Myslíte si, že korózia áut je minulosťou? Tak to ste na omyle. Situácia sa síce za posledných dvadsať rokov výrazne zlepšila, ale to neznamená, že vlhku a posypovej soli odolávajú všetky autá rovnako. Aj v časoch pozinkovaných plechov si vie hrdza nájsť svoju cestičku. Zvlášť v krajinách s daždivým počasím a krajinách, kde je tuhá zima, škvara a posypová soľ bežnou realitou. A kde je lepšie robiť takýto prieskum ako v Kanade? Stará sa oň tamojšia asociácia ochrany motoristov APA, ktorá podrobuje simulovanej zimnej záťaži všetky autá na tamojšom trhu. A to každý rok.
Hoci ide o prieskum spoza Atlantiku, mnohé modely poznáme aj v Európe. To aj preto, že rozdiely v ponuke nie sú také dramatické ako VSA. APA rozdeľuje autá do jednotlivých kategórií so stupnicou od jeden až po sedem. Pričom najhoršie sú tie, ktoré majú veľmi nízku ochranu proti korózií a na špičke modely s hodnotením excelentnej ochrany. Do prieskumu sú pritom zahrnuté vozidlá, ktoré nie sú staršie ako päť rokov, to znamená, že z veľkej časti ide o aktuálnu ponuku. Ak v tomto čase dôjde ku generačnej výmene, je výsledok spriemerovaný.
Ako to teda vyzerá? Zdá sa, že najviac problémov, teda aspoň za Atlantikom, robí hrdza Mazdám. To by ste asi od japonského auta vyrobeného v Japonsku nečakali. Napriek tomu nájdete v rebríčku APA s hodnotením veľmi slabej ochrany prakticky všetky jej kľúčové modely – od Mazdy 3, cez 5, 6 až po Mazdu Tribute. V Kanade sa nečudujú, automobilka je v tejto štatistike takmer pravidelným „víťazom“. Konkurujú jej len produkty od Chrysleru, presnejšie Dodge Caliber, no najmä plejáda Jeepov – Wrangler, Patriot aj Compas. Takže drsný dizajn a odolnosť v teréne ešte neznamenajú aj odolnosť proti hrdzi.
V triede nízkej ochrany, teda o stupienok nižšie, zas nájdeme hneď tri Fordy – Focus, Kugu a terénny Escape. A rovnako zle sú na tom aj Suzuki Swift či Grand Vitara (predošlá generácia). Len o málo lepšiu ochranu preukázali modely Dodge Caravan, teda slávny Chrysler Voyager, predávaný aj ako Lancia Voyager, alebo Chevrolet Aveo a Opel Antara od General Motorsu. Všetky tieto autá skončili v kategórii podpriemernej ochrany, teda tesne pod priemerom. Priemerne chránené autá v štatistike nefigurujú, no zato tu máme tých najlepších.
Na vrchole s excelentnou ochranou sú nemecké autá, napríklad Audi A3, Audi A4, VW Golf, Beetle, Passat CC a tiež švédske Volvá – S60, V70, XC70. Zoznam v triede dobrej ochrany je pestrejší – od BMW 3, cez Mini Cooper a prakticky všetky Hondy a Toyoty. Dostatočnú ochranu zas vraj poskytujú modely kórejského Hyundaia. Škoda, že v štatistike nefiguruje viac európskych značiek. Dôvodom je, že taký Renault, Peugeot, Škoda alebo Dacia sa v Kanade jednoducho nepredávajú. Bolo by iste zaujímavé sledovať, ako sa umiestnia.
Najviac hrdzavejúce autá
Veľmi nízka ochrana | Mazda 3, Mazda 5, Mazda 6, Mazda Tribute, Dodge Caliber, Jeep Wrangler, Jeep Patriot, Jeep Compas |
---|---|
Nízka ochrana | Ford Focus, Ford Kuga, Suzuki Swift, Suzuki Grand Vitara |
Podpriemerná ochrana | Chrysler Voyager (Dodge Caravan, Lancia Grand Voyager), Chevrolet Aveo, Opel Antara (Chevrolet Equinox) |
Najmenej hrdzavejúce autá
Excelentná ochrana | Audi A3, Audi A4, VW Golf, VW Jetta, VW Beetle, VW Passat, VW CC, Volvo S60, Volvo V70, Volvo XC70 |
---|---|
Dobrá ochrana | BMW 3, Mini Cooper, Mini Countryman, Lexus LS, Honda Jazz, Honda Civic, Honda Accord, Honda CR-V, Toyota Yaris, Toyota Corolla, Toyota Prius, Toyota RAV4 |
Dostatočná ochrana | Hyundai Elantra, Hyundai ix35 (Tucson), Hyundai Santa Fe |