Po rebríčku spoľahlivosti TUV Report tu máme výsledky ďalšieho renomovaného prieskumu. Postarala sa oň nemecká Dekra. Ten najnovší pre rok 2016 je zostavený na základe kontrol približne 15 miliónov áut, ktoré navštívili nemecké STK v predošlých dvoch rokoch. Reprezentovaných je až 474 modelov. A výsledok? Nemecké prémiové značky doslova prevalcovali súperov. Konkurovať im vie len Toyota. A občas sa v tabuľkách objaví nejaké to Volvo či Hyundai, Fiat, Peugeot, Renault a Citroën. Francúzi a Taliani však bodujú len v kategórii úžitkových áut či MPV.
Nerozhoduje vek ani údržba
Rebríček spoľahlivosti jazdených áut spoločnosti Dekra považujú mnohí za objektívnejší než konkurenčný TUV Report. Dôvod je zrejmý. Dekra posudzuje spoľahlivosť nie na základe veku vozidla, ale podľa počtu najazdených kilometrov. Od 0 do 50 000, od 50 000 do 100 000 a od 100 000 do 150 000 kilometrov. Navyše rozdeľuje autá do desiatich kategórií, a to podľa tried. Tento rok je novou triedou kategória veteránov, teda áut, ktoré majú viac ako 30 rokov, no napriek tomu stále jazdia na nemeckých cestách. V štatistikách pritom figurujú len tie autá, ktoré absolvovali minimálne tisíc prehliadok.
Poradie | Model | Trieda | DFI |
---|---|---|---|
1. | Audi A6 | Vyššia stredná | 94,4 |
2. | Mercedes-Benz E | Vyššia stredná | 93,0 |
3. | Audi Q5 | SUV | 89,0 |
Aby Dekra ešte viac zvýšila objektívnosť štatistík, do hodnotenia nezapočítava chyby, ktoré sú spôsobené vplyvom zlej starostlivosti. Poradie tak nemôžu ovplyvniť napríklad zle nastavené svetlá, opotrebované gumičky stieračov, zjazdené pneumatiky alebo poškodené čelné sklá. Relevantné sú len závažné nedostatky. Teda poruchy riadenia, podvozku, funkčnosti a tesnosti motora, výfuku, brzdového systému či elektrickej sústavy a svetiel. Spoľahlivosť hodnotí Dekra takzvaným indexom poruchovosti DFI, ktorý vyjadruje pomer vozidiel bez závažných nedostatkov a tých, ktoré nedostatky majú.
Všade Nemci, občas Volvo či Toyota
Tak ako po minulé roky stoja na čele tabuliek nemecké prémiové autá. Z desiatich tried a 90 zlatých, strieborných a bronzových medailí ich patrí Nemcom neuveriteľných 64. Ide takmer výlučne o Audi, Mercedesy a BMW. Pridal sa k nim len Volkswagen, ktorý bodoval v triede športových áut modelmi Sciroco a Eos, Ford modelmi Fiesta, Focus a C-Max, a tiež Porsche s ikonickým modelom 911. Opel zas zažiaril Merivou, Combom a Movanom. V prémiovom rybníku však dokáže s nemeckými autami držať krok jedine švédske Volvo, ktoré sa presadilo modelmi S60/V60 a luxusným SUV XC60. Sú to ale spolu len štyri medaily.
Trieda | Počet hodnotených áut | Víťaz | DFI |
---|---|---|---|
Mini a nižšia trieda | 56 | Toyota Yaris | 92,7 |
Nižšia stredná trieda | 45 | Honda Civic | 94,8 |
Stredná trieda | 33 | Volvo S60/V60 | 96,6 |
Vyššia stredná trieda | 16 | Mercedes CLS | 98,3 |
Športové autá | 17 | Mercedes-Benz SLK | 98,3 |
SUV a Off-road | 53 | Mercedes-Benz M | 98,5 |
MPV | 47 | Mercedes-Benz B | 98,5 |
Menšie úžitkové autá | 23 | Opel Combo | 84,8 |
Väčšie úžitkové autá | 15 | Renault Master | 80,4 |
Veterány | 16 | Mercedes-Benz G | 66,6 |
Zato Japonci sú v štatistikách jasnou dvojkou. Patrí im celkovo 11 ocenených priečok. Postarali sa o to Toyota Yaris, Toyota Prius, Suzuki Swift, Honda Civic a Mazda 3. Aj z toho vyplýva, že ich doménou sú malé a kompaktné autá. Vo vyšších triedach by ste ich však hľadali márne. A podobne je to s Francúzmi. Tí sa do štatistík prebojovali výlučne úžitkovými autami ako dvojičkami Peugeot Partner a Citroën Berlingo či Renaultom Master a Peugeotom Boxer. Výnimkou je Renault Scénic v triede MPV. Exotmi štatistík sú ale tiež francúzsky Fiat Dobló a kórejské Hyundaie i30 a ix20.
Najspoľahlivejšie je Audi A6
Okrem víťazov jednotlivých kategórií vyhlasuje Dekra aj dve absolútne ocenenia – najlepšie auto vo všetkých triedach a titul Auto roka, ktorý získava model s najlepším výsledkom DFI bez ohľadu na najazdené kilometre. Tento rok sa môže prvým z ocenení pýšiť Audi A6 za najlepšie hodnotenie vo všetkých kilometrových kategóriách s DFI 93,5, za ktorým nasleduje Mercedes-Benz E (93,0 DFI) a Audi Q5 (89,0 DFI). Auto roka s úplne najvyšším koeficientom Dekra zatiaľ nevyhlásila. Na výsledky si budeme musieť ešte počkať.
Podľa dostupných údajov, ktoré vyplývajú z hodnotenia v jednotlivých triedach, majú ale najväčšiu šancu Mercedes-Benz M a Mercedes-Benz B s DFI 98,5, nasledované opäť dvoma Mercedesmi, CLS a SLK s identickým DFI 98,3.
Najspoľahlivejšie autá podľa tried a kilometrov
Mini a nižšia trieda | |||
---|---|---|---|
Poradie | 0 – 50 000 km | 50 000 – 100 000 | 100 000 – 150 000 |
1. | Toyota Yaris 2011 | Audi A1 2010 | Mazda 2 2007 |
2. | Audi A1 2010 | Toyota iQ 2008 | VW Polo 2009 |
3. | Suzuki Swift 2010 | Suzuki Swift 2010 | Ford Fiesta 2008 |
Nižšia stredná trieda | |||
Poradie | 0 – 50 000 km | 50 000 – 100 000 | 100 000 – 150 000 |
1. | Honda Civic 2011 | BMW 1 2011 | Toyota Prius 2003 |
2. | Hyundai i30 2011 | Mazda 3 2009 | Ford Focus 2010 |
3. | BMW 1 2011 | Citroën C4 2010 | Opel Astra 2010 |
Stredná trieda | |||
Poradie | 0 – 50 000 km | 50 000 – 100 000 | 100 000 – 150 000 |
1. | Volvo S60/V60 2010 | Volvo S60/V60 2010 | BMW 3 2011 |
2. | Mercedes-Benz C 3007 | Audi A4 2008 | Audi A5 2007 |
3. | Audi A4 2008 | Audi A5 2007 | Audi A4 2008 |
Vyššia stredná trieda | |||
Poradie | 0 – 50 000 km | 50 000 – 100 000 | 100 000 – 150 000 |
1. | Mercedes-Benz CLS 2010 | Mercedes-Benz CLS 2010 | Audi A6 2011 |
2. | Mercedes-Benz E 2009 | Audi A6 2011 | Mercedes-Benz E 2009 |
3. | Audi A6 2011 | Audi A7 2010 | BMW 5 2009 |
Športové autá | |||
Poradie | 0 – 50 000 km | 50 000 – 100 000 | 100 000 – 150 000 |
1. | Mercedes SLK 2011 | BMW Z4 2009 | Audi TT 2006 |
2. | BMW Z4 2009 | Audi TT 2006 | VW Scirocco 2008 |
3. | BMW 6 2011 | Porsche 911 2004 | VW Eos 2006 |
SUV a off-road | |||
Poradie | 0 – 50 000 km | 50 000 – 100 000 | 100 000 – 150 000 |
1. | Mercedes-Benz M 2001 | Mercedes M 2001 | Audi Q5 2008 |
2. | Mercedes-Benz GLK 2008 | Audi Q5 2008 | Volvo XC60 2008 |
3. | Volvo XC60 2008 | Audi Q3 2011 | Mercedes-Benz GLK 2008 |
MPV | |||
Poradie | 0 – 50 000 km | 50 000 – 100 000 | 100 000 – 150 000 |
1. | Mercedes-Benz B 2011 | Mercedes-Benz B 2011 | VW Sharan 2011 |
2. | Ford C-Max 2010 | Opel Meriva 2010 | Renault Scénic 2009 |
3. | Hyundai ix20 2010 | Ford C-Max 2010 | Toyota Corolla 2004 |
Malé úžitkové autá | |||
Poradie | 0 – 50 000 km | 50 000 – 100 000 | 100 000 – 150 000 |
1. | Opel Combo 2011 | VW Amarok 2010 | Peugeot Partner 2008 |
2. | Mercedes-BenzV 2003 | Mercedes-Benz V 2003 | Citroën Berlingo 2008 |
3. | VW Amarok 2010 | Fiat Dobló 2010 | Mercedes-Benz V 2003 |
Väčšie úžitkové vozidlá | |||
Poradie | 0 – 50 000 km | 50 000 – 100 000 | 100 000 – 150 000 |
1. | Renault Master 2010 | Renault Master 2010 | VW Crafter 2006 |
2. | Mercedes-Benz Sprinter 2006 | Mercedes-Benz Sprinter 2006 | Mercedes-Benz Sprinter 2006 |
3. | Opel Movano 2010 | Opel Movano 2010 | Peugeot Boxer 2006 |
Veteráni | |||
Poradie | 0 – 50 000 km | 50 000 – 100 000 | 100 000 – 150 000 |
1. | Mercedes-Benz G | Mercedes-Benz SL R107 | Mercedes-Benz SL R107 |
2. | Mercedes-Benz SL R107 | VW Bus/Transporter | VW Golf/Jetta |
3. | BMW 3 E30 | Mercedes-Benz W124 | VW Bus/Transporter |