,6 % | 64 000 | 2 |
29. | Volkswagen Golf | 9,7 % | 68 000 | 2 |
30. | Audi A6 | 9,8 % | 113 000 | 2 |
30. | Mazda MX-5 | 9,8 % | 41 000 | 2 |
30. | Toyota Verso | 9,8 % | 66 000 | 2 |
33. | Ford Kuga | 10,0 % | 76 000 | 2 |
34. | Škoda Yeti | 10,1 % | 70 000 | 2 |
34. | Volkswagen Eos | 10,1 % | 58 000 | 2 |
36. | Mazda 6 | 10,2 % | 75 000 | 2 |
37. | Hyundai ix35 | 10,4 % | 64 000 | 2 |
38. | Opel Astra | 10,6 % | 58 000 | 2 |
39. | BMW 3 | 10,7 % | 83 000 | 2 |
39. | Ford Fusion | 10,7 % | 47 000 | 2 |
39. | Mini | 10,7 % | 54 000 | 2 |
42. | Ford C-Max | 10,8 % | 68 000 | 2 |
43. | Honda Civic | 10,9 % | 59 000 | 2 |
44. | Nissan Micra | 11,0 % | 51 000 | 2 |
44. | Škoda Superb | 11,0 % | 93 000 | 2 |
46. | Mitsubishi Colt | 11,1 % | 53 000 | 2 |
46. | Opel Insignia | 11,1 % | 86 000 | 2 |
48. | BMW 1 | 11,2 % | 68 000 | 2 |
48. | Seat Exeo | 11,2 % | 88 000 | 2 |
48. | Smart ForTwo | 11,2 % | 44 000 | 2 |
51. | Mercedes-Benz B | 11,5 % | 60 000 | 2 |
52. | Mercedes-Benz A | 11,6 % | 51 000 | 2 |
52. | Renault Scénic | 11,6 % | 68 000 | 2 |
54. | Renault Laguna | 11,8 % | 84 000 | 3 |
55. | Honda Jazz | 11,9 % | 51 000 | 3 |
55. | Honda Accord | 11,9 % | 66 000 | 3 |
55. | Toyota Auris | 11,9 % | 55 000 | 3 |
58. | Škoda Roomster | 12,1 % | 64 000 | 3 |
58. | Toyota Aygo | 12,1 % | 50 000 | 3 |
60. | Volkswagen Touran | 12,2 % | 84 000 | 3 |
61. | Suzuki SX4 | 12,3 % | 57 000 | 3 |
62. | Seat Altea | 12,4 % | 66 000 | 3 |
63. | BMW X5 | 12,6 % | 102 000 | 3 |
63. | Ford Fiesta | 12,6 % | 56 000 | 3 |
63. | Peugeot 107 | 12,6 % | 48 000 | 3 |
63. | Volvo V70 | 12,6 % | 105 000 | 3 |
67. | Chevrolet Spark | 12,7 % | 42 000 | 3 |
68. | Škoda Octavia | 12,9 % | 85 000 | 3 |
68. | Volkswagen Caddy | 12,9 % | 80 000 | 3 |
70. | Citroën C1 | 13,0 % | 51 000 | 3 |
70. | Nissan Note | 13,0 % | 59 000 | 3 |
70. | Škoda Fabia | 13,0 % | 57 000 | 3 |
73. | Mitsubishi Outlander | 13,1 % | 73 000 | 3 |
73. | Volkswagen Tiguan | 13,1 % | 71 000 | 3 |
Priemer | 13,2 % | 61 000 | – | |
75. | Volvo S40/V50 | 13,3 % | 89 000 | 4 |
76. | Suzuki Grand Vitara | 13,4 % | 63 000 | 4 |
76. | Volkswagen Scirocco | 13,4 % | 67 000 | 4 |
78. | Dacia Duster | 13,5 % | 59 000 | 4 |
79. | Seat Leon | 13,8 % | 70 000 | 4 |
80. | Volkswagen New Beetle | 13,9 % | 52 000 | 4 |
81. | Mazda 5 | 14,1 % | 73 000 | 4 |
81. | Mercedes-Benz ML | 14,1 % | 98 000 | 4 |
81. | Nissan Qashqai | 14,1 % | 68 000 | 4 |
81. | Opel Corsa | 14,1 % | 53 000 | 4 |
85. | Seat Ibiza | 14,3 % | 61 000 | 4 |
85. | Volkswagen Passat CC | 14,3 % | 88 000 | 4 |
87. | Hyundai i30 | 14,4 % | 66 000 | 4 |
87. | Suzuki Swift | 14,4 % | 55 000 | 4 |
89. | Opel Zafira | 14,5 % | 77 000 | 4 |
89. | Renault Mégane | 14,5 % | 67 000 | 4 |
91. | Peugeot 5008 | 14,6 % | 78 000 | 4 |
92. | Renault Modus | 15,0 % | 46 000 | 4 |
93. | Ford Focus | 15,1 % | 75 000 | 4 |
93. | Ford S-Max | 15,1 % | 95 000 | 4 |
95. | Hyundai i10 | 15,3 % | 46 000 | 4 |
96. | Peugeot 308 | 15,4 % | 68 000 | 4 |
97. | Citroën C4 Picasso | 15,6 % | 75 000 | 4 |
97. | Ford Ka | 15,6 % | 48 000 | 4 |
97. | Volkswagen Passat | 15,6 % | 108 000 | 4 |
100. | Citroën C5 | 15,7 % | 92 000 | 4 |
100. | Kia Cee'd | 15,7 % | 66 000 | 4 |
102. | Suzuki Jimny | 15,8 % | 47 000 | 4 |
103. | Citroën C3 | 16,1 % | 55 000 | 5 |
103. | Hyundai i20 | 16,1 % | 52 000 | 5 |
105. | BMW X3 | 16,4 % | 84 000 | 5 |
106. | Ford Mondeo | 16,7 % | 97 000 | 5 |
107. | Fiat 500 | 17,0 % | 47 000 | 5 |
108. | Citroën Berlingo | 17,1 % | 75 000 | 5 |
108. | Kia Sportage | 17,1 % | 65 000 | 5 |
110. | Ford Galaxy | 17,3 % | 98 000 | 5 |
111. | Peugeot 207 | 17,5 % | 54 000 | 5 |
112. | Citroën C3 Picasso | 17,6 % | 61 000 | 5 |
113. | Citroën C2 | 18,4 % | 52 000 | 5 |
114. | Renault Twingo | 18,6 % | 48 000 | 5 |
115. | Volkswagen Fox | 19,1 % | 50 000 | 5 |
116. | Fiat Bravo | 19,2 % | 66 000 | 5 |
117. | Renault Clio | 19,6 % | 55 000 | 5 |
118. | Kia Picanto | 19,8 % | 48 000 | 5 |
119. | Volkswagen Sharan | 20,2 % | 89 000 | 5 |
120. | Fiat Punto | 20,5 % | 59 000 | 5 |
121. | Chevrolet Captiva | 20,6 % | 75 000 | 5 |
122. | Chevrolet Aveo | 21,3 % | 55 000 | 5 |
123. | Citroën C4 | 21,7 % | 65 000 | 5 |
124. | Renault Kangoo | 22,2 % | 67 000 | 5 |
125. | Dacia Sandero | 22,8 % | 56 000 | 5 |
126. | Fiat Panda | 23,3 % | 49 000 | 5 |
127. | Dacia Logan | 28,1 % | 73 000 | 5 |
Čo je dobré vedieť o TÜV Reporte
1. Nemecká spoločnosť RW TÜV je jednou z najväčších inšpekčných spoločností na svete. Okrem kontroly a overovania kvality v rôznych odvetviach výroby a služieb prevádzkuje v Nemecku aj sieť technických kontrol automobilov. Je to čosi podobné ako naše stanice technickej kontroly. Rozdiel však spočíva v tom, že výsledky prehliadok sú vyhodnocované podľa typov automobilov.
2. Prvý TÜV Report vyšiel v roku 1971 v Kolíne nad Rýnom pod titulkom Ako bezpečné je vaše auto? Pod krídlami spoločnosti VdTÜV bolo v roku 1973 publikované prvé vydanie s názvom TÜV Auto-Report. Partnerstvo s motoristickým časopisom Auto-Bild odštartovalo v roku 1998. Dnes je TÜV Report jednoznačne číslom jeden na nemeckom trhu pre poradenstvo v oblasti ojazdených automobilov.
3. Najnovší rebríček spoľahlivosti čerpá z údajov zozbieraných za dvanásť mesiacov v období od júla 2014 do júna 2015. Celkom bolo skontrolovaných takmer deväť miliónov automobilov so zastúpením 233 modelov, čo dáva výsledkom vysokú dôveryhodnosti. Skresľovanie údajov je znížené vďaka zásade, že štatistika uvádza výlučne modely, pri ktorých bolo vykonané dostatočné množstvo kontrol. Limit je 500 prehliadok na jeden typ vozidla.
4. Nemecké stanice technickej kontroly sa počas prehliadky zameriavajú na viac ako sto bodov. Pre potreby spracovania rebríčka TÜV Reportu sa však obmedzujú na osemnásť najdôležitejších. Patrí sem najmä kontrola prednej a zadnej nápravy, tesnosť palivovej sústavy, tesnosť motora, stav výfuku, kontrola riadenia, bŕzd, brzdových hadíc a svetiel. Najviac problémov je práve s netesnosťou a so svetlami.
5. Zistené nedostatky sa delia na ľahké, vážne a nebezpečné. Vozidlo s ľahkou chybou, teda takou, ktorá neohrozuje bezpečnosť premávky, dostáva známku umožňujúcu ďalšiu prevádzku. Automobil s vážnou chybou môže byť naďalej v prevádzke, ale majiteľ je povinný nedostatok odstrániť v stanovenej lehote. Vozidlo s nebezpečnou chybou nesmie opustiť kontrolnú stanicu a je dočasne vyradené z prevádzky.
6. Štatistiky TÜV rozdeľujú vozidlá do piatich vekových kategórií od nových modelov až po autá vyrobené pred dvanástimi rokmi. Rebríček je zostavený na základe podielu vozidiel s vážnymi a nebezpečnými chybami na celkovom počte kontrolovaných kusov toho istého modelu. Percentuálny údaj, napríklad 5 %, teda znamená, že zo sto kontrolovaných vozidiel bolo päť takých, na ktorých sa objavili závažné nedostatky.
7. Slabým článkom štatistík TÜV Reportu je, že nerozlišujú firemné vozidlá od súkromných. Z toho vyplývajú rozdielne podmienky použitia, rozdielna úroveň starostlivosti a výrazne odlišný počet najazdených kilometrov. K istému skresleniu môže dochádzať aj pri hodnotení veľmi drahých áut, napríklad Porsche, ktoré majú zo strany majiteľov lepší servis ako bežne používané masové modely. Štatistiky tiež sledujú len poruchy, ktoré spadajú do metodiky kontroly. Nekontrolované druhy porúch tu nefigurujú.
8. Postupom času sa metodika štatistík TÜV Report mení. Snahou je dopracovať sa k objektívnejším hodnoteniam. Preto ich pred približne troma rokmi obohatil údaj o priemernom počte najazdených kilometrov jednotlivých modelov. Ukázalo sa, že typické firemné autá s veľkým kilometrovým nájazdom nemusia v štatistikách vychádzať horšie. Vlani sa tiež zmenila závažnosť porúch. Niektorým poruchám bol pridelený menší a niektorým väčší význam. Napríklad, kým silne skorodovaný rozvod bŕzd je považovaný naďalej za závažnú poruchu, pri prasknutej manžete hnacieho hriadeľa je TÜV podľa novej metodiky tolerantnejší.