ADAC: Nové crashtesty odhalili slabiny. Golf pohorel, Civic nie

Nemecký autoklub ADAC uskutočnil nárazové skúšky podľa metodiky, ktorá by mala v Euro NCAP vstúpiť do platnosti v roku 2018. Otestoval tri päťhviezdičkvé modely. A výsledok? Golf sklamal a Mégane prešiel s odretými ušami. Bez ujmy vyviazla len Honda Civic.

26.02.2016 12:00
debata (8)
Nová metodika používa pohyblivú bariéru, ktorá... Foto: ADAC
ADAC - crashtest 2016 Nová metodika používa pohyblivú bariéru, ktorá vrazí do vozidla rýchlosťou 50 km/h. Takou istou rýchlosťou sa pohybuje aj vozidlo. To znamená, že rýchlosť zrážky je 100 km/h, teda o 36 km/h viac ako pri teste Euro NCAP.

Nemecký autoklub ADAC pozmenil metodiku nárazových skúšok, ktorú poznáme z bežných crashtestov konzorcia Euro NCAP. Dôvod? Tá nová by mala vraj vstúpiť do platnosti za dva roky. A ako sa zdá, autám dá poriadne zabrať. Tak ako trojici modelov, ktoré si vzal ADAC na mušku. Pritom si vybral výlučne modely, ktoré sa pýšia v crashtestoch Euro NCAP päťhviezdičkovou bezpečnosťou – európsky bestseller VW Golf, Renault Mégane výbehovej generácie a japonskú Hondu Civic. Iste by bolo zaujímavejšie vidieť, ako by dopadli novšie modely, napríklad Renault Mégane či nový Opel Corsa. S tým však nič neurobíme.

ADAC - crashtest 2016 Foto: ADAC
ADAC - crashtest 2016 ADAC - crashtest 2016

Tak či tak nový test ukázal, že aj tie najbezpečnejšie autá majú svoje slabiny. Dôvodom je skutočnosť, že ich výrobcovia vyvíjajú na určitú metodiku skúšok. Keď však dôjde k zmene parametrov, ich bezpečnostné štruktúry sa začnú správať inak. Čo teda ADAC zmenil? Kým Euro NCAP posiela svoje „obete“ proti statickej deformovateľnej prekážke celým alebo 40 % prekrytím rýchlosťou 64 km/h, ADAC uskutočnil test pri rýchlosti 50 km/h a 50-percentným prekrytím. Ale pozor. Deformovateľná prekážka s hmotnosťou 1,4 tony, čo zodpovedá hmotnosti vozidla nižšej strednej triedy, sa proti vozidlu pohybovala rovnakou rýchlosťou.

Volkswagen Golf pohorel na slabej ochrane... Foto: ADAC
ADAC - crashtest 2016 Volkswagen Golf pohorel na slabej ochrane krajných partií čela. Nemá totiž bariéry pred kolesami.

Celková rýchlosť stretu predstavovala teda 100 km/h. Rozdiel bol aj v tom, že pohyblivá prekážka nie je pevne uchytená v koľajniciach, ale môže sa pri náraz správať ako vozidlo, teda simulovať druhého účastníka kolízie. To zodpovedá oveľa viac realite ako náraz do statickej bariéry. V ostatných ohľadoch postupoval ADAC presne podľa pokynov Euro NCAP. Takže vozidlá boli obsadené normovanými figurínami dospelých aj detí. Slabiny súčasných áut na seba nenechali dlho čakať. Najhoršie vyšiel z testu Volkswagen Golf. ADAC zistil, že deformačná bariéra pred motorom chráni síce dobre stred vozidla ale nie jeho okraje.

Renault Mégane absorboval energiu nárazu lepšie... Foto: ADAC
ADAC - crashtest 2016 Renault Mégane absorboval energiu nárazu lepšie ako Golf. Airbag vodiča však nedokázal zabrániť kontaktu hrudníka s volantom.

Golf bol jediným z troch testovaných modelov, ktorý nemá bariéru aj pred kolesami. V prípade nárazu do týchto partií by teda mohlo dôjsť aj k deformácii priestoru pre cestujúcich. Navyše ADAC upozornil, že Volkswagen používa pri konštrukcii deformačnej zóny príliš mäkkú oceľ, čo stálo za ďalším znížením hodnotenia. K ohrozeniu posádky však nedošlo. Podľa organizácie by však mohol byť Golf pri kolízii s ťažším vozidlom a inom uhle či prekrytí už na hranici svojich schopností. Francúzsky konkurent na tom bol o čosi lepšie. To aj preto, že ochrannú bariéru má aspoň čiastočne pretiahnutú do bokov.

Honda Civic vyviazla bez vážnych pochybní.... Foto: ADAC
ADAC - crashtest 2016 Honda Civic vyviazla bez vážnych pochybní. Jediným problémom bol posun pomocného rámu vzad.

Bez chýb to však rozhodne nebolo. Aj Francúzi totiž používajú mäkkú oceľ, ktorá nedokáže absorbovať dostatok energie nárazu, takže kolízia protiidúceho vozidla s priestorom pre posádku nie je úplne vylúčená. A k tomu sa pridal aj čelný airbag, ktorý sa síce rozvinul na sto percent, ale napriek tomu nedokázal zabrániť kontaktu hrudníka vodiča s volantom, čo znamená zvýšené riziko úrazu. Najlepšie tak bola chránená posádka japonskej Hondy Civic. Tá má síce najkratšiu prednú časť, a teda aj najkratšiu deformačnú zónu, ale jej konštrukcia ponúka lepšiu absorpciu ako konkurencia. Stoja za tým aj výrazné presahy bariéry s kolesami.

Civicu vyčítali experti ADAC-u len posunutie predného pomocného rámu smerom ku kabíne, čo zvýšilo riziko úrazu nôh vpredu sediacich cestujúcich, najmä vodiča a jeho chodidiel. ADAC k testom dodáva, že ak sa stane nová metodika nárazov realitou, mohla by len v Nemecku zachrániť ročne 150 životov a znížiť počet vážnych zranení o 2 100 prípadov. Na druhej strane to bude znamenať zmenu konštrukcie vozidiel a použitie kvalitnejších materiálov či väčší objem bariér, čo by mohlo priniesť vyššiu hmotnosť vozidiel, ktorá ide proti spotrebe, a tiež vyššiu cenu.

ADAC - crashtest 2016
ADAC - crashtest 2016
+3ADAC - crashtest 2016

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 8 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #ADAC #Honda Civic #Euro NCAP #VW Golf #Renault Mégane #crashtest
Články podľa značiek