
Bezkľúčové odomykanie a štartovanie áut je náramne pohodlná vec. Stačí prísť k autu a potiahnuť za kľučku. Auto sa otvorí, vy nasadnete a rovnako ľahko naštartujete. Začalo sa to už na prelome tisícročí Renaultom Laguna, ktorý zamenil kľúč za kartu a spínaciu skrinku za tlačidlo. Odvtedy sa tento systém rozšíril prakticky do všetkých tried automobilov, i keď zväčša za príplatok. Paradoxom však je, že rovnako komfortný je aj pre zlodejov áut. Umožňuje im otvoriť, naštartovať a odísť s vozidlom za pár sekúnd. V úplnom tichu a bez násilia. Nepotrebujú žiadne náradie, žiadny softvér ani náhradné riadiace jednotky motora. Stačí obyčajný zosilňovač signálu, ktorý kúpite za pár eur niekde na ebay.
Ako to funguje
Princíp je geniálne jednoduchý. Bezkľúčové otváranie funguje na vzájomnej komunikácii vozidla s kľúčom. Stačí ho mať vo vrecku. Podmienkou je, aby ste stáli v tesnej blízkosti auta. To preto, aby nemohol vaše auto otvoriť ktokoľvek. Ak sa vzdialite, komunikácia sa preruší. Zlodeji vozidiel však prišli na to, ako auto priviesť k tomu, aby si myslelo, že kľúč je v jeho blízkosti, hoci sa môže nachádzať aj sto metrov od auta. Postará sa o to zosilňovač signálu kľúča. Zlodej sa priblíži k majiteľovi auta, ktorý sedí kdesi v kaviarni. Zariadením zachytí jeho kód, zosilní ho a vyšle druhému zariadeniu v blízkosti vozidla. Auto je potom presvedčené, že majiteľ je pri aute a neprotestuje proti otvoreniu ani naštartovaniu.

Zlodeji môžu odísť. Aj keď sa totiž signál stratí, auto z bezpečnostných dôvodov motor nevypne a necháva vozidlo plne funkčné. Maximálne sa na prístrojovom paneli objaví oznam, že kľúč nie je v dosahu. Službu vypovie až po tom, čo zlodeji dobrovoľne vypnú motor, lenže to sú už kdesi v garáži desiatky kilometrov od miesta činu a môžu sa venovať elektronike, napríklad výmene riadiacej jednotky. Druhou možnosťou je zosilniť signál auta, ale scenár je rovnaký. Kľúč a auto nadviažu komunikáciu. Na tragicky slabé zabezpečenie áut proti takémuto odcudzeniu upozornilo už viacero štúdií. Ale aj reálne skúsenosti. Land Rover musel dokonca uskutočniť zvolávaciu akciu na Range Rovery, ktoré sa kradli jedna radosť. Zdá sa, že automobilky nemajú tento systém vôbec pod kontrolou.
Neubránia sa ani drahé autá
A teraz tu máme ďalší dôkaz v podobe testu nemeckého ADAC-u. Ten si vytypoval 24 áut 20 značiek vybavených bezkľúčovým prístupom a štartovaním a preveril ich odolnosť proti krádeži pomocou zosilňovača signálu. Výsledky sú v podstate nudné a zoradené abecedne. Robiť rebríček nemalo vôbec zmysel. Útoku fingovaných zlodejov neodolalo ani jedno jediné. Boli pritom medzi nimi autá nové aj staršie s vekom okolo štyroch rokov. Prémiové aj tie manistreamové, hatchbacky, sedany, MPV či SUV, nemcké, japonské, francúzske… Všetky ADAC bez problémov otvoril a naštartoval, pričom nemusel nijako zasiahnuť do samotného kódu. Hovorí dokonca o možnosti otvoriť vozidlo na niekoľko sto metrov! To znamená, že vaše auto nebude v bezpečí prakticky nikde. Či už budete doma, alebo na nákupoch.

A ako sa chrániť? Môžete nosiť svoj kľúč v alobale alebo ho mať doma v chladničke. To je však dosť nepraktické a navyše museli by ste kľúč pri otváraní auta vyberať z ochranného puzdra. Ale načo mať potom bezkľúčové otváranie a štartovanie? A presne tam mierime. ADAC trvdí, že najlepšou ochranou je mať auto s klasickým diaľkovým otváraním a štartovaním pomocou kľúča. Vyzerá to možno trochu retro, ale vyhnete sa zvýšenému riziku. Samozrejme, aj tu treba pri odchode skontrolovať, či je auto zamknuté. To pre prípad, že by váš signál pri zamykaní rušili zlodeji signálom z iného kľúča (auto sa potom nezamkne). Ak sa bezkľúčovému systému vyhnete, navyše ušetríte. Je totiž naozaj zvrátené priplácať za niečo, čo robí vaše auto atraktívnym pre zlodejov.
Výsledky kontroly zabezpečenia proti vniknutiu zosilňovačom signálu
Model | Rok výroby | Možné predĺženie signálu | Dalo sa odmknúť? | Dalo sa naštartovať? |
---|---|---|---|---|
Audi A3 | 2015 | áno | áno | áno |
Audi A4 | 2015 | áno | áno | áno |
Audi A6 | 2014 | áno | áno | áno |
BMW 730d | 2015 | áno | áno | áno |
Citroën CS4 Crossback | 2015 | áno | áno | áno |
Ford Galaxy | 2014 | áno | áno | áno |
Ford EcoSport | 2015 | áno | áno | áno |
Honda HR-V | 2015 | áno | áno | áno |
Hyundai Santa Fe | 2015 | áno | áno | áno |
Kia Optima | 2015 | áno | áno | áno |
Lexus RX 450h | 2015 | áno | áno | áno |
Range Rover Evoque | 2015 | áno | áno | áno |
Renault Trafic | 2015 | áno | áno | áno |
Mazda CX-5 | 2015 | áno | áno | áno |
Mini Clubman | 2015 | áno | áno | áno |
Mitsubishi Outlander | 2013 | áno | áno | áno |
Nissan Qashqai+2 | 2013 | áno | áno | áno |
Nissan Leaf | 2012 | áno | áno | áno |
Opel Ampera | 2012 | áno | áno | áno |
SsangYong Tivili Xdi | 2015 | áno | áno | áno |
Subaru Levorg | 2015 | áno | áno | áno |
Toyota RAV4 | 2015 | áno | áno | áno |
VW Golf GTD | 2013 | áno | áno | áno |
VW Touran | 2015 | áno | áno | áno |